Drakar och demoner XXX

Hur skulle trettioårsutgåvan av DoD se ut, frågade Kosta. Först och främst så skulle den inte heta ”Drakar och demoner XXX” eller ha någon annan form av undertitel, utan bara ”Drakar och demoner” rätt och slätt. Jag föreställer mig att loggan är den klassiska pre-91-versionen. Jag kan än i dag inte fatta att Riotminds slarvade bort möjligheten att använda den mest välkända fantasylogotypen i Sverige. Någonstans på omslaget står det ”Först, störst, bäst”, ”30 år av äventyr”, ”30-årsutgåvan” eller något liknande. När det gäller omslagsbilden … jag föreställer mig att det inte finns någon. Röd logga på mörkgrön eller svart bakgrund. Minimalistiskt. Försättsbladet när man öppnar boken – ja det är en bok, inte en box – pryds av Michael Whelans ”Stormbringer”.

Det finns ingen värld beskriven i boken, bara regler, monster och tips om hur man bygger egna världar. Reglerna är nya och har tagit lärdom dels av allt som inte fungerade i DoD tidigare (pingpongstrider, magiker som inte kan trolla, oballanserade besvärjelser, med mera), dels av allt som hänt i rollspelsvärlden de senaste 20 åren. Post-indie tradspel.

Terminologin och känslan ska dock vara densamma: Det finns grundegenskaper, kroppspoäng, och trollformler som heter ELD. Det som gjorde DoD till DoD var egentligen inte reglerna utan just ordvalen. Svartnissar, resar, psykisk kraft, finna dolda ting, ankor, att priser listas i silvermynt och inte guld, med mera.

Karossen ska vara från 84, men motorn från 2012.

Regelboken släpps i tre utföranden:

  1. En rejält påkostad inbunden bok med massor av högklassiga illustrationer, proffsig layout, dyrt lyxpapper, sidenband, slipcase, en liten booklet med DoD:s historia och alla kända illustrationer, samt andra extravaganser. Det ingår även en app-version av regelboken för iPad eller Android (går att köpa separat).
  2. En print-on-demand-version med exakt samma innehåll, men i mjukpärm och utan allt bling-bling. Troligen rejält billigare också.
  3. På spelets hemsida kan man ladda ner reglerna gratis som pdf (en version för utskrift, en version för läsning på skärm eller platta). Den versionen saknar helt illustrationer, fluff och liknande, utan innehåller bara regeltexten.

På hemsidan kan man ladda ner alla klassiska äventyr, uppdaterade till det nya regelsystemet. Eller, eventuellt, så släpps alla äventyren i stor fet samlingsvolym.

Strax efter att regelboken släppts så lanseras tre stycken världsböcker (säljs enligt samma modell som ovan): Ereb Altor, Chronopia och Trudvang.

40 reaktioner till “Drakar och demoner XXX

  1. En viktig detalj är att ordet ”fantasy” inte förekommer över huvud taget. Istället används orden ”fantasi” och ”saga”. Till exempel ”fantasivärldar” och ”sagovarelser”.

    Gilla

  2. Tror det skulle vara en vinnare. Fast jag skulle gjort en snygg box (med stor logga och Elric) med regler + äventyr, och sen en Ereb-bok.

    Gilla

  3. Om det ska skrivas på en helg behövs, gissar jag, ca 200 skribenter, varav de flesta behöver vara väl insatta i såväl trad som indie. I praktiken är det också bra om flertalet har akademisk utbildning.

    Gilla

      1. Problemen uppstår när man börjar blanda in Ereb och Chronopia och liknande. Allt material som gjordes av frilansare verkar ju ha lite luddig status, så att säga. Och vill man använda klassiska illustrationer (och det vill man, i art-bookleten åtminstone) så blir det ännu krångligare.

        Men i det drömscenario som jag fabulerat ihop så får jag använda allt helt gratis hur jag vill!

        Gilla

  4. Skulle lätt köpa ett ex av samlarutgåvan, eller kanske tre, ett var till barnen. Det är synd att det aldrig kommer hända för det är en sådan sak som borde hända.

    Magnus

    Gilla

  5. Men är det egentligen världen som är grejen över huvud taget? Jag tycker snarare att det mer handlar om generisk Tolkien-fantasy. För att spela old school-varianten behöver man ju inte veta allt om Nidlands import. I mina ögon var det Ereb Altor och inflationen av nya regler som fick en i grunden smart produkt att bara bli för mycket.

    Gilla

    1. Självfallet finns ett emotionellt värde i spelvärldarna för gamla spelrävar. Många av våra barndomsäventyr utspelade sig t.ex. i Ereb Altor (Torshem, Kardien, Trakorien och i en av kartans vita fläckar) 🙂

      Men skulle jag köpa ett uppfräschat nytryck av regler/kampanjvärldar? Förmodligen inte. Spelet gav glädje då och nostalgi nu. Vill man ta en tillbakatitt så är det enkelt att hitta pdf-kopior av rubbet på nätet, eller för egen del titta på hyllan i förrådet.

      Däremot kanske namnet skulle kunna användas som inarbetat varumärke för att sälja in till potentiella nybörjare, men den diskussionen tror jag redan förts med sammanfattningen att t.ex. Eon isåfall förmodligen är lika känt för den tilltänkta (nya) målgruppen.

      Förövrigt förstår jag egentligen inte varför det skall vara så svårt att få folk att komma in i rollspelshobbyn. Spel av typen där man aktiverar sig (mer än att flytta en spelpjäs) är som jag förstår det hyfsat populära. Man har inte längre massmedia och den utrotningshotade kyrkan emot sig samt att även om kidsen spelar datorspel nuförtiden så kunde man väl även göra det i mitten på 80-talet?

      Vad är egentligen inkörsporten till rollspelen? För egen del önskade jag mig Ensamma Vargen böcker i julklapp efter att jag sett dem i en leksakskatalog. Varför kan man inte komma tillbaka in i leksaksbutikerna?

      Gilla

      1. Jag tror att Henke är nåt viktigt på spåret. Många, bla jag själv, började spela rollspel på mellanstadiet (sexan har jag för mig). De flesta av dagens spel är ganska svåra. Kanske skulle en Tillgängligare lösning idag vara att göra skapandet av rollpersonen enkel och mer (roll-)spelig. Skapandet skulle kunna kretsa kring olika utmaningar (”du vill bli magiker, har du de krafter som krävs?”). Man kanske skulle kunna en stad eller annan miljö där man skapar sin rollpersoner.

        Om världarna – nä, det är ingen här som påstått att det är grejen. Men jag vill alltså betona att det inte är en del av det som jag upplever som Drakar & Demoners kärna. Jag gillar det generiska.

        Gilla

      2. Angånde just skapande och det enkla, är Morwhayle rollspelet tänkt precis så – med lite kryssande, inringande och några få siffror så är du färdig att starta (och för den som, vill mer finns det extra regler för det). Det ska bli ett nybörjarrollspel.

        Ang världar, finns det snart en ny med rötter i gamla DoD-produkter med Erik Granströms och en massa frilansares idéer och text 🙂 [Argond]

        Inget av detta hindrar ett DoD30 🙂 Vill man riktigt mkt så går det väl.

        Gilla

      3. Vet inte säkert – så klart – men målet är 2012. Med tanek på release av SV i mars så lär det ju bli efter sommaren, som vanligt har det med text, bild, tryck och ekonomi att göra.

        Men vi ska faktiskt provspela ett scenario ikväll internt i FL.

        Gilla

  6. Jag skulle utan tvekan köpa lyxutgåvan med extra allt.Vilken underbar coffeatablebook!!!
    Vad gäller nyrekryteringen så finns det ju ett stort intresse för fantastiska världar i Sverige idag.Kolla bara på sf-bokhandeln.Varje gång jag är där så är det gott om folk och dom har en fet spelavdelning i butiken.Ett iögonfallande nybörjarrollspel med ett inarbetat/nostalgiskt namn/utseende borde kunna få ett gott genomslag.

    Gilla

    1. Låtsas att jag är en neggogubbe, men det senaste året har rollspelens framtoning på sfbok backat rejält och man kan förstå att de måste sälja det som säljer (brädspel).

      Senast jag va där för nån vecka sen hade tom nyhetshyllan backat upp i skrubben från trappen, så nu finns ingen chans att se rollspel om man bara passerar.

      Lite synd.

      Gilla

      1. Men hur ser möjligheterna ut att komma ut med produkter till t.ex. andra bokhandlare och kanske leksaksbutiker? SF är ju trots allt en nischad butik som man kanske inte snubblar in i hursomhelst?

        Gilla

  7. Under 2012, är målet. Reglerna är i princip klara, liksom stommen till de fem äventyr som ingår en minikampanj som kommer att ingå i spelet. Speltest i kväll!

    Gilla

  8. Jag fick också lust att göra ett omslag nu. Ingenting slår originalloggan. Den är lite mjukare än andra fantasy-rollspels logotyper och leder tankarna till gamla sagor, vilket jag tycker är positivt. Designar man loggor med utgångspunkten att de ska se tuffa och brutala ut så är man ute och cyklar, tycker jag.

    i130.photobucket.com/albums/p248/EmblemDefender/jubi_edited-1.png

    Gilla

    1. Jag gillar också gamla loggan, den är 70-tal i sitt formspråk på ett schysst sätt. Den andra är bara ok, ingen större känsla för mig.

      Gilla

  9. Jag skulle vilja se det svarta omslaget ovan (fast kanske vitt). Boken skulle vara kort och koncis och presentera närmast oomkullrunkeliga Drakar och demoner-principer.

    Tricket skulle vara att vem som helst skulle kunna publicera material under loggan via ett utvalt POD-tryckeri. Det skulle kosta ett par tior att få ha loggan på sin bok. Spelet skulle här finansiera både upphovsmän och rättighetsägare.

    Resultatet skulle bli en skiftande bukett av Drakar och demoner-böcker somliga skrivna med blott en unik spelgrupp i åtanke och andra med ambitiösare spridningsmål.

    Loggan skulle bli hobbyns banér och alla som ville skulle känna tillhörighet och bidra till att spelets framväxt.

    Gilla

Lämna en kommentar