Kampanjfrö: Arvingen

crown

Här kommer ytterligare en gammal kampanjidé. Daterad 2007-11-16. Varsågoda.

Upplägg

En av rollpersonerna är, ovetandes, den rättmätige arvingen till kungarikets sedan länge tomma tron. Rollpersonerna är från en liten avlägsen by och dras in i ett livsfarligt nät av intriger, förräderi och girighet där olika fraktioner försöker utnytja arvingen till sin egen fördel.

Gritty High Fantasy. Vilda västern-Tolkien med skit mellan naglarna och blod i ansiktet. Fast med värme. Vänskap, sökande efter det förflutna, personlig vinning vs rättvisa.

Världen

Sedan den sista konungen dog är landet är en teokrati. Prästerna bestämmer. Även om alla viktiga positioner inte innehas av en präst, så är det prästerna som placerar folk på dessa positioner. Magiker är hatade och förföljda. Deras magi ses som mörk och ond. De lever dolt, och utger sig oftast för att vara någonting annat, som skomakare eller mjölnare. Det finns inga ”magiskolor”. Magi lärs ut ytterst privat — från mästare till lärjunge.

Folk med psykiska krafter är än mer sällsynta. De upptäcks ofta vid tidig ålder av vidskepliga personer som gillar att elda. De är vanligare bland de ogudaaktiga barbarfolken, där de ofta har hög status som schamaner el dyl. Skalder uppskattas högt; de anses vara älskade av gudarna.

Byn

Fyndet är en gruvstad på gräsen till den mänskliga civilisationen. Här bor råbarkade människor. Det är torrt och dammigt. Baron Frid försöker hålla ordning i staden. Han och hans fru är de enda som försöker upprätthålla någon form av civilisation och klass.

Dvärgarna har monopol på gruvverksamheten, bortsett från en malmfyndighet som tillhör Larso Ader – stadens rikaste man. Dvärgarnas monopol har lett till en hel del motsättningar mellan dem och människorna.

Alver syns sällan till, även om det sägs att de lever i de mest avlägsna bergstopparna, i palats av stelnad lava.

Grannbyar

Bergsby

Ett litet samhälle som ligger precis där de lättillgängliga bergstrakterna övergår i oländig klippterräng. Bergsby livnär sig mestadels på att föda upp getter.

Ord: Lantligt · Fredligt · Naivt · Familjärt · Vardagsproblem · Ensligt

Korsning

Närmaste granne nedåt land. En knutpunkt för handel etc. Måste passeras om man vill resa mot mer civiliserade trakter.

Ord: Myller · Främlingar · Lera · Trashigt · Frontier

Karla

En dvärgisk gruvutpost. Närmaste granne i bergen.

Ord: Hårt · Kallt · Konstigt · Eld · Arbetsplatsolyckor

Spelstart

Inom loppet av en dag anländer tre anmärkningsvärda personer till Fyndet. En slump att de kommer samtidigt?

  • Hans helighet Örn Brandstav med följe av präster, munkar, riddare och tjänare. Örn är en högt uppsatt präst i den teokrati som styr landet. Örn vill hitta och göra processen kort med kungaarvingen.
  • Robias Rank, agent för en sekt av den forne kungens tjänare. Vill hitta kungaarvingen för att ta med honom till huvudstaden och i förlängningen använda arvingen för att avsätta teokratin. Reser som en spelman.
  • Hosanna, tjuv, lurendrejare och lyckosökare som utger sig för att vara utsänd av en mycket förmögen handelsman. Vill kidnappa och sälja kungaarvingen.

Rollpersonernas intro

Det är sent en kväll, rp är på väg hemåt med några kamrater efter att ha firat kompisen Kras Indmans födelsesdag. Plötsligt är de omringade av Baron Frids soldater, rustade och beväpnade. De kräver att Kras ska följa med dem. Ursäkten är att han är berusad och oregerlig.

Det är Örn som anlänt till Fyndet. Det han vet är att kungaarvingen föddes i detta område för 16-18 år sedan. Kungaarvingen föddes när det var nymåne. Ett par andra tecken. Genom spådom och bön har Örn luskat ut att Kras är den som är mest trolig att vara arvingen. Alla tecken passar på honom.

Men Kras är fel person. Såklart.

Om Kras förs bort av vakterna kommer han inte att ses i livet igen – så tillvida rollpersonerna inte räddar honom.

Dagen efter kommer Robias Rank att besöka RP för att förhöra sig om Kras. Robias har fått nys om att Örn sedan igår eftermiddag är gäst i slottet, samt att prästen påverkat Baronen att omhänderta Kras. Robias kommer inte att säga särskillt mycket, men RP kommer på hans frågor förstå att Kras kan vara i trubbel.

  • ”Vad hände när vakterna tog honom?”
  • ”Hade vakterna sällskap av någon?”
  • ”Har ni märkt något konstigt med er vän på sistone?”
  • ”Har han några födelsemärken?”
  • ”Vad vet ni om prästen som kom till staden i går?”
  • ”När föddes er vän?”
  • ”Har han några släktingar som arbeter uppe på slottet?”
  • ”Var bor han någonstans?”
  • ”Händer det att folk försvinner här i staden?”

Rimliga saker RP kan tänkas göra nu:

  • Snoka runt om Baronens gäster.
  • Fråga öppet om Kras.
  • Försöka ta sig in i slottet.

Ledtrådar och saker i stan:

  •  Alla pratar om de flådiga besökarna som anlände till slottet i går. ”Riddare och präster”. Alla har olika versioner om vad de kan vilja.
    • Kräva mer skatt.
    • Ta över styret.
    • Leta efter kättare och magiker.
    • De är på jakt efter en helig klenod som ligger gömd i bergen.
    • Förbereda ett besök av självaste Heliga Patriarken.
  • Fårkvinnan Beda har försvunnit. Hon var en tant som brukade hjälpa bönderna när deras får – eller andra djur – blivit sjuka eller skadade. Beda, som är magikunnig, råkade få syn på Örns följe när det anlände till staden. Hon kände igen en äldre kvinna – Ovina Lamark – som en inkvisitor, eller trolljägare. Hon var med och dödade Bedas syster Kiva för dryga 20 år sedan i en annan del av landet. Beda har nu flytt från Fyndet, mot bergen, där hon planerar att söka tillfällig fristad hos en familj dvärgar – Gördel – hon känner. I Bedas stuga finns spår av att hon givit sig av i hast. Det är dock ganska lätt att följa spåren. Om rp undersöker och spårar, märker de att andra spår också följer efter Beda (Ovinas män). Här kan det bli ett rejs.
  • Örns tjänare kommer snart att börja röra sig ute i staden. Ibland på legitima ärenden, som att handla, ibland bara för att förlusta sig: spela, supa. Dessa går att möjlka på info. Tyvärr vet de inte så jätte mycket:
    • De beräknar vara kvar i c:a 2 veckor, men det är ganska difust. (lätt)
    • Örn har en speciell anledning till att komma till Fyndet. Det är inte av en slump. Han letar efter något. (normal)
    • I följet finns ett ”Lie” – en inkvisitor – som lyder under Örn. (svårt)
    • Örn har mandat från Den heliga eken att avsätta Baronen som han så vill. I praktiken styr Örn hela regionen så länge han är här. (mkt svårt)
  • Riddarna och prästerna kommer också att röra sig på stan. De är mkt svårpratade, men det går att få ut dem info:
    • De har order att vara extra vaksamma mot all sorts trolldom (svårt)
    • Örn är välsignad av den Heliga Patriarken själv, och bär en ring som bevis på det. (svårt)
    • Örn tror att det finns ett näste av rebeller och kungatrogna i Fyndet. (mkt svårt)

Red herring/backup

De senaste året har de nomadiska ”vilda” bergsfolken blivit allt mer aggressiva. Vissa stammar har försvunnit helt – åtminstone så dyker de aldrig upp vid handelsutposterna och byteshandlar längre.

Vad pågår? Jo, något av Cthulhu/Balrog-karaktär (fast kanske lite mer i en moralisk gråzon) har vaknat. Fördärvande inflytande på bergsbefolkningen. Även dvärgarna har känt av detta, men vet inte vad som pågår.

Grejer som kan hända för att dra in rp på detta sidospår:

  • Gubben Joar hittas död, hjärnan har runnit ut genom hans näsa.
    • Har fört forskningsdagbok.
    • Han har märkt ”konstiga ekon” i bergen. Börjat utforska. ”Följde” ett eko till källan.
    • Vid utforskning av gubbens gård upptäcks en elementar som löper amok!
  • Galen bergsstam attackerar.
    • Verkar något omänskliga.
    • ”Ledtrådar” leder till deras lägerplats.
    • Snack om en helig sten.
  • Stor, svart rök/eldpelare skjuter upp i riktning från dvärggruvan.
    • Måste utforskas. RP kan, om de vill, så följa med några äldre män/kvinnor för att utforska.

Ordlista

  • Dagens teokrati: Den heliga eken
  • Teokratins ledare: Den heliga patriarken
  • Den gamla monarkin: Harpyans hov

3 reaktioner till “Kampanjfrö: Arvingen

  1. Känns som att det här skulle fungera till Symbaroum – vad skulle behöva ändras? Gillar detaljerna om byarna som enda beskrivning, speciellt dvärgbyn och att spelarna kan strunta i att leta efter sin vän och göra annat istället.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s