Allt är Jesus fel. (Massor av Prometheus-spoilers!)

Nördwebben håller att på att explodera av Prometheus-reaktioner. Här är lite olika personer med olika åsikter: Nina, Kosta, Jake, Filip och Fredrik och fan och hans moster.

Jag ska inte vara sämre.

Igår såg jag filmen med några polare. Efteråt gick vi till KGB,  tog ett par öl och snackade av oss. Vi kom fram till ungefär detta:

  • Varför känner inte besättningen varandra? De tinas upp, och det verkar som att det är första gången de träffas. Borde de inte rimligen ha hälsat på varandra innan de hoppade in i cryosleep? Eller var uppdraget så hemligt att de sövdes ner var för sig? Men på vilket sätt skulle det vara en fördel?
  • Finns det inga scifi-böcker i Prometheus-världen? Har man läst ens en enda scifi-bok, eller sett en film, så vet man att man aldrig skickar iväg en expedition till en främmande planet utan att ha rejält med firepower med sig. I den här filmen fanns det typ en eldkastare och någon sorts kulspruta. Inte jättemycket att hänga i julgranen om det – som det alltid gör – visar sig att aliensarna är elaka. Visst, det är svindyrt att frakta utrustning och personer genom rymden, men ändå! Bara för att Noomi tror att rymdisarna är snälla fadersgestalter så betyder det inte att de är det.
  • Det var lite roligt att Noomis karaktär talade bättre engelska som barn än som vuxen.
  • Det var jätteroligt att den superavancerade medpoden var anpassad för en man.
  • För att vara ett vapen, så är processen att för skapa en alien jäkligt omständig. Det krävs två värddjur för att skapa en enda alien. Kanske var det bara en första prototyp av alienparasiten som de hittade i den här filmen?
  • Månen i filmen verkar inte ha varit ”Ingenjörernas” hemplanet, utan någon sorts militär forskningsanläggning. Men varför ända in i glödheta lämnade de kvar en vägbeskrivning dit på jorden? Varför inte till sin hemplanet? Det är liksom som om jag sa ”Kom och hälsa på mig någon gång”, men istället för att ge min hemadress så ger jag adressen till Bofors huvudkontor. Märk väl: de äldsta av ”ingengörernas” grottmålningar tycks ha gjorts innan de beslutade sig för att döda mänskligheten. Vilket leder till frågan …

Varför ville Ingenjörerna utplåna mänskligheten?

Jag tror att min polare Johnny knäckte den här nöten. Ingenjörerna skapade mänskligt liv på jorden för jättelänge sedan. Under historiens lopp har de sedan återvänt till jorden och blivit mottagna som gudar. Men sedan hände något. Det avhuggna huvudet som Shaw & co hittar när de landar på månen i Prometheus har varit dött i 2000 år. Det vill säga att för strax över 2000 år sedan besökte Ingenjörerna jorden och bestämde sig för att, ”Shit bro, det här håller inte. Vi måste döda dem allihop!”

Vad hände på jorden för dryga 2000 år sedan (filmen utspelar sig 2089)? Jo, Jesus föddes och kristendomen uppstod. Ingenjörerna kommer för att hälsa på, men inser att de inte längre vördas som gudomligheter. Kanske sågs de till och med som demoner? Människan har hittat något eget att dyrka, och Ingenjörerna lackar ur. ”Vaffan, vi skapade er! Då kan ni väl ha artigheten att tvätta våra fötter med ert hår!” Och när människan inte längre underkastar sig dem … ja då blir de ett hot. Sinom tid kommer människan att ta sig ut i rymden – inte nödvändigtvis med goda intentioner mot Ingenjörerna.

Det här är givetvis en väldigt etnocentriskt teori som helt ignorerar judendomen och andra äldre religioner, men i filmens kontext passar den perfekt. Tänk på hur mycket vikt som läggs vid Shaws (Noomi Rapaces) tro, och rollen hennes kors runt halsen spelar för handlingen. Kristen tro är hennes drivkraft.

Således: Allt är Jesus fel.

Slutligen: Är det samma planet som i Alien?

Pro: I båda filmerna landar de på en måne. I båda filmerna har månen ett stort jäkla berg på sig.
Con: I Alien finns det inga spår av ett stort stenhuvud.
Pro: Nostromo kan ha landat utom synhål för stenhuvudet.

Pro: På båda månarna finns det en ”nödsignal”.
Con: I Alien finns inga spår av ett kraschat mänskligt rymdskepp.
Pro: Alien utspelar sig c:a 40 år efter Prometheus. Vädret på månen kan ha begravt, blåst bort eller bara förstört alla spår.
Con: ”Ingenjörernas” byggnader hade stått övergivna i 2000 år, och de klarade sig finemang.
Pro: Deras teknologi var mycket mer avancerad än människans, och tålde mer stryk.
Con: Men det mesta verkade ju vara gjort av sten?
Pro: Kan man skapa liv och färdas genom rymden, så är det inte osannolikt att man även kan framställa någon sorts stenliknande material som tål tidens tand.
Con: Ja, men var nödsignalen i Alien ens av mänskligt ursprung?
Pro: Nej, men vad säger att Shaw använde mänsklig teknologi för att sända ut den? Troligen använde hon Ingenjörernas grejer, för allt av människoursprung var ju totalkvaddat.

Pro: Det finns ett kraschat skepp av samma typ i båda filmerna.
Con: Det finns ingen space-jockey kvar i det kraschade skeppet.
Pro: Det finns fler än ett skepp på månen.
Con: Skeppen är inte identiska. Portalerna som de går in igenom i Alien ser ut som uppochnervända vaginor. I Prometheus – när Shaw klättrar ut på slutet – så är de mycket mer rundade, mer anus-liknande.

Pro: Det finns aliens på månen.
Con: Aliensarna i Prometheus ser annorlunda ut än i Alien.
Pro: Det är sedan länge etablerat att aliensarna utvecklar sig och anpassar sig väldigt snabbt till sin omgivning. Under de 40–50 år som skiljer filmerna åt kan otaliga generation av aliens ha passerat.
Con: Med vilka värddjur? Det enda liv som tycks finnas på månen är de där maskarna i rummet med huvudet.
Pro: Vem vet vad som finns i de andra skeppen? Och … vad händer när den där svarta snubben i slutet kommer i kontakt med behållarna med svart muterande sörja? Sörjan verkar ju skapa monster-varianter av alla varelser den nuddar.
Con: Nu spekulerar du bara!
Pro: Kanske finns det Alien-aliens någon annan stans på månen? Kom ihåg högen med döda space-jockeys de hittar i stenhuvudet. Dessa hade alla fått bröstkorgarna sprängda inifrån.
Con: Kan inte det ha varit samma typ av monster som dök upp i slutet av rullen? Mega-facehugger?
Pro. Visst, men då glömmer du att i rummet med huvudet så fanns en väggprydnad, typ en stor ikonmålning, där man tydligt kunde se bilden av en Alien-alien!

Pro: Det finns space jockeys på månen.
Con: Det kan mycket väl finnas rester av space jockey-civlisationen på andra platser i galaxen. Månen kan ha varit en av många anläggningar.
Pro: Nu spekulerar du bara.

Pro: Det skulle förklara att det verkar som att Weyland corp redan anar att det finns rymdisar i Alien.
Con: Om jag drev ett företag med anställda som färdades genom rymden så skulle jag hållit ögonen öppna efter rymdliv även om jag inte visste att det fanns där ute. Dessutom så kanske de bara vill veta vad som hände med expeditionen som deras galne grundare försvann med.

Ja, så resonerade vi. Vad tror ni?

49 reaktioner till “Allt är Jesus fel. (Massor av Prometheus-spoilers!)

  1. Bra synpunkter – det fanns mkt hål i manuset. Jag reagerade själv direkt på medlabbet som Weylands dotter släpat för flera miljarder krediter i sin egna lifepod – som då alltså inte skulle kunna operera på henne – typ.

    Gilla

      1. Å andra sidan var det inte så svårt att lura den – mata in att du har en främmande kropp i buken och den plockar genast ut livmodern.

        Gilla

  2. Om du hade varit uppmärksam så hade du sluppit lägga ut hela resonemanget om det var samma måne som i originalfilmerna. Det var det nämligen inte.

    Alien och Aliens utspelar sig på LV-426 och i klippet då Elisabeth och Charlie går igenom alla gamla civilisationer som gett dem hintar till just den här månen så är den döpt till LV-233. 
    Det skulle kunna betyda att skeppet i originalfilmerna bär på en mer utvecklad version av biovapnet med färdiga ägg som ligger och myser i väntan på en nyfiken John Hurt. 
    I övrigt delar jag väl din analys – allt är alltid Jesus fel. 
    Bra rulle dock – ser fram emot Promethuses (Promethi?)

    Gilla

      1. Ska jag fortsätta vara ”det är samma planet”-konspiratorisk (jag tror inte på det själv, men jag kan ju djävulens advokat ett tag) så kan Weland Corp ha hållit LV-233:s existens hemlig och inte fört in den i officiella databaser. Jag förmodar att numreringen fungerar så att planeten de upptäckte innan 233 hette LV232, och den efter hette LV234. Vilket innebär att de upptäckt nästan 200 nya planeter i tiden mellan filmerna. (Om de inte redan upptäckts allihop för länge sedan.)

        Så om Weyland höll 233 hemlig, kan den återupptäckts senare och fått nr 426.

        Men, som sagt, jag tror inte att detta håller. Det är nästan säkert två olika månar.

        Gilla

    1. Och ska man vara riktigt konspiratorisk så kan de just ha bytt klassificeringssystem i tid till Alien. Men det verkar osannolikt. 🙂

      Jag tror att en del av förvirringen och luckorna i Prometheus stammar från att Scott velat fram och och tillbaka om filmen ens ska utspela sig i Alien-universat. 

      Om nu det inte bara var ett spel för gallerierna.

      Gilla

      1. njae, snarare typ fem min i mitten – Ripley rebootar och kopplar ihop honom med escapepoddens färddator för att lista ut om det fanns någon Alien lifeform ombord på Sulaco innan de sköts ut och sen ber han henne att koppla ur honom helt och hållet eftersom han lider

        ja, jag fattar inte varför de är så skraja för att koppla ihop det mer konkret med Alien, det är ju mer Alien man vill ha (och mer lore och backstory)

        Gilla

  3. Bara det faktum att filmen satt fart på så mycket funderingar och spekulationer tycker jag är ett bra betyg till den. För bra är den, trots en hel del ”friheter” i manuset.

    Gilla

  4. Jag tänkte lite på vägen hem.

    1) Mot slutet av filmen drar kaptenen den logiska slutsatsen att anläggningen de söker igenom är till för att tillverka biologiska vapen. Varför skulle rymdisarna ge människorna en karta till sin vapenfabrik? Det är ju inte direkt så att USA åker runt och delar ut vägbeskrivningar till sina kärnvapenanläggningar till indianstammar i Amazonas.

    2) Rymdisarnas DNA matchar människors. Ändå är det ingen av ”vetenskapsmännen” i filmen som drar den logiska slutsatsen: de skapade inte människorna, de ÄR människor.

    3) Ett av mina pet peeves med Alien är att parasiten kan använda människor som värddjur. Verkliga parasiter är ofta extremt anpassade till bara en sorts värd. Det är helt orimligt att en utomjordisk parasit skulle kunna leva i en människa.

    Men…

    Det här är vad som egentligen hände:

    För skitmånga tusen år sedan kom ett gäng snälla rymdvarelser med avancerad teknologi på besök till jorden. Människorna fanns redan där — eftersom det är uppenbart för alla som tror mer på verkligheten än på bibeln eller von Däniken att vi utvecklats här precis som allt annat liv på jorden — men vår teknologi var fortfarande på stenåldersnivå. De snälla rymdisarna berättar om sitt hem och om andra saker de tycker om. Människorna målar fina bilder av dem på sina grottväggar. Detta upprepas under en lång tid. Till slut tänker några av rymdisarna, trots alla bevis på motsatsen, att människorna är så trevliga och läraktiga att vi tar med några av dem hem till oss. Människorna var inte mer korkade för 4000 år sedan än de är idag, och det tar bara någon generation innan rymdisarnas nya husdjur fattar hur rymdteknologin fungerar och bestämmer sig för att de inte är nöjda med sin husdjursstatus. Praktiskt nog finns det inte en enda atom gemensamt mellan människornas och rymdisarnas arvsmassa så det är lätt för människorna att utveckla ett alldeles otrologt elakt biologiskt vapen som utplånar rymdisarna totalt. (Detta tar naturligtvis ett tag, eftersom rymdisarna är spridda över mängder av solsystem.) På vägen passar människorna på att genmanipulera sig själva så att de ser ut som rakade übermensch. Sina primitiva släktingar på jorden skiter de i tills vidare. Människorna sprider sig i rymden och börjar ha olika åsikter om saker, vilket leder till att de börjar kriga. På det som en gång var rymdisarna hemplanet, men nu är ett utbombat ökenlandskap, utvecklar en av de mänskliga fraktionerna nya vapen som de tänker använda mot sina fiender. De har inga som helst planer på att åka till jorden med sin last, de råkade bara ha en karta i skeppet av nostalgiska skäl. Det biologiska vapnet slipper ut och dödar forskarna, utom en av dem som lyckas gömma sig i en kryo-kammare.

    2000 år senare kommer ett gäng nyfikna forskare som inte fattar någonting — ledda av den stjärnkarta som de godtrogna och snälla rymdisarna idag ångrar att de gav till människorna, eller i alla fall skulle ångra om de inte var så upptagna av att vara döda — och blir brutalt mosade av ett biologiskt vapen som är specialanpassat för just deras DNA.

    Gilla

      1. Det hade jag inte tänkt på, men jag är inte sämre än att jag kan bortförklara det. Scenen föreställer helt enkelt en människa (av den genmanipulerade typen som även återfinns på rymdskeppet) som var chefsingenjör för alien-programmet och begår rituellt självmord av skam när hans fina vapen löper amok och dödar hans vänner.

        Gilla

      2. Jag köper det inte. 🙂 

        En parantes: Rymdskeppet som syns i början av Prometheus är inte av samma slag som de andra ”space jockey”-skeppen. Det verkar vara av typen klassiskt frisbeeformat ufo.

        Gilla

    1. Håller för övrigt med om punkt 1-2. Punkt 3 … jag vet inte. Kan de inte skapat en parasit som anpassar sig efter värdkroppen? Alien 3 tycks peka åt det hållet, med ”hund-aliens”.

      Gilla

    2.  Rörande punkt 3 så är inte alla parasiter så noga med mellanvärden – det är därför kattens och hundens spolmask kan vara farliga för oss människor fast den naturliga mellanvärden är möss (som värddjuren kan äta för att sluta cirkeln). Trikiner är en annan ganska generell parasit. Detta sagt så borde det förstås vara annorlunda mellan världar, fast nu fanns det ju en koppling människa –  space jockeys – aliens.

      En sak ni inte tar upp här är att dramaturgin i filmen var ganska obefintlig (tycker jag). Åtminstone jag blev aldrig rädd eller egentligen alls särskilt engagerad genom någon slags uppbyggnad av stämningen.

      Gilla

      1. Det var inte helt uppenbart vad som drev vissa karaktärer, det håller jag med om. De två andrepiloterna (?) som plötsligt beslutade sig för att ”hurra, självmordsuppdrag!” på slutet  kändes inte helt realistiska. Man visste ju knappt vilka de var.

        Jag tycker att stämningen byggdes upp ganska bra, ändå. Fram till och med att Charlize Theron eldkastade ihjäl Noomis pojkvän kändes allt som hände rätt läskigt och illavarslande. Efter det blev det lite too much.

        Det jag hade svårast att förstå var vad som egentligen hände med pojkvännen. Okej, han fick en infektion. Han började ruttna eller något. Men vad var det egentligen som hände med honom? 

        Var parasiten han fick i sig anpassad för en kvinna? Shaw fick ju inga av killens symtom, utan blev preggo istället.

        Man undrar.

        Gilla

      2. Förstod det som att pojkvännen fick i sig parasiten ”oralt”, vilket väl ledde till en viss typ av infektion (vilket eventuellt orsakar muterat DNA). Shaw ”smittades” väl formellt sätt inte över huvudtaget, jag uppfattade det som att hon helt enkelt blev gravid på ”vanligt sätt”, det enda problemet var väl att pojkvännens DNA hade muterat…

        Gilla

  5. Tankar om Alien i slutet av Prometheus (nedan kallad Alien-P):

    Hypoteser:
    Hypotes 1: Alien-P är en Proto-alien, dvs den första i sitt slag. Den förökar sig i generationer och muterar genom kontakt med Den Svarta Sörjan™ samt genom att äta/infektera space jockeys på övriga skepp på LV-223.  Någonstans under detta skede vaknar en space jockey i ett av skeppen, och startar det med Alien ombord. Skeppet (krasch?)landar sedemera på LV-426, och sätter scenen för Alien. Detta förklarar emellertid inte varför Alien-monster syns på bilder i space jockey-skeppen, eller varför döda space jockeys hittas med sprängda kroppar. Men detta kan ju ha andra orsaker (bilden föreställde inte en alien, och Den Svarta Sörjan™ tycks ju kunna orsaka diverse åkommor). 

    Hypotes 2: Alien-P är en muterad version av Alien, i likhet med Resurrection-Ripley och hennes baby. Alien har designats eller vapeniserats (weaponize på svenska?) av space jockeys i form av Den Svarta Sörjan™ för länge sedan. LV-426 kan vara antingen relaterad med LV-223 eller inte.

    Frågor:
    1. Utspelar sig Blade Runner i samma universum som Alien och Prometheus? Jag ser inget i kontinuiteten som talar mot detta. Å andra sidan ingenting som talar för det heller….

    2. Ska AvP anses vara ”kanon”? Vad är i så fall relationen mellan space jockeys och Predators? Eftersom båda raserna besökte jorden vid ungefär samma tidpunkter borde de väl känna till varandra?

    Åsikter:
    Prometheus var ganska kass. De teman som låg i undertexten av Alien och Aliens (moderskap, våldtäkt, graviditet) och som skapade skräckscener som bottnade i det obekväma undermedvetna är nu så explicita att de stör handlingen. Inblandning av ”tro” är också en indikator på en lathet i berättandet (se: Galactica, Battlestar). Den här typen av religiös Sci-Fi blir ofta pompös och intetsägande.

    Gilla

    1. Hypotes1: Antingen den första i sitt slag, eller en tidig version av det ”virus” som påträffas i Alien.

      Hypotes2: Jag tror att de är besläktade eller parallella forskningsprojekt. 

      Fråga1: Om det inte finns något som talar för det, finns det ingen anledning att anta att så är fallet.

      Fråga2: Jag säger nej. AvP känns som ”roliga” spinnoffs. Det är dock inte otroligt att Ingenjörerna hade sällskap i världsrymden. Är det inte osannolikt att de utvecklade aliensarna bara för att utplåna människosläktet?

      Gilla

  6. Intressant idé, MEN; det fungerar ju bara om Engineersaliensarna var runtomkring Jerusalem. Folk i helt andra delar av världen tillbad väl inte den judiska/kristna Gud/Kristus på den tiden…

    Gilla

  7. Det är ett forskningskepp, inte något krigskepp därför är det rimligt att de bara har ett fåtal vapen med sig. Plus att tanken på att våran skapare vill döda oss är så avlägsen.

    ”Processen att skapa en Alien” ja men det var väll en ”slump” precis som ”slumpen” som gjorde att människan kom til.Det var väll ändå människor som gjorde grottmålningar med ingenjörer som pekar på sin bas och inte ingenjörerna.Jag tror att ingenjörerna vill utplåna mänskligheten, inte på grund av att vi tror på andra gudar utan snarare för att vi själva har blivit gudar. Vi själva kan nu skapa liv. Detta tror jag bland annat pågrund av detta http://www.youtube.com/watch?v=hUxdAWrsag8Sen så är det väll uttalat att det är olika planeter

    Gilla

  8. Ville dom verkligen utplåna mänskligheten? Nu minns jag inte allt, men var det inte så att allt vi fick veta om Ingenjörernas motiv kom från David, samt spekulationer? Han kan ju ha bluffat allt. Och vi vet inte vad han sa till den överlevande Ingenjören, han kan ju ha sagt ”vi är här för att döda dig”, typ.

    Jag tror att David är nyckeln. Han sa ju också vid ett tillfälle ”Vill inte alla se sina föräldrar döda?”

    Gilla

    1. Intressant. Detta har jag inte tänkt på och jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg hur Ingenjörernas motiv förmedlades till oss tittare. Du kan ha rätt i att allt kom från David…

      Vilket gör att Ingenjörerna kanske inte alls var på väg mot jorden. Tänkt om David programmerade om navigationssystemet den där gången då han är helt ensam i jockey-rummet?

      Gilla

      1. Precis! Jag måste se den igen… men jag tror att nästan allt kom från David. 

        Det enda vi vet med säkerhet är väl att Ingenjören blev superarg EFTER att David pratade med honom.

        Gilla

  9. Vill också dra mig till minnes att allt kom från David eller var spekulationer av forskarna.

    Sen finns det ett gammalt fint talesätt ”Att tycka om sci-fi, det är konsten att förlåta”. Gäller väl film mer än bok kanske.

    Gilla

  10. Nu har jag sett Prometheus och begått 3D-premiär och är inte riktigt lika avvisande till 3D-film som tidigare. Glasögonen fick mig att känna mig som en idiot, eller snarare som jag skulle känna mig om jag skaffade glasögon innan jag hade vant mig, men 3D-effekterna var tillräckligt sparsmakade för att inte vara en nöjesfältsmässig gimmick utan något som bidrog till en viss förhöjning av den visuella upplevelsen.

    Jag är inne på vapenfabrikshypotesen och att Den Svarta Sörjan (Arkiv X, någon?) är ett av många olika biovapen som utomjordingarna framställt/framavlat/fött upp, där original-Alien är ett annat. I den här filmen var skeppet lastat med behållare med Sörja, i Alien var det lastat med alien-ägg. Vilket lämnar en känsla av obehag i magen över tanken på en urspårad högteknologisk lekstuga med enda mål att på obehagligast möjliga vis ta kål på så många människor som möjligt.

    Men varför hade de castat Biff Tannen i rollen som Peter Weyland? OK att de inte kunde ha med Lance Henriksen, eftersom Charles Weyland (hans bror? hans far? hans förskjutne son?) är död, men det finns ju massor av ålderstigna Hollywood-skådisar att ta med, man behöver ju inte idissla gamla 1980-talskomedier. I ett helt annat sammanhang diskuterade jag och min kombo Clint Eastwood nu i kväll, och det hade väl varit en kul miniroll?

    Jag tolkade för övrigt inledningsscenen som ett självmord (även utomjordingar kan ha moral) och är inne på att de övriga döda utomjordingarna är resultatet av ett upprorsförsök kombinerat med avsiktlig eller oavsiktlig smitta av personalen. Att den ende överlevande reagerar med ilska när han får veta att de som han skulle sändas att utplåna inte bara har överlevt utan dessutom har mage att resa genom hela rymden för att fråga ”hur tänkte ni nu?” är begripligt.

    Varför hade utomjordingarna lämnat en stjärnkarta till vapenfabriken? Tja, vad säger att det var dit kartan egentligen var tänkt att leda? Jordlingarna letade efter en stjärnkonstellation som stämde och fann en jordliknande planet, men det kanske bara var en (oturlig) slump – utomjordingarnas hemvist kanske var en annan planet i närheten, med en annan karaktäristik som inte väckte jordlingarnas intresse? Med tanke på utomjordingarnas förkärlek för vapenexperiment som går över styr kan de mycket väl ha hunnit förstöra sin hemplanet.

    Varför verkar manuset ha så många hål, och väcka så många frågor? Varför är det inte mer som en engelsk pusseldeckare, där allt avslöjas på slutet? Ja, gissa.

    En grej förstod jag däremot verkligen inte poängen med, och det var den sista scenen. Men annars var det en bra film. (Vilket jag i och för sig tyckte om fyran också, men med tiden har jag kommit att värdera ner den en del, så om några år kommer jag kanske att se tillbaka på den här inlägget med viss skam.)

    Gilla

    1. Ehhh… den sista scenen – det var väl då som ”orginalAlien” kom ut ur rymdisens bukhåla? För mig blev det en länk vidare till filmen från 1979. En ranglig brygga – men ändå

      Gilla

  11. Några grejer jag tänkte på igår innan jag skulle sova (för att vara en film jag där och då tyckte var rätt medioker men snygg har jag tänkt på den väldigt mycket).

    Drack inte rymdisen i början svart gegga. Han vid vattenfallet?

    Var inte pojkvännens ”skador” väldigt lika den första rymdisens?

    Även huvet som ploppade i rymdskeppet?

    Gilla

  12. Min teori är att rymdvarelsen i början är någon sorts ”rebell” mot sitt egna rymdfolk och att denne på eget initiativ ”befruktar” jorden. Eoner av tid senare upptäcker rymdfolket vad som hänt och fruktar att jordens människor en dag skall ta över deras plats i universum. Därför beslutar de sig för att tillverka jordmänniskans undergång men det visar sig att de experimenterar med krafter de inte kan kontrollera…

    Gilla

    1. Den iden är jag också inne på. Det förklarar allt med biologiska vapen (sörjan + Alien-ägg) och den sista Ingenjörens reaktion.

      De stora pre-facehugger-maskarna som attackerade besättningen var förövrigt den svarta geggan som muterade daggmaskarna i jorden. Varför fostret var formad som en bläckfisk har jag däremot ingen aning om.

      Gilla

  13. Hittade denna information på IMDB:

    ”In May 7th, 2012, Guillermo del Toro declared that his long proposed adaptation for ”In the Mountains of Madness” was indefinitely delayed as he felt Ridley Scott’s film was extremely similar to the approach he penned for H.P. Lovecraft’s
    novella, even to the point of having ”scenes that would be almost
    identical. Both movies seem to share identical set pieces and the exact
    same big revelation (twist) at the end.”

    Gilla

    1. Vad är det för ”twist ending” som Guillermo del Toro pratar om? Hade Prometheus någon ”twist ending”? Jag märkte då inte den i alla fall.

      Gilla

Lämna en kommentar