I en mörk vrå i Google Docs hittade jag den här gamla listan på böcker jag vill läsa. Eller ville läsa någon gång 2005-2006.
Nu vill jag gärna ha er hjälp – finns det något i listan som jag faktiskt borde satsa på?
::::Böcker:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Salman Rushdie
Midnight’s children
Lisa Goldstein
Red magician
Paolo Bacigalupi
Pump Six and Other Stories
Dave Duncan
The King’s Blades
4. Paragon lost
5. Impossible odds
6. The Jaguar Knights
Peter S. Beagle
The Last Unicorn
Daniel Abraham
1 A Shadow in Summer
2 A Betrayal in Winter
Michael Swanwick
The Dragons of Babel
Jim Butcher
3 Grave Peril
4 Summer Knight
5 Death Masks
6 Blood Rites
7 Dead Beat
8 Proven Guilty
9 White Night
10 Small Favor
Cory Doctorow
Tesseracts Eleven
George RR Martin
Dreamsongs 1-2
Neil Gaiman
InterWorld
Sean Russell
1: The One Kingdom
2: The Isle of Battle
3: The Shadows Road
Karl Schroeder
Virga
– 1. Sun of Suns
– 2. Queen of Cardesce
Ted Chiang
The Merchant and the Alchemist’s Gate
Grace Dugan
The Silver Road
Poul Anderson
Three Hearts & Three Lions
Nalo Hopkinson
Brown Girl in the Ring
Midnight Robber
Whispers from the Cotton Tree Root: Caribbean Fabulist Fiction
Skin Folk
Mojo: Conjure Stories
The Salt Roads
So Long Been Dreaming
The New Moon’s Arms
Steven Barnes
1. Lion’s Blood
2. Zulu Heart
Tananarive Due
The Between
Naked Came the Manatee
My Soul to Keep
The Black Rose
The Living Blood
The Good House
Joplin’s Ghost
K.J. Parker
Devices and desires
Brian Ruckley
Winterbirth
Warren Ellis
Bad signal vol 1
Bad signal vol 2
Available Light
Come in Alone
George Alec Effinger
A Thousand Deaths
Peake, Mervyn
1. Titus Groan
2. Gormenghast
3. Titus Alone
Greg Bear
Blood Music
Walter Tevis
Mockingbird
J.G. Ballard
Kingdom Come
High-Rise
The Crystal World
Crash
Concrete Island
The Atrocity Exhibition
The Complete Short Stories: Volume 1
The Complete Short Stories: Volume 2
Delia Sherman
Changeling
Alfred Bester
Stars My Destination
Lucius Shepard
Life During Wartime
The Golden
Two Trains Running
Louisiana Breakdown
Viator
Trujillo
Handbook of American Prayer
Steven Cockayne
1. Wanderers and Islanders
2. The Iron Chain
3. The Seagull Drovers
The Good People
Thomas Ligotti
The Shadow at the Bottom of the World
Robert Scott & Jay Gordon
The Hickory Staff
Hal Duncan
Vellum
Jeffrey Ford
The Empire of Ice Cream
Vladimir Sorokin
Is
Octavia E. Butler
Bloodchild
Kindred
Lilith’s brood
Poppy Z Brite
The Value of X
Triads
Lost Souls
Are You Loathsome Tonight?
Antediluvian Tales
Harlan Ellison
Essential Ellison
Strange Wine
Christopher Fowler
Full Dark House
Jon Courtenay Grimwood
1. Pashazade
2. Effendi
3. Felaheen
End of the World Blues
9Tail Fox
M. John Harrison
Anima
Centauri Device
Viriconium
Things That Never Happen
Graham Joyce
Stormwatcher
Tooth Fairy
Indigo
Partial Eclipse
Ian R. MacLeod
House of Storms
Ian McDonald
Ares Express
River of Gods
Kim Stanley Robinson
Escape fron Kathmandu
Fifty Degreens Below
Antarctica
Icehenge
The Martians
Greg Kurzawa
Gideon’s Wall
Robert Rankin
The Hollow Chocolate Bunnies of the Apocalypse
Urusla K Le Guin
1. Gifts
2. Voices
Dispossessed
Orsinian Tales
Unlocking the Air
The Beginning Place
The Eye of the Heron
The Lathe of Heaven
The Birthday of the World
The Compass Rose
A Fisherman of the Inland Sea
The Wind’s Twelve Quarters
The Dispossessed
Four Ways to Forgiveness
Worlds of Exile and Illusion
Dancing at the Edge of the World
The Wave in the Mind: Talks and Essays
Incredible Good Fortune
Searoad
Jonathan Carroll
Glass Soup
After Silence
Black Cocktai
A Child Across the Sky
The Panic Hand
Kissing the Beehive
From the Teeth of Angels
Kurt Vonnegut
Sirens of Titan
::::Serier:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Neil Gaiman
Midnight Days
Mr Punch
Spawn: Angela
Signal to noise
24 hour comics
Violent cases
Harlequin Valentine
Murder Mysteries
Brian Azzarello
100 bullets
-4. A Foregone Tomorrow
-5. The Counterfifth Detective
-6. Six Feet Under The Gun
-7. Slow Hand
-8. Samurai
-9. The Hard Way
-10. Strychnine Lives
-11. Decayed
-12. Once Upon a Crime
Grant Morrison
Doom Patrol
– Vol 3, Down Paradise Way
– Vol 4, Musclebound
– Vol 5, Magic Bus
Warren Ellis
JLA Classified: New Maps of Hell
Ministry of Space
Orbiter
Apparat
– Vol 1: The Singles Collection
Strange Kiss
Stranger Kisses
Strange Killings
Strange Killings: Body Orchard
Strange Killings: Strong Medicine
Strange Killings: Necromancer
Scars
City of Silence
Lazarus Churchyard: The Final Cut
Dv8: Neighborhood Threat
Ocean
Red/Tokyo Storm Warning
Reload/MEK
Bad World
Amospherics
Age of Apocalypse: The Complete Epic
Alan Moore
Promethea vol 2, 4, 5
Tom Strong’s Terrific Tales vol 1-2
Tomorrow Stories vol 1-2
Mr. Majestic
Superman: Whatever happened to the man of tomorrow
Swamp Thing vol 2-6
Voodoo: Dancing in the dark
Frank Miller
Electra: Assassin
Elektra Lives Again
Daredevil: Love and War
Daredevil Visionaries – Frank Miller vol 1-3
Daredevil: Born Again
Daredevil: The Man Without Fear
Sin City: The Hard Goodbye
Sin City: A Dame To Kill For
Sin City: The Big Fat Kill
Sin City: Family Values
Sin City: Booze, Broads, & Bullets
Sin City: To Hell and Back
Give Me Liberty
Martha Washington Goes to War
Martha Washington Saves the World
Hardboiled
Frank Miller’s RoboCop
The Big Guy and Rusty the Boy Robot
Christian Gossett
The Red Star (vol 2-3)
Underbart att höra att fler än jag har sådana listor! Jag kan tyvärr inte vara till mycket hjälp, då jag har läst enbart kanske en tredjedel av detta, men som tumregel; allt av Gaiman, Moore, Morrison, Ellis, Doctorow, Le Guin, Bear, Peake, Robinson och Ligotti är läsvärt.
GillaGilla
… Och nu grävde jag fram min gamla superlista med en bra bit över tusen punkter på böcker, serier, spel och film som jag behöver skaffa. Påbörjad 1994 och växer ständigt…. För lite pengar, för lite tid. 🙂
GillaGilla
Jag har bara läst Gormenghast-trilogin av allt du räknar upp. Men den tycker jag du ska läsa. Den är speciell.
GillaGilla
Titus Groan och Gormenghast är på min fem-i-topp-lista över det bästa jag har läst i hela mitt liv.
GillaGilla
Jag har inte läst så mycket alls av detta, men jag gillade Vellum skarpt. Daniel Abraham tyckte jag var långtråkig, och Frank Miller är för mycket för mig annat än i mycket små doser.
GillaGilla
Själv har jag bara läst två av böckerna (Gaimans InterWorld och Swanwicks Dragons of Babel), men dem kan du strunta i båda två.
GillaGilla
Har knappt läst nåt men 100 bullets är bra. Åtminstone så långt jag kommit.
Promethea är bra på det sättet att det känns som att det är bra och smart men inte alltid kul att läsa.
GillaGilla
Läs Mervyn Peake. Läs också Dragons of Babel, jag tyckte den var bra och annorlunda (men smaken är ju olika som synes…). Läs inte Bester. Läs Courtenay Grimwood om du kan få tag i honom. Läs Doom Patrol och allt av LeGuin (du kan ju börja med novellsamlingarna, men missa inte Dispossessed).
GillaGilla
De enda du MÅSTE läsa om du inte gjort det nu är Octavia E Butler och Poppy Z Brite.
GillaGilla
Neil Gaiman
Midnight Days – nja…
Mr Punch – jag gillade den när jag vat typ 17, vet itne vad jg skculle tycka om den nu, snygga bilder
Spawn: Angela – trist
Signal to noise – Funkar
Violent cases – läs
Brian Azzarello
100 bullets – LÄS!
Grant Morrison
Doom Patrol
– Vol 3, Down Paradise Way – jag kom också av mig under denna.
Warren Ellis
Strange Kiss – läs
Stranger Kisses – läs om du gillade Stranger Kisses
Strange Killings – ok nu börjar det kännas ganska trist
Strange Killings: Body Orchard – och tristare
Strange Killings: Strong Medicine – och tristare
Strange Killings: Necromancer – herregud varför fortsätter jag läsa?
Alan Moore
Superman: Whatever happened to the man of tomorrow – bra stålis, och det är ovanligt. All Star Superman är bättre, dock.
Frank Miller
Electra: Assassin – läs
Elektra Lives Again – läs, och förvirras
Daredevil: The Man Without Fear -läs
Sin City: The Hard Goodbye -läs
Sin City: A Dame To Kill For -läs
Sin City: The Big Fat Kill – helt ok
Sin City: Family Values – här nånstans går det utför för miller
Give Me Liberty – läs
Martha Washington Goes to War -läs om du gillade Give Me Liberty
Martha Washington Saves the World- läs om du har tid över och verkligen gillar Martha Washington
Hardboiled – läs
Frank Miller’s RoboCop – absolut inte!
The Big Guy and Rusty the Boy Robot – Nja
GillaGilla
LeGuin’s ”The Wind’s Twelve Quarters” är en utsökt novellsamling. I synnerhet vill jag rekommendera den korta ”The Ones Who Walk Away from Omelas”.
GillaGilla
Om du läser e-böcker så ingår iaf Paolo Bacigalupis Pump Six and other stories i nya Humble Bundle som du kan betala vad du vill för:
https://www.humblebundle.com/
Erbjudandet går dock ut redan imorgon!
GillaGilla
Omedelbar reaktion: Midnight’s Children är alldeles jättebra. Hela Jim Butchers Dresden-serie är bra på ett helt annat sätt (det vill säga, de går snabbt att läsa och får dig att känna dig glad för att allt är så AWESOME, typ.) Stars my destination borde du läsa av allmän princip. The Last Unicorn är bra.. Både Mervyn Peake och Ballard skriver böcker som jag känner att jag borde tycka om fast jag av någon anledning inte gör det. Hoppa över böckerna av Cory Doctorow, Warren Ellis och Robert Rankin. Blood music av Bear är bra om du läser den som novell, annars inte. Ted Chiang-novellen är inte någon av hans bästa men fortfarande läsvärd. River of Gods är läsvärd. Jag tyckte mycket om Ursula K. LeGuin tills jag plötsligt slutade göra det.
GillaGilla
” Hela Jim Butchers Dresden-serie är bra på ett helt annat sätt (det vill säga, de går snabbt att läsa och får dig att känna dig glad för att allt är så AWESOME, typ.)” – Precis så. Inte på något vis tunga grejer, men sånt man blir glad av. Jag rekommenderar.
GillaGilla
Utan att ha läst så där fasligt mycket i listan så kan jag säga
Doom Patrol – JA
Elektra: Assassin – JA
OT: den enda intressanta Stålmannen jag någonsin läst var Red Sun.
GillaGilla
Det enda jag läst här är Gaiman, och han är som generell regel alltid läsvärd. Signal to noise är ett måste och Murder Mysteries riktigt bra. Övriga serier förgyller din dag men man överlever utan dem. Interworld är ingen fullträff utan mer småtrevlig.
GillaGilla
Jag kör på principen att om jag har något som jag aldrig använt på tre år så bör jag slänga föremålet i fråga eller åtminstone kunna motivera varför det ska finnas kvar. Den principen är klart överförbar på den här typen av listor. Det finns en anledning att du inte läst någon av dessa böcker tidigare och det kommer nya bra böcker som man kan lägga fokus på i stället.
GillaGilla
Och jag som tyckte min att-läsa-lista var lång… 🙂
”Three Hearts And Three Lions” läste jag för första gången nu i somras, den är läsvärd och klart intressant om inte annat av historiska skäl eftersom den är grundplåt för ett gäng rollspelsfantasytropes (D&D:s troll och paladiner kommer direkt därifrån t ex). Den här mer ingående recensionen skriver jag i stort sett under på, och den borde hjälpa dig avgöra om du vill prioritera att läsa boken eller inte: http://ferretbrain.com/articles/article-729
GillaGilla
The Atrocity Exhibition är ju Ballards bästa, tycker jag, och rekommenderar den. Midnight´s Children är också en väldigt bra bok.
GillaGilla
Yeah, ”100 Bullets” måste du läsa. Bästa krimin sedan The Wire kanske?
Haha, rätt kul att läsa att du ville läsa Promethea ”vol 2, 4, 5”. Så 1:an och 3:an var inte av intresse eller? 🙂 Hur som helst: LYSANDE serie, det där – om man kan tåla andlighetsaspekten i den. Briljant illustrerad, kanske det bästa jag någonsin sett.
GillaGilla
Vellum, först och främst, men även Le Guin (fast du kan hoppas över Gifts-serien för den är tråkig), Ian McDonald, Lost Souls av Brite, Octavia E. Butler, Jeffrey Ford och Stars My Destination. Själv vill jag läsa Nalo Hopkinson, Dreamsongs, Mervyn Peake och Graham Joyce så antagligen dem med. 😉
GillaGilla
Octavia E Butler är fantastiskt nyskapande filosofisk SF som ofta fokuserar på genus, sexualitet och relationsbyggande. Detta utan att vara tråkigt och plakatpolitiskt. Men den du borde börja med de postapokalyptiska böckerna Parable of the sower och Parable of the talents. Obehagligt och stört bra.
GillaGilla
Parable of the Sower har jag läst (och skriver lite om här http://www.piruett.se/2008/02/21/bast-just-nu-religios-postapokalysm/). Och Talents håller jag faktiskt på att läsa nu!
Butler är asbra. Gillade även Fledgling.
GillaGilla
Har du läst Urusla K Le Guins The Left Hand of Darkness? Hennes bästa.
GillaGilla