DoD-raser i Svavelvinter

Nu har Svavelvinter-rollspelet börjat spridas i en större krets. Jag tänkte föregripa diskussionen om frånvaron av klassiska spelbara Drakar och demoner-raser genom att, ta-da, lansera dessa enkla hemmaknåpade regler.

Några designtankar: Regelsystemet i Svavelvinter är, på vissa områden, betydligt mer grovmaskigt än gamla Drakar och demoner. Motsvarigheten till grundegenskaper har vanligen skalan 1–3 istället för 3–18, och att få 1 enda ynka bonustärning är en avsevärd fördel, långt mycket större än att få +1 på ett slag i DoD.

Egentligen skulle reglerna för till exempel alviska rollpersoner kunna se ut så här: ”Du är en alv.” Men om man vill ha något mer detaljerade grejor, så föreslår jag dessa:

Allmänt:

  • Icke-människor är illa ansedda i Trakorien. De kan aldrig ha inflytandeförmågan Adlig.
  • I retoriska konflikter anses alltid en icke-mänsklig karaktär ha lägre status än en mänsklig motståndare. Motståndaren får således alltid minst en bonustärning på sitt dådslag. Undantag: Dvärgar och köpslå.
  • Minst en av karaktärens tre Erfarenheter måste på något sätt handla om hens icke-mänskliga ursprung.

Halvlängdsfolk

  • Smidig: Får börja spelet med 4 i Eld.
  • Personkännare: Halvlängdsfolk får 1 bonustärning i retoriska konflikter där någon försöker lura dem.

Ankor

  • Vattenfågel: Ankor får använda Ödestärningar på alla dådslag som rör simning, fiske, hålla andan eller andra vattenaktiviteter. Gäller ej båtar, fartyg och sjömannaskap.
  • Vattenfågel: Ankor får 1 bonustärning till alla dådslag som sker i eller under vatten. Gäller ej båtar, fartyg och sjömannaskap.

Dvärg

  • Bergets styrka: Får börja spelet med 4 i Sten.
  • Dvärgar får 1 bonustärning när de slår för att se konsekvenserna av att ha blivit Bruten av skada.

Alver

  • De förstfödda: Får börja spelet med 4 i Eld eller Vind.
  • Ett med naturen: Alver får 1 bonustärning i konflikter som involverar djur, växter eller vildmark.

Frågor? Fråga.

36 reaktioner till “DoD-raser i Svavelvinter

  1. Lysande! Jag gillar!

    Ska vi snacka detaljer är det bara ankorna jag är fundersam kring. Ödestärningarna är så starkt bundna till förmågorna. En alternativ rasbonus för ankor kunde vara något i stil med den som träskfolk får i spelet (se kapitlet om varelser och monster): Bonustärning till alla dådslag som sker i eller under vatten.

    Gilla

    1. Nästa steg i hemmaregelmakandet – om man nu vi ha ännu mer regler – är ju att skapa rasspecifika Förmågor.

      Eller …

      En tanke jag hade var att rastillhörigheten i sig är en Förmåga. Du gör din karaktär som vanligt, och sen väljer man egenskapen ”Alv” som ger spelaren valet att använda ÖT när karaktären gör typiska alviga saker. Sen finns det expertiser av typen ”Bågskytt”, ”Skogsninja”, ”Svärdsmagiker” eller vad man nu kokar ihop (beroende på vilken version av DoD:s alver man baserar det på, antar jag).

      Problemet jag ser här att Alv-förmågan kan komma att överlappa andra redan existerande förmågor, och kanske bli för bred, i jämförelse med de andra.

      Gilla

      1. Tror att det här är rättväg. Sedan är frågan om ”alv” är en förmåga eller ”alvhelare” eller ”alvjaktmästare”

        Gilla

      2. Men då är vi åter till frågan om överlappande förmågor. Ska rastillhörighet vara en fömågegrej, och man vill göra det fullt ut, krävs nästan en helt ny uppsättning förmågor, dvs att en alv inte får välja från regelbokens alternativ utan har helt egna grejer.

        Regelbokens förmågor är ju kulturellt knutna till det trakoriska mänskliga samhället, möjligtvis med undantag av magin som jag antar är mer eller mindre universiell. Vill man ha någon särprägel på icke-mänskliga karaktärer – eller karaktärer från andra delar av världen – så måste man nog sätta sig och knåpa ihop åtminstone 3-5 stycken unika förmågor. Känner jag spontant.

        Eller så döper man bara om de existerande. Alvbrottare.

        Gilla

      3. Man behöver ju inte hitta på allt från början, utan ha listor över vilka vanliga förmågor som t.ex. passar alver

        Gilla

  2. Har du tänkt att man fortf har samma mängd tärningar att placera på bloden, så en 4 kommer dra ner något annat väsentligt?

    Borde inte alla icke-mänskliga även ha ett avdrag i retoriska konflikter mot msk pga att de har låg status.

    Gilla

    1. Ja, jag har tänkt på det. Man KAN välja att ha 4 i ett blod, men kanske inte att man VILL göra det. 4-2-1-1 blir värdefördelningen, om jag inte missat något.

      Funderade först på att ge t.ex. dvärgar 1 bonustärning i ”alla Sten-konfliktslag”, men det känns bara för bra. Och att lista olika specifika situationer som ger bonus känns inte så elegant, speciellt inte när dvärgar, alver mfl har så spretiga klassiska egenskaper.

      Det jag gillar med min lösning är att den ger en vink om att dvärgar är mer fysiska än människor, och ger möjligheten att göra en jättestenig karaktär om man vill.

      Gilla

      1. Håller med, jag gillar att de icke-mänskliga raserna blir annorlunda men inte totalt sett bättre än människor.

        Gilla

  3. ”Minst en av karaktärens tre Erfarenheter måste på något sätt handla om hens icke-mänskliga ursprung.”

    Är det (hen) ett stavfel, skämt, eller har du blivit hjärntvättad på jobbet? Snälla säg inte att du skall börja svansa efter sådana här dumheter för då blir jag ju tvungen att sluta läsa bloggen av principskäl.

    Gilla

      1. Alltid trevligt med hans och hennes i och med att ”hen” är ett påhittat ord som på något absurt sätt ger en oförtjänt fjäder i hatten åt genusvetare.

        Gilla

      2. ”Hen” var måhända okomplicerat när man hittade på det, men i ett tidevarv av starka engelska influenser går associationerna kanske inte åt ett neutralt håll. Hönor och ankor. Blir det mycket fjäderfän i ”Svavelvinter”? Hade hoppats på ett något mörkare stämningsläge.

        Gilla

    1. Just karkioner har jag alltid sett på som ett slp-folkslag. Men om jag skulle göra en writeup så skulle den nog se ut så här:

      KARKION
      Dimensionsvandrare: Karkioner får börja spelet med 4 i Eld eller Vind.
      Fladdermusvingar: Karkionen har flygförmåga, och hanteras som en flygande varelse i Jakter, Strid i luften, och andra relevanta situationer. Under resor färdas karkionen lika snabbt som en människa på riddjur, beroende på väder.

      Gilla

  4. Ja, ett lågvattenmärke bland kommentarerna på Piruett. Men om vi blundar för att Henke förolämpar Magnus och koketterar med sin okunskap kokar det hela ner till frågan: Vad tjänar formuleringen på att man specificerar en könstillhörighet? Hen är kort, smidigt och okomplicerat.

    Gilla

  5. Jag ser verkligen fram mot att kopa Svavelvinter nar jag kommer hem till Sverige i sommar.

    Somewhat off topic – det kanns oerhort roligt att Svavelvinter ar ute. Efter att Jarnringen och Riotminds gick i pension sa kandes det valdigt tomt, men med Svavelvinter och The One ring tillsammans med indie godbitar som Night’s Black Angels sa finns det mer att spela an man hinner med 🙂

    Den stora fragan: Kommer det att skrivas en Kampanj (pardon the capital K) till Svavelvinter? Jag vet att det lampar sig for metaspel, men gosh dammit, det hade varit harligt med nagot stort att bita i.

    Och hen +1.

    Gilla

    1. Hej, och tack för trevligt inlägg!

      Varje stort rollspel behöver en stor kampanj, brukar det heta. I detta fall finns
      spelets ”stora berättelse” redan – berättad i Eriks romaner (och i en något annorlunda form, den gamla DoD-kampanjen). Det nya rollspelet innehåller en matig artikel på uppåt 20 sidor om hur man kan spela en mäktig konfluxkampanj, i den stil och med det fokus man själv gillar.
      Däremot planerar vi för närvarande ingen ny mastodontkampanj till spelet (i stället satsar vi på ett flertal mindre kampanjmoduler). Men vem vet vad som kommer i framtiden?

      Gilla

      1. Det känns som att ifall man skulle skriva en kampanj så är det isf. långt bort från de Trakoriska öarna, och kanske med ett annat fokus än en konflux. Profetior kan ju förutsäga många ting. Kanske profetispel runt Jorpagnas återuppståndelse ur askan i Coro Partena….?

        Gilla

      2. Jag tycker också att det finns många platser i Argond dit man kunde förlägga spännande kampanjer bortom Trakorien. Några exempel:

        * Melukha och Bactulge, Om man står ut med ytterligare konfluxer kunde man spela runt såväl den tredje som den fjärde. Detta är något jag funderat på i många år

        * Katalbi, Gonza, Tulmald och Vitrike där det pågått religionskrig tycker jag vore en spännande plats att utveckla

        * Södra Kalklanden och passen söderut vid Omûr

        * En mer primitiv kampanj på Olyanda.

        Eller som sagt de gamla rikena runt Margasjön.

        Gilla

      3. Hej Tomas,

        Tack för svaret, det är riktigt kul att höra att det finns planer på kampanjmoduler (med tillhörande äventyr gissar jag?)… det borde fungera ypperligt med Skuggspelet. Och man kan kanske inte förvänta sig en M:UA / Enemy Within runt varje knut, men det är alltid värt att fråga ;D

        Riktigt, riktigt kul att detta har sett dagens ljus. Produktkvaliteten ser lysande ut, och jag kan inte bärga mig att plocka upp ett ex. Frakten till Hong Kong är lite lång (och så kanske det blir kantstött) så jag får helt enkelt hålla mig till juni.

        Ah, Trakorien!!! Holy shit here I come!

        – F

        Gilla

  6. Jag antar att du inte bryr dig särskilt, men här är ytterligare en läsare som lägger ned pga hen-tramset. Ha så kul i ekokammaren.

    Gilla

    1. Var kommer all den här avskyn från? Sedan när är det skamligt att vara feminist? Och vilket samhälle och debattklimat är det egentligen ni vill ha?

      Jag är jävligt stolt över att Magnus orkar fortsätta hålla på sina övertygelser och principer, för det är vad de är även om ni säkert ser det som PK-trams och kulturmarxism eller vad ni nu vill sätta för nedvärderande etikett på mina, Magnus och många andra (särskilt rollspelares) värderingar.

      Gilla

      1. Jag säger som jag brukar säga: den som tycker att svenskan behöver ett tredje könsneutralt pronomen, den måste också förklara varför.

        Gilla

  7. Och hen som vill beröva folk en praktisk nyordbildning bör också förklara varför hen inte tycker att andra skall använda ordet. Själv kommer jag antagligen inte att använda ”hen” utanför föregående mening, men jag skulle inte blinka av att se ordet i en mening, och tycker att det är bra att det finns där för de som vill använda det.

    Gilla

  8. Förlåt mig för att jag drar upp ämnet. Jag vet att detta egentligen ska tas upp på annat forum.

    Om inte annat så sparar ordet hen en massa tid för den som skriver, men framför allt plats för dom som trycker upp saker. Alternativet vore ju att skriva ”han” för allting eler ”han eller hon”, eller ”han/hon”. Hen sparar plats! Detta är det nog många publicister som blir glada för.

    Det här är ett trappsteg, en övergång från ett äldre sätt att betrakta världen till ett nyare. Feminismen, precis som humanismen överlag i Sverige är på väg framåt och det är klart att det inte kommer att gå helt friktionsfritt.

    På något vis så kanske man ska ha lite förståelse för båda sidor här. Jag själv var faktiskt skeptisk mot ordet hen i början.

    Gilla

  9. Min kompis som har köpt Svavelvinter har fått filerna. Det ska nog bli roligt att köra rollspelet. Jag har dock inte läst några utav de litterära verken som spelet är baserat på och det verkar vara mycket som man behöver veta om framförallt de politiska spelen, religionerna och folken/kulturerna i spelet. Det känns som att det kan bli svårt för oss andra oinsatta att kunna spela till exempel Skuggmakterna om vi inte är väldigt pålästa på världen. Har jag fel?

    Det verkar ju också som att världen är väldigt satt. Kan det inte bli svårt att foga in massor utav andra folkslag såsom dvärgar och alver där? Hade ni kanske bara tänkt att anamma systemet och inte det andra runt omkring när ni ska spela Svavelvinter-i DoD tappning?

    Gilla

    1. Man behöver inte kunna allt. Jag brukar alltid välja och vraka när det gäller färdiga världar. Och skuggspelet kräver egentligen inte mer kunskap om världen än vad monopol kräver om Stockholms geografi.

      Gilla

  10. Du har säkert rätt. Jag blev dock lite brydd när jag läste om ett exempel som de visade på hur Skuggspelet funkade i Fenix. Väldigt många politiska fraktioner och konstiga militära förgreningar. Men visst, man får ju ta saker på sitt eget sätt.

    Gilla

    1. Kan förstå att det kan verka avskräckande – mycket är skrivet om Trakorien, som är en väldigt mångfasetterad värld. Men precis som Magnus säger – du behöver inte ha järnkoll på allt det för att spela. En av de fina grejerna med Trakorien är att det liksom ingår i spelvärldens själva metafysik att den är föränderlig, att du kan forma den till din egen. Jag ser därför inga problem med att lägga in klassiska DoD-raser i den – de fanns ju i den gamla konfluxkampanjen!
      Skuggspelet är bara ett verktyg för att spela strategisk maktkamp – skuggmakterna som beskrivs i Fenixartikeln är bara exempel, du väljer själv vilka aktörer du vill ha i ditt skuggspel. Och föredrar man att stå över skuggspelet och bara spela sina karaktärer så går det också finfint.

      Gilla

  11. Tack för de här förslagen på hur man kan föra över DoD-raser till Svavelvinter. Frågade om saken på Fria Ligans forum och blev tipsad om att kolla upp ditt inlägg; ett mycket gott råd.

    Gilla

Lämna ett svar till Tomas Avbryt svar