Piruett

Science fiction, fantasy och allmäna nörderier – sedan 2007

Ulvriket ylar, men inte så högt

ulvriketbanner

Ulvriket – det eviga kriget lider av samma problem som alla världsmoduler jag någonsin läst: Efter ett tag degenererar allt bara till tråkiga listor på personer och platser. Det spelar ingen roll hur välskiven (och det är välskrivet) eller originell (inte helt) texten är, för beskrivningar av olika stadsdelar vad som dväljs däri blir tradigt förbannat snabbt.

Så utan att överdriva kan jag säga att första halvan av boken är hästlängder bättre än den andra. Det är tråkigt, men samtidigt något som inte förvånar mig i det minsta. Jag antar att man får ta Ulvriket för vad det är: en världsmodul. Dessa måste tillgodose en jäkla massa behov och förväntningar hos en jäkla mässa spelare med en jäkla massa olika smaker och preferenser. Och som sådan är Ulvriket väldigt bra. Språket är i sig en anledning att köpa boken. Just lagom mix av ordvitsar och teknobabbel. En njutning.

Ulvriket-omslagÄventyret i bokens slut orkade jag inte ens läsa. Kändes som en stereotyp springa-i-dörrar-historia med en massa falskspel och intriger. Man har sett det förr. Jag hade mer gärna sett ett äventyr som fokuserade på de element som gör Ulvriket speciellt: Det eviga kriget, automatkejsaren, gölmännen eller babarerna. Det vansinne att konstrueraen kampanjmodul som innehåller en massa spännande äventyrsfrön, och sen bara strunta i dem för att skriva ett äventyr med en dussinintrig.

För övrigt känns det som att det roligaste sättet att spela Ulvriket på är just som Babarer. Humanoida, vildsinnta mammutar som lever på en ”missfosterglaciär” och vill förinta civilisationen (eller något). Kan det bli bättre?

  1. Profilbild för kosta

    Well, ISS (för att slänga sig med Mutant-förkortningar) är nog det bästa MUA-äventyr jag spelat (och nu har jag iofs inte spelat så många, skratt) -just att det är extremt öppet gjorde det bra-spelarna älskade det! Jag behövde lite hjälp av konstruktören men det blev faktiskt asbra, så gör om och läs 😉

  2. Profilbild för kosta

    Well, ISS (för att slänga sig med Mutant-förkortningar) är nog det bästa MUA-äventyr jag spelat (och nu har jag iofs inte spelat så många, skratt) -just att det är extremt öppet gjorde det bra-spelarna älskade det! Jag behövde lite hjälp av konstruktören men det blev faktiskt asbra, så gör om och läs 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *