Kristalltjuren á la 2011

Det senaste året har jag och några kompisar spelat den gamla goda Konfluxsviten till Drakar och demoner. Genom Svavelvinter och Oraklets fyra ögon har vi använt Dungeons & Dragons 4:s regler, men nu när Kristalltjuren står för dörren bestämde vi oss för att konvertera kampanjen till reglerna i det kommande Trakorien-rollspelet.

Det var smärtfritt gjort. ”Konveringen” handlar mest om att skapa om rollpersonerna, eftersom rent matematiska översättningar inte är det lättaste. Det mest puliga var att tolka över D&D4:s magiska föremål till de nya reglerna, men det gick det också till slut. Ofta handlade konverteringen just om att tolka sin gamla karaktär, lista vad den egentligen var för en typ, och pränta ner det man kommit fram till på ett nytt rollformulär.

Så här ser tre av rollpersonera som ska rädda världen från Shagul ut nu. Gemensamt för alla är att de har Ödestyngd 4, vilket så att säga är ”level 4” på en 10 gradig skala.

Pompozzo

Ålder: 26. Skrå: Bard. Hemort/ursprung: Tricilive. Fasad: Teatralisk äventyrare.
Bloden: Sten 1, Eld 1, Vind 3, Vatten 3
Erfarenheter:
1. Vid fem års ålder: överröstade sin far med en sång.
2. Vid 17 års ålder: Fick huvudrollen i ”Trollkarlen från HOXOH”.
3. Reste land och rike runt med ett teatersällskap.
4. Överlevde farorna i Kung Ottars gravkammare.
5. Imponerade på shaguliten Malek Magus med en sång.
6. Rymde från trollpackan Grimhild genom att simma under vattenytan och andas genom ett vassrör.
7. Använde min magi för att förklä mina vänner till soldater.
Förmågor: Tankemagi 3, Artisteri 3 (uppträdande, förklädnad, retorik), Adlig 1.
Övertygelse: Livet är en föreställning.
Förbannelse: Fåfängans farliga förbannelse.
Personligt mål: Uppträda land och rike runt.
Ägodelar: Sturmendrang (+1 skada, +1 bonus), ”Bag of holding” fylld med scenkläder, leviterande flöjt, förtrollad uppsättning scenkläder (+1 tankemagi, +1 artisteri), skaldens ringbrynja (skydd 1, straff 0)

Mishann

Ålder: ?. Skrå: Magiker. Ursprung: ”Nordpolen”. Hemort: I landsflykt. Fasad: Kylig.
Bloden: Sten 3, Eld 1, Vind 1, Vatten 3
Erfarenheter:
1. Överlevde en vecka i den arktiska vildmarken.
2. Besegrade en isbjörn i tvekamp.
3. Navigerade genom andevärlden och fick vägledning.
4. Kontrollerade en snöstorm i magikerprovet.
5. Tillfångatogs och såldes till en mäktig magiker.
6. Listade ut hur man använde Fundibéras teleporteringsminiatyr.
7. Stod emot Remuntras sång i två veckor.
Förmågor: Vattenanimism 4, Svärdskonst 1, Intrigmakeri 2.
Övertygelse: Magi löser alla problem.
Förbannelse: Har svårt för människors språk och sociala regler.
Personligt mål: Förhindra konfluxen som de äldste förutspått.
Ägodelar: Magiskt halsband (+1 kämpa vidare), den legendariska staven Vinterek (bonus +1, offensiv magi +1), drakfjällsrustning (skydd 1, straff 0).

Lux Silverstråle

Ålder: 19. Skrå: Tjuv. Hemort/ursprung: Tricilive. Fasad: –
Bloden: Sten 1, Eld 3, Vind 1, Vatten 3
Erfarenheter:
1. Stal grannskolans maskot och hängde upp den högst upp i Kronolaben.
2. Skolad i affärsmannaskap av Tricilves rikaste man (pappa).
3. Fångade den inoljade grisen under initieringen till det hemliga sällskapet Blå Flamman.
4. Upptäckte alla fällor i kung Ottars gravkammare.
5. Fick isdruidens Perrimas hjärta att tina.
6. Överlistade Nekromorbens förbannelse.
7. Dyrkade upp kistan som innehöll Fafalder den rasandes mantel.
Förmågor: Adlig 2, Tjuvkonster 3, Expertis (kvinnor) 2.
Övertygelse: Ett liv utan spänning är inte värt att leva.
Förbannelse: Saknar respekt för kvinnor.
Personligt mål: Besegra Fundibéra och ta med henne hem.
Ägodelar: Rirbas spegel, Dödens grepp (handskar, +1 klättra), Åskvigg (skor, +1 springa snabbt), kortsvärdet Guldtunga (+1 bonus), ringbrynja av mithrill (skydd 2, straff 0).

9 reaktioner till “Kristalltjuren á la 2011

  1. Sköna karaktärer och väl invävda i den tidigare historien! Hur tog förresten dina spelare begränsningarna vad det gäller bärförmåga?

    Gilla

  2. Som av en händelse har jag precis påbörjat en likadan flytt från D&D 4E till Svavelvinter/Trakorien. Precis som er har vi ledsnat på 4E-reglernas obstruering av rollspelande. Från början bytte vi från D&D 3E för att få bättre regler och framför allt att det skulle vara lättare att skapa motstånd för gruppen (jag som SL är inte särskilt intresserad av regler och har inte tid att balansera encounters utan improviserar hellre). Funkade rätt bra tyckte jag men att rollpersonerna blir så inriktade på strid gjorde att jag medvetet la in fler strider i äventyren för att ge spelarna tillfälle att använda vad som fanns på rollformulären. Klart bakvänt. Det plus att det var svårare att maskera D&D 4Es högmagiska drag än i D&D 3E (vår kampanj utspelar sig i Tolkiens Midgård) har lett oss till att överge D&D för något enklare och mer avskalat. Möjligheten med SV dök upp och nu ska vi göra ett försök. Första spelmötet på måndag! Jag är lite nyfiken på hur regelbytet kommer påverka kampanjens driv och handling. Jag tror att jag kan få med lite Skuggspel men Profetiorna är svårare eftersom jag redan har en (Svavelvinter-inspirerad) profetia i kampanjen och har lite för mycket fäst på den för att vara bekväm med att låta spelarna formulera profetians betydelse helt. 🙂

    (Jag har lovat att speltesta introäventyret också, men det här var mitt huvudintresse i att testa SV och det äventyret är ju inte färdigt än vad jag hört …)

    Gilla

    1. Jag och Tomas H och kanske någon annan pillar just på introäventyret. Tänkte ta mig lite tid med detta nu när manuset för Slaktare små har skickats till redaktören.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s