Om

Hej, jag heter Magnus Dahl. Piruett är en blogg där jag skriver lite vad jag vill. Tydligen vill jag oftast skriva om fantasyböcker och rollspel. Min genomgång av gamla rollspeltidningar är bloggens populäraste inlägg.

Annars då?

LÄS HÅRT är en podd Johan Wanloo och jag gör. Den handlar om riktigt spännande litteratur.

Vill du veta vad jag läser i realtid? Följ mig på StoryGraph.

Till vardags är jag Creative Director på KIT.

Kontakt

Epost: magnus@piruett.se

Sociala medier: BlueSky, Mastodon, Threads, Instagram, Linkedin

46 reaktioner till “Om

  1. Klockrent och träffsäkert! En ny RSS-feed skapas här. Äntligen kan jag få lite utlopp för mina rollspelsgener som nu slumrat i ett helt decennium.

    Gilla

  2. Klockrent och träffsäkert! En ny RSS-feed skapas här. Äntligen kan jag få lite utlopp för mina rollspelsgener som nu slumrat i ett helt decennium.

    Gilla

  3. Har spelat i några och tjugo år och det är skönt att få läsa recensionerna av de gamla grejerna framför allt är det skönt att veta att man inte missade så mycket när man inte hade pengar att köpa alla de där spelen utan man fick nöja sig med födelsedagspresenter och julklappar.

    Gilla

  4. Har spelat i några och tjugo år och det är skönt att få läsa recensionerna av de gamla grejerna framför allt är det skönt att veta att man inte missade så mycket när man inte hade pengar att köpa alla de där spelen utan man fick nöja sig med födelsedagspresenter och julklappar.

    Gilla

  5. Har spelat i några och tjugo år och det är skönt att få läsa recensionerna av de gamla grejerna framför allt är det skönt att veta att man inte missade så mycket när man inte hade pengar att köpa alla de där spelen utan man fick nöja sig med födelsedagspresenter och julklappar.

    Gilla

  6. Hej

    Måste bara tacka för att du återväckt en massa gamla minnen från glömskans mörker. Jag började med DoD -82 och spelade alla (tror jag ) varianter på svenska rollspel som kom ut under de närmaste 18 åren. Har ägt alla Sinkadus och kommer så väl ihåg dem i dina recensioner. Så roligt att återuppleva all min barndom. 🙂
    En sak som jag minns från våra första staplande försök att spela var att alla spelare hade en sammankoppling med gudar, onda eller goda beroende på karaktär. Dessa kunde blanda sig i och ”rädda” en spelare om det sket sig ordentligt (självklart avgjorde tärningen). Gudar fanns inte kvar i den ”svarta boxen” som släpptes -85 tror jag. Men jag undrar om detta är något som vi hittat på eller om det faktiskt var så att det fanns som regel i den blå boxen?

    Tacksam för svar!
    mvh
    Sven

    Gilla

    1. Skoj att du gillar bloggen, Sven. När det gäller gudarna så tror jag att det var ert eget påfund. Det fanns visserligen regler för gudar och böner i DoD82, men de fungerade inte som du beskriver dem.

      Gilla

      1. Oj tack för snabbt svar!
        Du har nog helt rätt. Jag var 7 år och spelade med min äldre bror mm så vi kan klart misstolkat eller missförstått reglerna. Kul var det iaf och jag har redan tipsat mina gamla spelkompisar om din sida!

        Lev väl !

        Sven

        Gilla

  7. Hej

    Måste bara tacka för att du återväckt en massa gamla minnen från glömskans mörker. Jag började med DoD -82 och spelade alla (tror jag ) varianter på svenska rollspel som kom ut under de närmaste 18 åren. Har ägt alla Sinkadus och kommer så väl ihåg dem i dina recensioner. Så roligt att återuppleva all min barndom. 🙂
    En sak som jag minns från våra första staplande försök att spela var att alla spelare hade en sammankoppling med gudar, onda eller goda beroende på karaktär. Dessa kunde blanda sig i och ”rädda” en spelare om det sket sig ordentligt (självklart avgjorde tärningen). Gudar fanns inte kvar i den ”svarta boxen” som släpptes -85 tror jag. Men jag undrar om detta är något som vi hittat på eller om det faktiskt var så att det fanns som regel i den blå boxen?

    Tacksam för svar!
    mvh
    Sven

    Gilla

    1. Skoj att du gillar bloggen, Sven. När det gäller gudarna så tror jag att det var ert eget påfund. Det fanns visserligen regler för gudar och böner i DoD82, men de fungerade inte som du beskriver dem.

      Gilla

      1. Oj tack för snabbt svar!
        Du har nog helt rätt. Jag var 7 år och spelade med min äldre bror mm så vi kan klart misstolkat eller missförstått reglerna. Kul var det iaf och jag har redan tipsat mina gamla spelkompisar om din sida!

        Lev väl !

        Sven

        Gilla

  8. Tack för många sköna garv!

    Som av en händelse rensade jag vinden och gick igenom alla gamla Sinkadus, Rubicon och hela Mutantmaterialet, bara en vecka innan jag upptäckte den här bloggen. Jag känner igen känslan av att Sinkadusomslagen ofta inte hade något alls att göra med innehållet. Detta gäller i ännu högre grad Mutantäventyren (hur det ärmed DoD vet jag inte, eftersom det är fördjävla töntigt med trollkarlar och skäggiga dvärgar, så det spelade jag aldrig). Titta bara på t.ex. SVOT-modulen. En långhårig Fabioklon i uppknäppt skjorta som springer runt med en gammal MP-41:a framför Eiffeltornet. Vad har det att göra med SVOT-styrkorna i nya Mutant? Äventyrsspel hade ju flera bra illustratörer (t.ex. Marc Grieves), varför inte låta någon av dem göra omslagen istället för att köpa in nåt bokomslag från någon fransk sci-fipocket från sent 70-tal?

    Gilla

  9. Tack för många sköna garv!

    Som av en händelse rensade jag vinden och gick igenom alla gamla Sinkadus, Rubicon och hela Mutantmaterialet, bara en vecka innan jag upptäckte den här bloggen. Jag känner igen känslan av att Sinkadusomslagen ofta inte hade något alls att göra med innehållet. Detta gäller i ännu högre grad Mutantäventyren (hur det ärmed DoD vet jag inte, eftersom det är fördjävla töntigt med trollkarlar och skäggiga dvärgar, så det spelade jag aldrig). Titta bara på t.ex. SVOT-modulen. En långhårig Fabioklon i uppknäppt skjorta som springer runt med en gammal MP-41:a framför Eiffeltornet. Vad har det att göra med SVOT-styrkorna i nya Mutant? Äventyrsspel hade ju flera bra illustratörer (t.ex. Marc Grieves), varför inte låta någon av dem göra omslagen istället för att köpa in nåt bokomslag från någon fransk sci-fipocket från sent 70-tal?

    Gilla

  10. Tack för många sköna garv!

    Som av en händelse rensade jag vinden och gick igenom alla gamla Sinkadus, Rubicon och hela Mutantmaterialet, bara en vecka innan jag upptäckte den här bloggen. Jag känner igen känslan av att Sinkadusomslagen ofta inte hade något alls att göra med innehållet. Detta gäller i ännu högre grad Mutantäventyren (hur det ärmed DoD vet jag inte, eftersom det är fördjävla töntigt med trollkarlar och skäggiga dvärgar, så det spelade jag aldrig). Titta bara på t.ex. SVOT-modulen. En långhårig Fabioklon i uppknäppt skjorta som springer runt med en gammal MP-41:a framför Eiffeltornet. Vad har det att göra med SVOT-styrkorna i nya Mutant? Äventyrsspel hade ju flera bra illustratörer (t.ex. Marc Grieves), varför inte låta någon av dem göra omslagen istället för att köpa in nåt bokomslag från någon fransk sci-fipocket från sent 70-tal?

    Gilla

  11. Misstänker att jag spammat Sinkadus-måndag 17. Ursäktar för det.
    Kommentarerna hamnade i något limbo, men vad jag vet brukar de ha en ful ovana att dyka upp ändå…

    Gilla

  12. Misstänker att jag spammat Sinkadus-måndag 17. Ursäktar för det.
    Kommentarerna hamnade i något limbo, men vad jag vet brukar de ha en ful ovana att dyka upp ändå…

    Gilla

  13. Tack Magnus för en träffsäker, underhållande och nostalgisk läsning. Jag hade tidvis så svårt att slita mig att jag var tvungen att ta med mig datorn in på toaletten för att inte läsflödet skulle störas!

    Gilla

  14. Tack Magnus för en träffsäker, underhållande och nostalgisk läsning. Jag hade tidvis så svårt att slita mig att jag var tvungen att ta med mig datorn in på toaletten för att inte läsflödet skulle störas!

    Gilla

  15. Har precis suttit och läst hela bloggen efter att jag hittade en Sinkadus Nr 3 i en av mina gamla bokkartonger. Tack för en kul resa genom min barndom! Hoppas bloggen får ligga kvar, ett riktigt tidsdokument.

    Gilla

Lämna en kommentar