Vad säljer egentligen?

Rollspelssverige är en liten jäkla ankdam, men ändå (eller på grund av?) det är det nästan omöjligt att veta vilka rollspelsprodukter som säljer. Vilken Trudvang-bok sålde bäst? Vilket Eon-tillbehör var populärast? Hur bra säljer Saga, eller Fallen Reich, eller Evolutionens barn? Hur gick det för de Järnringens produkter? Eller, för den delen, hur bra sålde Khelathaar, Mutant 2 och Viking? Vilken av Äventyrsspels produkter sålde allra allra bäst?

En gång i tiden så vet jag att Järnringen la upp lite statistik på sin blogg, men eftersom den är nedlagd så går det inte att komma åt den. Men det är egentligen det enda jag vet (och har glömt bort) om rollspelsförsäljningen i Sverige. Och kanske att Äventyrsspels ”Drakar och demoner” sålde i typ 100 000 ex. Och att Fria Ligans ”Svavelvinter” fick in över 100 förbokningar på två dagar. Förutom det – nada.

Som jag ser det så finns det ingen som helst anledning till hemlighetsmakeri i den här lilla nischbranchen. Alla i dag aktiva rollspelsskapare räcker inte ens för att driva ett medelstort företag i vilken annan bransch som helst. Den är så liten att tanken på att försäljningssiffor skulle kunna användas ”illvilligt” av andra aktörer är helt befängd. Däremot kan dessa siffror vara av stor nytta för hobbyn. Vi vet så väldigt lite om vad som är populärt, vad som fungerar kommersiellt, och med tanke på att hobbyn just nu har potentialen att komma in i en ny guldålder så är all information som kan bidra till vettiga beslut viktigare än någonsin. Vi måste kunna dra lärdom av varandras framgångar och misslyckande – för hur annars ska vi kunna ta oss framåt?

Så, spelskapare, dela med er. Neogames-folk, Kaleidoskopare och Rävspelare, gamla Järnringare och Riotmindare, POD-entusiaster och exÄventyrsspelare, dela med er.

Skriv en rad i kommentarerna. Vad har ni att förlora?

(Om du tycker det är känsligt och villa dela med dig anonymt, melja magnus@piruett.se.)

36 reaktioner till “Vad säljer egentligen?

  1. Saga har sålt (nu när första upplagan är slut) strax under 600 ex. Vilket är hyfsat för ett spel som getts ut efter det de större försäljningskanalerna försvunnit. Tycker jag.

    Gilla

      1. tja, fem år tror jag. Det sålde bra första året och det sista.

        Hur jag tänker om Fantasy! ? Jag tror det kommer sälja bättre. Femhundra på nåt år. Enligt SF finns det ett sug efter ett sånt spel.

        Gilla

  2. SPLATTER sålde i 450 exemplar, totalt 500 trycktes och de övriga 50 var promo samt våldtagna av Posten så de reklamerades men köptes sedermera upp av någon nystartad nätbutik som jag glömt namnet på.

    Trivia! Tradition i Gallerian köpte efter många om och men 80 ex (ungefär) och sålde för runt 250 kr/styck – minst femtiolappen mer än alla andra. Kort därefter beställde de fler, och sålde slut dem med på någon vecka. Samtidigt sade SF-bokhandeln att de gillade spelet men trodde inte att de kunde sälja det för 180-200 kr för ”det var för dyrt”. 😛

    DRAKENS TAND trycktes i mellan 400-600 exemplar per nummer, beroende på antalet prenumeranter och så.

    Gilla

    1. Intressant med Tradition/Sfbok. Man måste ju undra hur de gör sina affärsbeslut. Personligen känns 250 kr ganska standard för ett rollspel – och jag har köpt avsevärt dyrare grejer än så.

      Vad skulle du göra annorlunda om du gav ut ett rollspel i dag?

      Och ang. Drakens tand: Hur stor upplaga har Fenix?

      Gilla

      1. Det är ett helt annat klimat idag, på gott och ont. Allt bygger på webben snarare än fysiska butiker, så jag hade spelat på det. Eböcker är ett måste, POD-tryck av olika slag, och väldigt mycket gratis. Men mest av allt är jag tveksam till utgivning på svenska, jag har förvisso inte språkbarriären själv så det formar väl mig, men jag vill nå en större massa. Leva/tjäna pengar på rollspel ger jag mig inte på, det är för det egna höga nöjets skull.

        Och det är inte ”om”, det är ”när”. Jävla knark det här. 😉

        Gilla

  3. En Garde! III har sålt i runt 110 exemplar, Väsen och Hjärtefrost i drygt 50 vardera. Barnarov 40 ex. Lancea Longini 35 ex. Madame de Brasillachs hemlighet 10 ex. Spelarhäftet till En Garde! III runt 75 och spelledarskärmen runt 30 ex. Detta exklusive digitala versioner.

    Sedan vi tog över Bortom har vi lyckats sälja runt 15 regelböcker, runt 15 Visioner och fantasier och 6 Kolonnerna. Detta säger nog dock inte så mycket eftersom vi först nu försöker börja sälja spelet aktivt igen.

    Detta är sedan En Garde! III kom ut för ungefär ett år sedan. Känner att vi skulle behöva ett par rabiata fans som hypade våra produkter tror jag, eller lägga beslag på någon som vet hur man faktiskt får folk att köpa. =)

    Gilla

    1. Hur stor upplaga har ni tryckt av de olika böckerna? Eller är det POD? Hur stämmer försäljningen överens med era förväntningar? Har något sålt bättre – eller sämre – än vad ni trott?

      Gilla

      1. En Garde! III är tryckt i 480 vanliga ex + 20 lyxböcker (vilka vi har 5 kvar av nu). Offsettryckt med tvåfärgstryck. Förutom de som vi har sålt har även runt 30 försvunnit som pliktex, gåvor, recensionsexemplar, till folk som har tiggt för tävlingar, och liknande. Vi hade väl inga större förväntningar, med tanke på att En Garde! är ett ganska smalt spel och att Mindless Gamings utgåva kan ha minskat förväntningarna på framtida utgåvor tack vare företagets dåvarande ägares lätt punkiga ”det duger”-mentalitet. ;p Med det sagt hade det dock varit riktigt roligt om det faktiskt kunde börja sälja ordentligt. Om inte annat skulle det innebära att vi kunde få ut fler och ännu snyggare produkter.

        Då är den ganska minimala försäljningen av spelledarskärmen klart mindre än förväntat. Spelledarskärmen offsettrycktes i 200 exemplar.

        När det gäller Bortom har vi inga större förväntningar där heller. Vi är trots alla insatta i hur spelet floppade för Mindless Gaming. Vi har främst satsat på det tack vare vänskapen med Robert Jonsson, vilken vi värdesätter. Får dock se om spelet börjar sälja nu när vi har börjat få ut lite tillbehör till spelet.

        I övrigt är alla äventyr och övriga moduler tryckta via print on demand. Så här långt i varje fall. Den kommande kampanjmoduler Skuggor över Europa till En Garde! III kommer troligen att offsettryckas även den, liksom rollspelet Legend och brädspelet Söderhavets kapare om det kommer i tryck. Bland pod-produkterna har nog Hjärtefrost sålt bättre än förväntat, medan Visioner och fantasier och Barnarov nog har sålt mindre än förväntat. Det ska bli intressant att se hur fyrfärgshäftet Madame de Brasillachs hemlighet säljer.

        Gilla

  4. Har funderat tidigare på att lägga ut all statistik på nåt google docs-dokument, så man lätt kan dela med sig, men typ såhär:

    Evolutionens Barn har i dagsläget 101 cirkulerade (varav 90 sålda, 11 promos). Spelet kostade 4800:- ungefär att producera och jag har fått in 1173:-.

    Null State har cirkulerats i 48 exemplar varav 41 sålda. Det kostade 4570 att skapa och jag har fått in 1057:-.

    Jag hade nåtslags plan om att försöka styra upp nån riktig distribution, men innan jag hann sätta planerna i verket fick jag jobbet på Åva Gymnasium och sen dess har jag varken haft ork eller tid.

    Gilla

  5. Bortom: Lögnens slöja trycktes av Mindless Gaming i lite mer än 300 exemplar sammanlagt (tror det var 320 st), sålde runt 100 exemplar hyfsat fort (runt ett års tid), för att sedan avstanna helt. Därefter har det gått trögare och det säljs några ströexemplar här och där, ofta på konvent då. Det kan ha att göra med, som Tina har sagt, att det inte kom ut något mer på lång tid. Nu är ett flertal olika äventyr och moduler på väg ut så vi får se om det vänder då.

    Efter att MylingSpel köpte in restlagret av Bortom-böcker från Mindless Gaming tror jag att de har runt 120 exemplar kvar, så det betyder om min matte är korrekt att sammanlagt har 200 böcker funnit en ägare ute i rollspelssverige. Det är en siffra som jag känner mig rätt nöjd med.

    Gilla

  6. Det nämndes ganska nyligen (på FL:sblogg väl?) att Äventyrsspel rörde sig med miljonbudget. Något som i mina ögon gör de mindre aktörernas insatser desto mer imponerande. En jäkla skillnad mellan att jobba heltid för ett företag och att skriva vid sidan av ett annat jobb.

    Gilla

  7. Jag önskar att jag mindes upplagesiffror för Äventyrsspel, även om vi i allmänhet inte fick dem ”nere på golvet”, annat än undantagsvis. 100.000 gäller nog samtliga utgåvor av DoD sammanlagt, alla fem versionerna + Gigant och Samuraj osv.

    Ett vanligt äventyr eller regelexpansionsbox trycktes väl i storleken 3.000 ex. Jag vet inte hur många av dem som med tiden returnerades.

    Gilla

  8. Jag har inte exakt koll på mina försäljningssiffror, men det ser ut som om Supergänget har sålt i ungefär 140 exemplar, och The Supercrew har sålt i nästan 300 exemplar (om man slår samman den fysiska tidningen och pdf:en). Det är rätt okej med tanke på hur lite reklam jag gör och med tanke på att de endast går att köpa på nätet och via slumpmässiga konvent. Sju små rollspel har sålt ca 25 exemplar också, vilket var mycket mer än jag trodde.

    Gilla

  9. Snabbrapport från Norge och Ole Peder Giæver, via min Google+.

    ”Fabula har solgt cirka 1700 eks siden ’99, Draug 7-800 siden’04, Itras by har solgt ca 300 (inkludert 150 på finsk) siden ’08… så det er ikke veldig store tall vi snakker om.

    Enkelte av (de engelskspråklige) spillene på Nørwegian Style-bloggen har vært lastet ned flere hundre ganger.”

    Gilla

  10. Classified Information har tryckts i 30 ex, varav nästan 20 är sålda, och det på nästan exakt ett år. Hälften via webbplatsen, hälften genom mig via Tradera. Spelet går även att ladda ner gratis sedan ett halvår efter släpp, och efter detta har två ex sålts via webbplatsen. Har tyvärr ingen statistik på hur många exemplar som laddats ner annat än sidan länken ligger på har visats 87 gånger.

    Det finns inga som helst marginaler här, utan jag har alltid sålt med syftet att sprida spelet.

    Gilla

  11. Matiné har sålt i runt 70 exemplar och totalt finns det 86 exemplar där ute i form av pliktexemplar, recensionsex och betalning för korrektur och bilder. Jag har väl tjänat runt 4600 på det spelet och den vinsten gjorde jag första året. Den enda reklam jag har gjort är via aktivt forumsliv och sälja 12 ex via Tradera; jag har inte haft någon kontakt med spelbutiker eller sålt på konvent. Tack vare förhandsbeställningar så gick jag runt på den första beställningen.

    Gilla

  12. Oj, jag hade ingen aning om att det sålde såå illa. :O

    @Tina Jag hör till de som blev grymt besviken på Mindless Gamings version. Tror absolut att det påverkar försäljningen.

    Gilla

    1. Som sagt, inte så oväntat. =)
      Det gäller bara att få folk att förstå att En Garde! 3 inte är riktigt samma spel som de två tidigare utgåvorna. Första versionen var vad man skulle kunna kalla en prototyp av reglerna till Kult. Mindless Gamings utgåva var mer en ren indieproduktion med för många kockar som alla var tvungna att lägga sig i på ett eller annat sätt. Vår utgåva är mer en persons vision och en mer professionell produkter med ett regelsystem som ligger mer åt neotrad-hållet.

      Vi har dock en plan för att laga en del av spelets rykte. Det bör ta någon månad eller två att färdigställa. Ungefär en sjättedel av arbetet är avklarat i nuläget. Så får vi se om det hjälper. 😉

      Gilla

  13. Theo på Riotminds har sagt följande en gång i tiden: ”När vi släppte DOD6 sålde vi runt 10-12 tusen spel tror jag. Nästan alla andra tilläggsböcker sålde runt 5-6.000/ bok. Sen såldes Tradition och dom slutade sälja rollspel. Då försvann 50% av försäljningen. Sedan dess har försäljningen minskat och minskat och idag är det knappt försvarbart att trycka en bok i mer än 2-3.000 ex av drakar och runt 1500-2000 av götterdämmerung. Äventyr är helt meningslöst att trycka men samtidigt bidrar de mycket till världen och känslan så man måste göra det ändå.”

    Siffror från Järnringen: ”Vårt dyraste tryck (Av Mutantprodukterna): Pirit – Den innersta kretsen (126.350:- exkl. moms)
    Vårt billigaste tryck: Spelarbok III – Väktaren & Vidundret (13.800:- exkl. moms)*
    Försäljningsstatistik Vid Regnbågens slut (lansering 7 december 2002): December 2002: 522 ex, Januari-Mars 2003: 154 ex, April 2003: 14 ex. Sedan slutsåld.
    Sämst affär: T-shirt “Rubbit”. Efter slutförsäljning av samtliga t-shirts blev resultatet minus 6637 SEK. **
    Bästa affär: Mutant – Regelbok. Utan exakta siffror kan jag konstatera att fram till 2005 stod regelboken för 34,12% av den sammanlagda “vinsten” i Mutantproduktlinjen.
    Bästa produktlansering: Mutant – Regelbok (första utgåvan). 1003 exemplar sålda första månaden. 1400 under perioden Oktober-December 2002.
    *) Jag är sjukt nöjd över hur mycket jag lyckades pressa priset på denna produkt. Däremot drabbades vi av en del förseningar, mindre bra tryck och en och annan personlig förbannelse. Men det var det värt.
    **) För att undertecknad och herr Fredrik W inte skulle framstå som totala idioter när det gäller försäljning valde vi att kalla det usla resultatet för “marknadsföring”. Och marknadsföring måste ju få kosta, det vet alla”

    Gilla

  14. Summa summarum – vad som än gällde för fler år sen – så är aktuell realitet, typ 1500 ex för en storsäljare avseende regelbok, och mindre för äventyr.

    Gilla

Lämna en kommentar