Jag har tänkt mycket på ”portal fantasy” på sistone, och då vet jag inte ens om det ett begrepp som finns eller bara något jag fanatiserat ihop. Kanske kallas det crossover fantasy? Anyway, jag syftar alltså på greppet att ta en eller flera personer från, typ, Karlskrona 2014 och placera dem i en fantasyvärld.
Några exempel ur litteraturen: CS Lewis Narnia. Stephen Donaldsons Thomas Covenant-böcker. Gordon R Dicksons The dragon and the George. Dave Duncans The reluctant swordsman. Guy Gavriel Kays The Fionavar tapestry.
I huvudsak har jag funderat på hur man gör ett spännande rollspel i den subgenren, och jag har i dagsläget identiferat tre områden som kan vara roliga att leka med.
- Guppen (eftersom vi pratar rollspel så förutsätter jag det är en gupp rollspersoner) är av stor betydelse; ofta är medlemmarnas bakgrund och relationerna dem i mellan väldigt viktiga för berättelsen.
- Fantasylandets status gentemot den verkliga världen, samt fantasyrikets allmänna beskaffenhet, är också nödvändiga att ha klart för sig.
- Slutligen måste rollpersonernas förhållande till fantasylandet slås fast.
Här kommer lite ofärdiga idéer och tankar.
Gruppen
En vanlig gemensam nämnare för den här genren att den grupp av människor som transporteras till fantasyriket har… en gemensam nämnare. De är ofta syskon, familj, kolegor, älskare, grannar eller något liknande. Jag kan inte riktigt komma på ett exempel ur genren där det bara är random folk som transporteras – ibland kan sambandet till en början vara okänt, men det finns där.
Därför tänker jag mig att man skapar gruppen innan man skapar rollpersonerna. Först hittar man på ett koncept, till exempel ”Dysfunktionell familj”, ”Lumparkompisar” eller ”Feministisk syjunta”, och sen har varje spelare 3 Grupppoäng att spendera på olika egenskaper som kommer påverka alla rollpersoner. Dessa kan heta saker som ”Förmögna”, ”Kriminella”, ”Sportiga”, ”Bildade” eller vad det nu må vara. Vissa egenskaper kostar fler än 3 poäng, och då måste spelarna gå ihop för att köpa dem.
Först när gruppen är definierad så gör man de individuella rollpersonerna. I den processen slås även relationerna mellan karaktärerna fast.
Världarna
En av de viktigaste frågorna för kampanjens skull är ”Hur lätt är det att ta sig fram och tillbaka mellan den ‘riktiga’ världen och fantasyvärlden?”. Har man svaret på den så får man en massa annat på köpet.
Om allt man behöver göra är att sätta på sig en ring eller säga en ramsa så kommer kampanjen innehålla en massa interaktion mellan de två världarna – tänk Planescape, Lev Grossmans The magicians eller någon form av urban fantasy. Är det istället jättesvårt resa mellan världarna – till exempel att man måste vara döende för att ta sig dit, och sedan döda Den Onda Guden för att ta sig tillbaka – så kommer den absoluta merparten av tiden tillbringas i fantasins land.
Börjar man i den änden så har man snart svaret på frågor som ”Kan vem som helst resa till fantasyvärlden?”, ”Finns den på riktigt eller är det bara en dröm/hallucination?”, ”Är rollpersonerna de första som besökt världen?” med flera.
Gruppen och fantasyvärlden
Varför hamnar rollpersonerna i fantasyvärlden? Är det en slump eller olycka? Har de ett öde att uppfylla? Är det någon som skickar dem dit, kanske mot deras vilja? Söker de sig till världen, eller blir det en fullständig överraskning? Färdas de dit fysiskt, eller är det bara deras medvetanden gör resan (och tar de då de över någons kropp, eller får de en ny, egen)? Kan de använda magi eller andra övernaturliga krafter?
Frågorna är många, och svaren beror på vilken typ av kampanj man vill ha, men jag tror att det är bra att börja med just frågan om varför rollpersonerna hamnar i en annan värld. Det sätter tonen.
Vidare tänker jag mig att rollpersonernas agerande i den ena världen påverkar händelserna även i den andra. Det kan vara på det klassiska tiden-går-snabbare-sättet, eller på något mer finurligt vis jag inte kommit på än.
En annan tanke är att man spelar två parallella kampanjer som påverkar varandra: En som tar plats i fantasivärlden, och en där man till exempel spelar poliserna som utreder ett mystiskt försvinnande.
Portalfantasy finns såklart. Bara att googla 🙂 Inte allas favorit-subgenre, men du behöver inte oroa dig över att du skulle vara ensam om begreppet.
GillaGilla
Jag menade snarare om den allmänt vedertagna termen är just ”portal fantasy” eller något annat. Faktiskt verkar ”crossover fantasy” vara mer vanligt förekommande.
GillaGilla
”Crossover fantasy” låter inte lika bra och begripligt, det skulle lika gärna kunna betyda en genreöverbryggande fantasy. Portal låter trevligare och mer målande, enligt min humla. Fast det kanske mest beror på vana, för jag hör absolut termen portalfantasy användas alltsomoftast. Det kan variera mellan olika kretsar av människor.
GillaGilla
Jag tror att Farah Mendlesohn har lyckats etablera termen ganska ordentligt i forskningsvärlden.
GillaGilla
Jag hade en gång en idé om att flytta en rollperson från nya Mutant till Drakar och Demoner.
Det var allt.
GillaGilla
Blev det av?
GillaGilla
Nä, det blev verkligen inget mer än det jag skrev ovan. Jag är inte ens säker på att jag har nämnt idén för någon förrän nu, sådär en tjugotvå-tjugotre år senare.
Bakgrunden var att eftersom spelen delar regelsystem så finns det ju inga tekniska hinder för att använda en rollperson från det ena spelet i det andra. Att det aldrig blev mer än så pekar på att jag nog inte tyckte att det var en jättebra idé.
GillaGilla
Just Mutant/DoD känns inte som en naturlig crossover. =)
GillaGilla
Fast det är väl ändå kontrasten man är ute efter om man gör något sånt?
GillaGilla
Absolut, men det är något med just denna crossover som känns off. Kanske är det FÖR väntat?
GillaGilla
Spontant kan jag inte tänka mig någon oväntad skruv i handlingen. Skinnknutte med kpist kommer till sagovärld. Blir förvirrad. Måste hitta trollkarl. Får hjälp av snälla äventyrare. Hittar trollkarl. Åker hem.
GillaGilla
Det måste ju gå att komma på någon skoj vinkel… Borde finnas minst en där någonstans.
GillaGilla
Ställer väl dessutom rätt höga krav på spelarna att kunna agera efter helt olika referensramar. Annars blir det ju bara Drakar och Demoner med kpist och 30 skott.
GillaGilla
Hade man testat när det begav sig så hade det absolut blivit så.
GillaGilla
Ja.
GillaGilla
Den närmaste settingen jag kan komma på där folk flyttas in från ”den riktiga världen” utan att ha något direkt gemensam nämnare är Riverworld, men det är ju snarare sf än fantasy (synopsis: alla personer som någonsin levt på jorden återskapas på en annan planet, utplacerade på olika platser längs en flod).
GillaGilla
Tänker omedelbart att Solar System skulle funka bra som regler, dels med sitt fokus på hur rollpersonerna förändras som personer, vilket ju passar genren, och dels med möjligheten att sätta upp kollektiva Nycklar baserat på gruppens identitet eller på världens tema eller så.
GillaGilla
Shit, Solar System, där har vi ett spel jag inte tänkt på ett tag. Men mycket bra idé!
GillaGilla