Orka crowdfunding

Crowdfunding har förstört rollspelssverige.

Visst, det kommer en massa nya spel som folk köper (och inte spelar), men till vilket pris?

Crowdfunding har förvandlat en tidigare intressant hobby till en arena för ett gäng hojtande kolportörer. Så gott som all aktivitet bland rollspelare på internetforum och i sociala medier har reducerats till detta:

”Funda mitt spel!”

”Funda hans spel!”

”Snart kan du funda mitt spel!”

”Vad vill ni ha för nya stretch goals?”

”Snart kan du funda hans spel!”

”Vill ni ha muggar, tröjor, affischer, roliga tärningar?”

”Kom igen, funda mitt spel!”

”Hurra! Det 27:e stretch goalet är upplåst! Det blir en låda av plysch!”

”Kom igen alla, bara 3000 kronor kvar tills det ingå en specialsydd tärningspåse i spelet!”

”I natt slog vi rekord! Högst insamlad summa för ett spel skrivet i stadsdelen Kattrumpan i Kalmar!”

”Dom slog rekord i natt WOW!”

”Passa på nu så får du hela spelet för 5 dollar mindre!”

”SNÄLLA FUNDA MITT SPEL!”

”KOM IGEN ANNARS SVIKER DU HOBBYN”

”Jag ska crowdfunda mitt spel – ska jag använda Kickstarter eller Indiegogo?”

”Kolla in en preview på min Fundedbyme-kampanj! Den drar igång i morgon.”

”Köp nu!”

”Kom igen då!”

”Det blir hårdpärm!”

VAD ÄR DET SOM PÅGÅR? Varför har min hobby blivit Tv-shop? Varför känns rollspel.nu plötsligt som Hötorget? Varför utnyttjar folk den otroliga lojalitet som finns bland rollspelare (de köper typ allt!) för att prångla ut sina jäkla härken till spel, som ingen ändå kommer att spela?

Crowdfunding är den nya arenan för vanity publishing. Behovet att ”vara publicerad” är viktigare än efterfrågan eller kvalitet. Egot måste smekas. Tidigare var det print-on-demand och pdf-spel. Nu är det crowdfunding.

Och min hobby har förvandlats till Kiviks marknad.

43 reaktioner till “Orka crowdfunding

  1. Jag kan iofs förstå att man tröttnar på pitchar och buzzwords. Men crowdfunding har ju typ räddat branschen i Sverige, är inte det ett ganska billigt pris? Ur spelmakarperspektiv så kan vi för första gången göra spel utan att riskera en stor förlust. Den ekonomiska tryggheten det skänker kan inte underskattas. Eller tänker du att spelproducenter ska bliva vid sin läst och göra små indiespel helt ideellt? 🙂

    Gilla

    1. Håller med om detta så himla mycket: rollspelssverige (och den nya guldåldern vi ändå faktiskt befinner oss i) existerar MYCKET tack vare crowdfunding! Visst, jag kan förstå att man kan bli lite mätt på crowdfunder efter crowdfunder, men man måste också inse att det inte är en speciellt inkomstbringande bransch. Företag varken kan eller vill spendera pengar på riskabla och ofta icke-inkomstbringande produkter. Nog för att print on demand är och kan vara gött (whitehack, into the Odd, yoon suin bland annat) men det räcker enligt mig inte för att scratcha den itch (ursäkta engelskan) jag har efter högkvalitativa svenska rollspelsprodukter som mutant, symbaroum, coriolis, mfl.
      Det låter lite mer som att du vill ha din smala hobby för dig själv och tröttnat på att läsa om nya kickstartern på kompisars facebook. (Jag har det, men det får hipstern i mig svälja – mitt riktiga jag har för fullt upp att hinna spela alla härliga, nya rollspel!)

      Gilla

    2. Det som jag upplever som det stora problemet just med crowdfunders riktade mot svenska rollspelare är att det inte tycks finnas någon som helst samordning producenter i mellan. Kanske naturligt att det är så, men resultatet blir ständiga krockar – att flera kampanjer riktade till samma målgrupp rullar samtidigt. Vilket i sin tur förvandlar all rollspelkommunikation online till en bombmatta av reklam och vädjan efter pengar.

      Crowdfunding kanske har räddat rollspelstillverkningen och – försäljningen i Sverige, men till priset av att alla tongivande och intressanta röster i hobbyn slutat diskutera rollspel till förmån för att pusha sina kickstarters.

      Självklart har CF gjort mycket bra för hobbyn. Men det har även fört med sig en del negativa effekter.

      Gilla

      1. Ett experiment. Vi CF.ar med de flesta stora spelbutikerna som samarbetspartners, så de får sina vanliga procent. Du väljer vilken butik du vill ha den från. Och vill du ha den skickad går den via SF-bok.

        Gilla

      2. Det finns samordning mellan en del av oss rollspelsproducenter, men inte alla. Så ibland blir det tyvärr krock, vilket jag hoppas vi slipper framöver.

        Gilla

  2. Vilka spelprojekt syftar du till som ”vanity” före efterfrågan och kvalitet?

    CF är en interaktiv förköpsmodell. Förköp är vanligt i många olika branscher. Vad är problemet med det?

    Tolkar jag dig rätt att du vill att det ska vara en diskret, lågmäld, nischföreteelse att sälja rollspel?

    Fördelen med CF, som jag ser det – utöver vad Nils skriver – är även att man som konsument får en direktare kontakt med producenten, man vet oftast hur de tänker, vad de committar till och hur framtiden för spelet ser ut. Dessutom ser hur intresset är bland andra eventuella kunder och medspelare.

    Och jag förstår inte ”utnyttjar sin lojalitet”?

    (Och jag vill också ha en plyschlåda!)

    Gilla

    1. Än så länge har nästan alla svenska rpg-crowdfunders klarat sina mål. I många fall för att rollspelare är en jäkla lojal skara, vill stötta hobbyn, och för att rollspel i mångt och mycket har blivit en samlarhobby.

      Därför går det, för tillfället, att kickstarta nya spel och vara ganska säker på att de kommer att bli av. Tanken ”Vad vill folk ha?” är inte lika viktigt som ”Jag vill ge ut ett rollspel” – för att man kan räkna med att en kritisk massa av målgruppen pytsar in stålar.

      Crowdfunding är här för att stanna, men jag är övertygad om att vi just nu har bubbla när det kommer till svensk rollspelscrowdfunding.

      Gilla

      1. Det blir ju å andra sidan en icke-kommersiell aspekt av det hela – att man ger ut det spel man själv vill spela, och sen blir det kommersiella sekundärt (om än, vilket du påpekar, hyfsat intensivt).

        Och så var det med Eon IV: Vi som gjorde det hade som inställning att göra en nyversion av Eon på det sätt som vi själva gillade bäst. Mer eller mindre att få våra husregler och visioner i tryck. Att det sen sålde såpass bra kom som en mycket trevlig överraskning för oss alla.

        Gilla

      2. Tyvärr tycks 90% av konstruktörerna vilja spela samma spel: ganska traditionell fantasy. Och det är helt okej, men bara möjlig i ett klimat där folk är villiga att slänga in pengar bara för att ”stötta hobbyn”.

        Gilla

      3. Magnus, nu är du väl ute i skogen? Följande CF-spel på svenska fanns när Spelbloggen gjorde sin lista (http://spelbloggen.se/svensk-rollspelscrowdfunding/ ):

        Eon
        Mutant: Genlab Alpha
        Western
        Mutant: År Noll
        Ensamma vargen
        Legend – Rollspelet
        Svenska kulter
        Leviathan
        Assei
        Rotsystem
        Nyckelringsrollspelet
        Skuggornas mästare
        Dunder och drakar
        Starchallenge.
        Bläster

        Till denna har tre tillkommit:
        Järn
        Saga
        Coriolis

        Jag läser 5 ”trad-fantasy”-spel (Eon, Järn, Ensamma Vargen, Saga och Dunder & Drakar) av 18. Tämligen långt från ”90%”.

        Vilka spel har jag missat för att täcka in denna stora majoritet av trad-fantasy?

        Gilla

    2. För min del skulle jag vilja säga att konsumentkontakten med producenten är själva problemet. Innan jag utvecklar ska jag säga att den självklara uppsidan med cf är ju att fundingen är klar och att man i förlängningen kanske får se spel som inte hade skapats annars. Men…

      Det som kan kallas konsumentinflytande kan också ses som att producenten outsourcar produktens utformning – och i någon mån alltså själva produktens essens – till konsumenten. Detta sker genom stretch goals och val av funding-nivå men huvudsakligen genom att man slänger ur sig en idé och ser om folk nappar (betalar). Det är alltså en form av attrapper som testas gratis på konsumenterna. När konsumenterna sedan gjort sitt val (fundat vissa cf till miniminivå), först då väljer producenten att gå vidare med produkten.

      Klart som fan detta är bekvämt för producenten, men för mig som konsument känner jag att jag har svårt att se fördelarna. Jag vill inte ha fler rollspel. Jag ser inget som helst egenvärde i att just ha fler rollspel. Jag vill ha något fåtal produkter som jag gillar. När det var butiksförsäljning tvingades producenten vässa och paketera produkten tills den ansågs bra nog för att våga ge ut, istället för dagens testförfarande. När producenten ställs inför det är hen tvingad att tänka igenom allt flera vändor, hitta sin nisch, sin USP what will you. Nu kan man nästan slänga ur sig en idé låta kunderna göra researchen.

      Nej, jag är personligen lite trött på att göra marknadsstudier åt producenterna. Och det gäller cf i allmänhet. Jag vill ha ett fåtal paketerade, genomarbetade produkter på hyllan där producenten gjort valen åt mig, där det finns en linje, en koherens och en röd tråd i vad som ligger i boxen och vad som inte gör det. Men det beror väl också på att jag tror att rollspelsproducenter har högre kompetens på att konstruera rollspel än Jan Banan. Kan tänka mig att många som gillar crowdfunders har väldigt höga tankar om sin förmåga att skapa det perfekta spelet.

      Gilla

      1. Ditt resonemang skulle göra att det blir viktigare att

        – ha bra kontakter (t.ex. Gillbringarna, Michael Petersén, Fredrik Malmberg, Anders Blixt)
        – ha förmågan att skapa säljande koncept
        – kunna fixa säljande paketeringar
        – ha en stark forum- och konventnärvaro
        – ha ett stort startkapital

        än vad det är nu när det finns crowdfunding. Men det är inte alls säkert att de där kvaliteterna är förenade med förmågan att skapa ett bra rollspel. För vid spelbordet har de ju i princip noll betydelse.

        Gilla

      2. Alltså jag skulle väl säga att skapa säljande koncept och fixa paketeringar har typ all betydelse vid spelbordet? Jag spelar för att ha kul och ”säljande” i det här fallet betyder ju kul? Eller menar du att du köper saker som du ångrar sedan, som var ”säljande” men sen hade de egenskaper du väger in i ”säljande” ingen betydelse vid spelbordet?

        Gilla

      3. Säljande, bra och kul är inte nödvändigtvis samma sak. Ett rollspel kan t.ex. Se jätteläckert ut och ha ett attraktivt pris, vara hypat etc., men ändå visa sig vara mediokert spelmekaniskt eller n.d.g. settingstöd. Jag tycker ditt resonemang känns extremt marknadsoptimistiskt, som att något automatiskt blir bättre av att kunna bära sig ekonomiskt i ett butikssammanhang.

        Gilla

      4. Alltså jag spelar för att ha kul så för mig är bra och kul nödvändigtvis samma sak. Jag väger inte rollspel på någon ”absolut skala”. Det är ingen konstform för mig utan en fritidshobby.

        Gilla

      5. Problemet här är väl att du tror att spelet med snyggast förpackning och mest mainstreamvibbar också är det kuligaste.

        Gilla

      6. Jag tycker att resonemanget verkar jättekonstigt. För det första upplever jag inte alls samma ”kolla vad som funkar”-effekt. Visst tog jag in en del förslag till Rotsystem, men det hade ju inget med crowdfundern att göra; det gjorde jag ju med alla mina spel. Vilka spel är det du tycker har gjort så? Vilka speltillverkare? Alla jag sett (iaf på svenska) har varit kärleksprodukter från folk jag antingen känner eller är ytlig bekant med, och jag VET att de inte crowdfundat ”som test”. Det spel de vill göra är det spel de lagt ut som crowdfunder.

        För att resonemanget ska hänga ihop behöver du ett exempel. Vilket svenskt rollspel har hyperpublikanpassats så som du beskriver? Vilket spel har saknat röd tråd pga det?

        Jag vill för övrigt ha fler rollspel. Jag har aldrig köpt rollspel för att köra just precis det rollspelet exakt så som det är skrivet (jag har aldrig läst ett enda rollspel som varit bra nog för det, och menar att det inte ens är möjligt) så alla rollspel är inspiration till de kampanjer jag vill skapa.

        Gilla

      7. Jag påstår inte att de medvetet crowdfundat som test utan om att crowdfunting per definition är en prototyplösning där man köper saker på spekulation. Man lägger ut något ofärdigt, en idé, och ser om folk nappar. Det är väl att kolla vad som funkar, eller vad menar du?

        Jag håller inte med om att resonemang behöver ett tydligt exempel för att vara giltiga. Tvärtom kan exempel snabbt skifta fokuset från det allmänna till det specifika. Och jag kritiserar det allmänna, inte ett specifikt spel. Jag tänker helt ärligt inte på någon speciell cf.

        Ja alltså om du vill ha fler rollspel no matter what så är väl cf jättebra för dig, men nu skrev jag om vad jag tycker.

        Gilla

      8. Utan exempel ser dock ditt resonemang ut som att det enbart bygger på magkänsla, och att det faktiskt inte finns något alls som tyder på att det skulle förhålla sig så som du beskriver.

        Jag håller dessutom inte alls med om att crowdfunding är att testa en ”ofärdig idé”. Jag tror inte att Mutant: År Noll till exempel var speciellt ofärdigt — kanske inte helt färdigskrivet, men grundtanken och upplägget tvivlar jag inte en sekund på. Samma sak med Rotsystem. Eon IV tror jag hade blivit av även om det inte funnits crowdfunding och jag tror att det sett ungefär likadant ut. Saga är Saga, det är ju i praktiken en uppdatering och sammanfattning av redan existerande material. Leviathan VET jag hade massvis färdig och jag vet också att Robert haft en vision sedan mycket länge.

        Så utifrån de crowfunders där jag haft någon insyn, de skapare jag varit i kontakt med, så ser ditt resonemang väldigt tunnt ut.

        Gilla

      9. Nu tycker jag du hänger upp dig på ord lite. Min poäng är att spel som man blir tvungen att preppa helt för butik i högre utsträckning blir genomarbetade, bättre om man vill, än samma version via cf.

        Om det nu är så att spelen i princip är färdiga, varför ska de då gå på cf? Då är ju poängen bara att producenten lämpar över risken på konsumenterna?

        Men jag tror att skillnaden är att du tycker att producenterna ska fråga konsumenterna och jag tycker inte att de ska göra det utan bestämma själv och ge ut en utgåva take it or leave it. Då jag är övertygad om att den senare blir bättre.

        Gilla

      10. Om du tror att något enda av mina spel blivit bättre om jag inte använt andra som bollplank så har du helt enkelt fel. Varje förslag på förändring jag fått från andra och som jag tagit med har gjort mina spel bättre. Det är dessutom något jag inte alls förstår varför du kopplar till crowdfunding; jag gjorde ju det till exempel redan från mitt allra första spel.

        Spel som får mer input och blir mer testade och mer korrlästa blir bättre och är per definition mer genomarbetade. Det är jag fullständigt övertygad om, och återigen förstår jag inte alls vilka spel du kan tänkas prata om. Jag kan inte komma på ett enda bland de svenska crowdfundade spelen som jag upplevt som mindre genomarbetat eller som att de tagit in en större mängd input än de annars gjort. Och det verkar ju inte du heller kunna göra.

        Det crowdfunders tillför är att man som speltillverkare slipper lägga ut en lika stor mängd pengar för t.ex. illustrationer eller tryck. Så ja, det crowdfunding tillför är att speltillverkare slipper leva på nudlar under de månader som går mellan produktion (betalning till illustratörer t.ex.) och försäljning. ”Risken” sprids på fler personer. Jag ser inte problemet med det alls.

        Eller det rör sig egentligen inte om en risk så mycket som att det handlar om ren ekonomi: genom att få betalt i förhand slipper man ligga ute med lika mycket dyra slantar från sin egen plånbok. Det gör att man kan köpa fler illustrationer av bättre kvalitet och kanske även fixa bättre tryck.

        Gilla

  3. Det enda problemet med crowdfunding i mina ögon är att hobbyn tillåts slöa kvar i en föråldrad modell… Bokjävlar och tärningsfanskap (och… Plyschådor?) är tydligen obligatoriska kriterium för rollspel, och sådana grunkor tarvar kickstarters. Ge mig nåt nytt för satan!

    Gilla

  4. Att du själv gjorde reklam för ett crowdfundat spel för ca en månad sen är inget som du vill kännas vid märker jag… Dags att radera den bloggposten då om det nu är så känsligt…

    Gilla

    1. Men det är ju det som jag hatar! När jag först ser en CF tänker jag ”WOW VILKEN GREJ”, men sen, efter några veckor av konstant reklam för crowdfundern, bli jag så förbannat trött på skiten att jag går in och klockar ”cancel pledge”. OBS ej skämt: alla CF jag fundat i år har slutar med att jag dragit tillbaka mitt bidrag. För att jag inte pallar sättet som CF-kampanjer först på, och vad de gör mer hobbyn.

      Gilla

      1. Så det var du som gjorde att Saga-kampanjen plötsligt gick baklänges från den 1:e juni och framåt! Du har löst ett spektakulärt mysterium för många av oss. 🙂

        Gilla

      2. Nu är det 76 minuter och EN YNKA SÅLD BOK från att Saga får ett gäng färghelsidor av Folmer! …och når alla mål.

        Så blir det inte så vet vi vem vi har att tacka. 😉

        Gilla

      3. En ännu mer intressant post vore: ”Så här borde svenska rollspelsföretag skapa sina crowdfunders”. 🙂

        Gilla

  5. Jag tycker att det låter skitmärkligt.

    Jag har många svenska rollspelsmakare som kontakter på fejjan och där drunknar deras crowdfunderinlägg lätt bland söta katter och arga feminister.

    Jag hänger mycket på WRNU, där en snabb koll på de trådar som är senast uppdaterade ger typ det här:

    Intresse för Warhammer Quest?
    Två vapen i Fantasy!
    Hej, lite hjälp med dator-tools till rollspel
    Status på spelarboken
    Spelarkrönikor
    Angående Häxsyn och Skugga
    Karl Kämpe [Mitt Bokprojekt]
    Rollspelspod
    Drogreklam
    Spelpaketet – akuthjälp
    Priskoll för alla böcker till M:UA
    Forumgrill/öl
    Quantum Werewolf
    [Bytes] DIverse rollspel
    Kommunister och fascister!

    Handlar nån av dessa om nån kickstarter? Inte vad jag kan se. Jag kan inte påstå att de flesta av dem intresserar mig, men vad jag vet brukar varje crowdfunder ha en (1) tråd på rollspel.nu och är jag inte intresserad av att läsa om den crowdfundern så är det skitlätt att undvika dem. Eller undvika hela promotionforumet om man nu ogillar sånt. Vi andra diskuterar varulvsspel, reklam för dödsdroger och hur man bäst designar ett Agatha Christieliknande mysterium i rollspel.

    Var läser du den här ”kiviks marknad”-liknande svadan?

    Som alltid när man ”får en känsla av” något så gör man nog bäst i att dubbelkolla hur det faktiskt förhåller sig först.

    Gilla

  6. Jag har dömt ut CF flera gånger för att till sist inse att den är här för att stanna-vilket är bra! Visst. Det finns saker som kan vara lite oseriösa (vacker yta men tömt på verkligt innehåll, osv), men har man alla sina hästar hemma så kan man nog se det och helt enkelt ge fasen i att CF:a just det projektet.

    jag illustrerade själv en bok som förlaget senare lade ut för CF. Måste säga att det känns lite som att prostituera sig faktiskt. Men det kan nog vara att jag tillhör den äldre generationen som vanligtvis köper saker över disk.

    Jag har själv aldrig CF:at någonting (återigen: jag köper saker och ting över disk), men ska göra det nu för första gången. och det är ett rollspel jag ska CF:a. Jag tycker det känns skoj att projekt som är smala faktiskt kan bli av, därför att spelmakarna har en chans att ha en direktkommunikation med sina köpare, och att köparna kan pynta in så pass mycket som dom tycker att projektet är värt.

    Obs: bryr mig inte om plysch men älskar hårdpärm

    Gilla

  7. Det är möjligt att CF har tiltat aktiviteterna inom hobbyn rollspel mer åt ”köpa (eller funda) spel” i förhållande till ”spela spel”. D.v.s. att CF har bidragit med att fler spel produceras och säljs, men inte att det totala antalet speltimmar ökar. Men jag vet inte om det är ett problem. Att samla, lojalitetsfunda, läsa och diskutera rollspel är också aktiviteter inom hobbyn. Det var väl rätt länge sedan rollspelshobbyn i första hand handlade om att spela.

    Gilla

  8. Hej! Det är alltid roligt att se olika argument kring denna frågan, och det finns naturligtvis inget rätt eller fel. Dock kan jag känna en tråkig bitterhet kring din marknadsprognos, och såklart synd att du kände att mailströmmen fick dig att dra tillbaka alla dina pledges. Men jag vill inte läsa för mycket mellan raderna – det är bra att lyfta en åsikt som säkerligen skulle bli starkt kritiserad.

    Min inställning är relativt lätt, och har hållt kring CF för Mutant, Symbaroum samt lite internationella CoC projekt: rollspel är en fruktansvärt billig underhållningsform, och att en (med den bredaste av penslar) en åldrande köpstark konsumentkrets nu får tillgång att sponsra det de gillar känns bara bra.

    Gilla

  9. Rollspel, det är ju det där som alla de andra spelade men jag aldrig fick vara med på i mellanstadiet eller högstadiet (och kanske brydde jag mig lite för mycket om vad andra skulle tycka om mig om jag gav mig in på det, men det var ju högstadiet…). Hur många spelar det i Sverige numera i vuxen ålder? är det brett eller smalt? Förstår man ingenting om man inte spelat tidigare? Jag kan inte många rollspel alls, några pratade om Dungeons & Dragons, Mutant och Kult har jag för mig, för hur länge sedan som helst. Typ 20 år sedan. Men D&D är väl 35-40 år gammalt?

    Gilla

Lämna en kommentar