Vad är en bra titel på ett rollspel?

FASA Star Trek RPG, Merrill Collection Stacks, Toronto, Ontario, Canada

Häromdagen ondgjorde jag mig över att rollspelstitlar överlag är så lökiga, vilket så klart föranledde att diverse löst folk undrade vad jag tycker är en bra titel. Jag insåg snabbt att det inte är helt lätt att svara på. De allra, allra flesta rollspel har titlar som kräver en hel del suspension of disbelief. Man måste bestämma sig, ibland nästan anstränga sig, för att gilla dem.

Tänk efter: När hörde du senast titeln på ett nytt rollspel och tyckte den lät bra direkt?

För mig har det inte hänt sedan högstadiet.

Det finns vissa kardinalfel många spelskapare gör när de spånar titel: De väljer ett namn som lika gärna skulle kunna vara en app (Leviathan, Noir, Revolver), de försöker vara lustiga (Rostystem, Fantasy!), de döper spelet efter kampanjvärlden (Symbaroum, Morwhayle), de slänger in ett kolon (Bortom: Lögnens slöjaMutant: År noll) eller så vill de åka snålskjuts på andra varumärken (Dunder och drakar, Riotminds Drakar och demoner).

Det funkar nästan aldrig.

Ett annat vanligt misstag, vilket Elias nämner i kommentarerna till mitt tidigare inlägg, är att rollspelsmakare gärna väljer krångliga titlar. Titlar som ingen någonsin kommer att använda. Man spelar inte Vampire: The Masquerade, man spelar ”Vampire”. Man spelar inte Mutant: År noll, man spelar ”Mutant”. Ingen jävel har väl någonsin lirat Lamentations of the flame princess? Nä, men däremot har massor av folk lirat ”Lamentations”. Och Primetime adventures blev i min spelgrupp ”Primetime” efter bara några sekunder.

För att återgå till kärnfrågan; vad tycker jag är en bra rollspelstitel? Jag vill inte falla i nostalgifällan så jag ger bara exempel på spel från 2010 eller senare.

More than human, för att den faktiskt säger en hel del om vad spelet handlar om.

Äventyr, för att det är ett under att ingen knep den titeln tidigare, den är ju själva essensen av rollspel.

Fiasco, för att allt man behöver veta om spelet finns i titeln.

Svart av kval, vit av lust, för att den har en poetisk klang som är ovanlig i rollspelsammanhang.

Ett genomgående problem är att rollspelstitlar sällan klarar sig bra på egen hand. De kräver en kontext, en bakgrund, lite information om spelet. Till skillnad från romaner eller filmer, så köper man aldrig ett rollspel bara på titeln. Eller har jag fel? Vilka rollspel tycker ni har bäst namn?

28 reaktioner till “Vad är en bra titel på ett rollspel?

  1. Skulle namnet Fantasy! vara ett försök att göra sig lustig? Det är ju bara en rak beskrivning om vad spelet handlar om, som Äventyr och Western (bra namn). Att det är på engelska är för att alla rollspelare säger fantasy, plus att det ska komma en engelsk version. Dessutom hade jag redan döpt ett spel till Saga. 😉

    Noir, Kult och En Garde! är också rätt bra namn.

    Gilla

    1. App app app! ”Fantasy!” är ett spel som skildrar en specifik del av en väldigt bred genre. Det är som att döpa ett spel som handlar om gängslagsmål i Stockholms förorter till ”Universum!”.

      Gilla

    2. Fantasy! är nästan lika brett (är universum brett? Högt?) som universum. 😉

      Du kan spela Både Elric, Conan, Frodo eller Cersei Lannister med det. Nemas problemas. Sveriges bredaste fantasyrollspel. Lätt. Det är fan bredare än Dungeons & Dragons.

      Och du har konstig humor om du tyckte namnet var lustigt. 😉

      Gilla

      1. Inte ett smack. Det var ett effektivt namn, för att sno marknaden. Jag gillar inte att krångla till det. Namn som Svart av kval, vit av lust får mig att vilja ta fram skämnskudden. Brrrrr. Men det är tur att folk är olika och inte gör samma saker. Rollspelare är ju bara en illusion av en homogen grupp. OK, nästan alla är vita killar 30+ som är hyfsat välutbildade, men annars är de väldigt olika.

        Gilla

      2. Intressant. Det första jag tänker när jag hör Fantasy! eller någon av dina andra föreslagna !-titlar är fars, revy och spex. Märkligt hur olika man associerar.

        Gilla

      3. Horror! skulle vara ett ”monster of the week”-spel som Chock (se där, ett bra namn till). SciFi är hård 50-60-talsSF. Men Fantasy! är ett namn för att det kan appliceras på i stort sett vilken kampanj som helst (SL uppmanans att skapa sin egen). Plus att det ska vara top of mind, som Drakar och Demoner var (är).

        Gilla

  2. Oj, det var en kort lista!

    Innan jag listar några av mina favoriter måste jag säga att visst, man köper ju inte ett spel bara på titeln, men det är ju den som avgör om det ens verkar vara värt att dra ut boken/boxen ur hyllan och kolla om det verkar coolt. Så det är ju avgörande att den klarar åtminstone det på egen hand.

    De som klarar det bäst är för mig coola, mystiska eller på annat sätt intresseväckande.

    Några av de bästa tycker jag är:
    Shadowrun, Trail of Cthulhu, Mutant: Undergångens arvtagare, Svavelvinter, Coriolis, All flest must be eaten, Partisan, Changeling: The dreaming, Harnmaster, Skyrealms of Jorune, Stormbringer, Cyberpunk 2020 och Tuff & skitig.

    Gilla

      1. Du menar att det måste vara så nytt för att man ska kunna skilja på bra namn och nostalgi? Jag håller inte med.

        Min motivering till dem alla är att de är coola, mystiska eller på annat sätt intresseväckande!

        Gilla

      2. Eller jaha, du menar nog att DU inte hittar fler bra namn nu när du har valt att begränsa dig till utgivna spel efter 2010?

        Gilla

      1. Ligger nedpackad nånstans. Framsidan var lite som en propagandaaffisch för FNL från 60-talet… En knuten näve höll i en Carl Gustaf M/45.. Med en trasig Sverigekarta i bakgrunden.

        Gilla

      2. Instämmer med Henka att det varit grymt skoj att se. Om du någonsin råkar gräva fram det hoppas jag att du delar med dig av det. 🙂

        Gilla

  3. Jag tycker mitt förra (eller förrförra) aprilskämt på wrnu var ett bra namn – Rymdsoldat (osäker om jag klämde till med ett utropstecken dock).
    Jag gillar fö Coriolis, Numenera, Star Wars: Edge of the Empire, Mutant: År Noll, Mutant: Genlab Alfa, Mutant: Maskinarium, Mutant:.. you get the point 😉

    Men (mer) allvarligt, More than human, Nullstate, Järn och Maskinhjärtan är coola namn. Och Mörka Hav så klart.

    Och Vandraren och Skogen.

    Nu finns ju inte alla, men va fan 🙂

    Gilla

  4. Svavelvinter – namnet gav en extrem wow-känsla första gången jag hörde det.

    Dessvärre diskvalificeras titeln som rollspelsnamn då den hamnar i kategorin ”åker snålskjuts” på romanen, som ”åker snålskjuts” på den gula boxen som alltid gick sönder.

    Skulle på tal om det gärna se en motsvarande lista för äventyr.

    Gilla

  5. Vänta nu! Listade du inte Svart av kval, vit av lust som en dålig titel i förra artikeln? Hur ska du ha det? 😉

    Stort tack för inlägget! Intressant som vanligt. 🙂

    Gilla

  6. En App? Själv gillar jag korta ett-ordsnamn (som Eon, Noir och Järn, mfl) som samtidigt säger något om spelet.

    Gilla

  7. De enda titlar som är 100% bra är de som skriver vad det är:
    Mutant (utan undertitel) – du rockar en mutant
    Vampire (utan undertitel) – du är en vampyr
    Äventyr
    Adventurer Conqueror King
    Cyberpunk 2020

    sen kan man inte komma ifrån att Drakar och sånt låter tufft när man är liten, och därför också är bra namn.

    svårigheten att namnge ett spel har ju att göra med att upplevelsen är interaktiv, och att spelskaparen därför bara har begränsad kontroll över vad spelet handlar om. Rollspelshobbyn hamnar någonstans mellan mediet ”Iphone” och handlingen ”Wordfeud”.

    Korta spel har mer slagkraftiga titlar (Fiasco, Daugthers of Verona, supergänget, she lay w/ me, Murderous Ghosts) medan större spel av nöd har mer intetsägande titlar (GURPS, Eon, Symbaroum, Gondica…)
    Spel som man ska spela under längre tid har ju också större möjlighet att erbjuda sin egen kontext som gör att namnet växer.

    Gilla

Lämna en kommentar