Jag rekommenderar ingen att lägga pengar på Drakar och Demoner Online

[OBS: Detta inlägg skrevs i december 2010 och handlar om den onlinetjänst som Riotminds hade då. Den tjänst som lanserades i december 2014 har jag ingen koll på.]

Nu har jag testat Riotminds onlineversion av Drakar och demoner i nästan en månad.

Kort och gott kan mitt intryck sammanfattas så här: Ur en spelares/spelledares/rollspelskonsuments perspektiv har DoD Online inget existensberättigande.

Inte på något sätt är det lättare eller bättre att använda online.riotminds.se än de gamla tryckta böckerna. Eventuellt gör sökfunktionen det något snabbare att hitta specifik information, men även där är jag tveksam. För det första ger en sökning bara träffar i den ”bok” man för tillfället är inne i, så om jag håller på att spelleda det (för övrigt utmärkta) äventyret Vinterskogens hemlighet och snabbt vill slå upp reglerna för stridskapacitet så får jag noll träffar. Reglerna för stridskapacitet finns i ”grundboken”, inte i ”vinterskogen-boken”. För det andra är sökresultaten – när man väl söker i rätt bok – ganska … bökiga. Jag fattar inte riktigt hur resultaten sorteras. Först trodde jag att det var efter sidnummer (Riotminds använder sig obegripligt nog av sidnummer i sin webbplats), men efter några testsökningar har jag insett att så inte är fallet. En sak är säker: det är inte efter relevans. Söker jag efter ”drakar” i grundboken får jag ett 10-tal träffar, men ingen av dem är den beskrivning av varelsen drake som jag var på jakt efter (och som faktiskt finns i ”boken”, på sidan 1565). Söker jag på singularis, ”drake”, får jag helt andra resultat men inte heller där någon info om själva monstret.

Jävligt webb 2.0.

Det som gör mig mest besviken med DoD Online är att det, för att vara ett onlineverktyg, varken är särskilt online eller verktyg. Det finns liksom ingen funktionalitet bortom det mest uppenbara, som att visa text och bilder. De mest avancerade verktygen består av dels en mycket simpel tärningsrullare, dels en grej som räknar ut hur lång tid det tar att resa olika sträckor med olika färdsätt.

Grundläggande saker, som en gedigen rollpersonsgenerator eller en slumpgenerator för slp och skatter, lyser helt med sin frånvaro. Vill du skapa en rollperson måste du ha två tabbar öppna: en med formuläret och en med regelboken, så att du kan kolla upp vad fasen det är du ska skriva i formuläret. För man får ingenting gratis när man skapar en rp, ingenting räknas ut automatiskt, ingenting slumpas fram av sig själv, inga tärningar rullas. Ingenting! Riots ”Skapa rollperson” är bara en enkel html-sida med olika fält där man kan skriva vad som helst, vilket denna bild visar:

Det är helt oacceptabelt. Om det finns något som en webbtjänst kan vara bättre än en bok på så är det ju just att räkna ut saker åt användaren, att automatisera tråkiga moment som att ta reda på hur mycket skadebonus rpn har, till exempel. Det är vansinne av Riotminds att släppa DoD Online utan sådan obligatorisk funktionalitet.

I allmänhet så hänger Riotminds kvar för mycket i tänket på böcker och sidor. Varför finns det sidnummer på en webbsida? Vad hjälper det mig att veta att avsnittet ”Ett bud om död” ligger på sid 32 i äventyret ”Ormtunga”? Kan jag knappa in sidnumret någonstans och snabbt komma dit? Nej. Kan jag skriva in det i adressraden på något sätt? Nej, adresserna har inga sidnummer; ”Ett bud om död” ligger på http://online.riotminds.se/book/ormtunga/ett_bud_om_dod.

Idén att vi fortfarande har med böcker att göra hänger kvar i hur texterna är upplagda. Jag vet inte varför. Avsnittet ”Bakgrund” i samma äventyr är utspritt på fyra olika html-sidor med c:a 20 rader text vardera. Handlar det om en missriktad tanke att det ska vara lätt att läsa på små skärmar? Men varför skulle någon tro att det är lättare att klicka på en ”nästa sida”-knapp än att scrolla ner på skärmen? Jag fattar verkligen inte hur Riotminds tänkt. Jag fattar inte! Vad är fördelen med att ha en sammanhängade text utspridd på flera sidor? I en tryckt bok måste det vara så – ett papper rymmer bara så mycket text – men på webben? Jag fattar inte. Har det någon teknisk förklaring? Har Riot låst in sig i en bökig platform, eller ett system som bara fungerar på detta märkliga sätt? Finns det någon pedagogisk tanke bakom? Dramaturgisk? Jag fattar inte.

Under den knappa månad som gått sedan DoD Online sjösattes, så har det dykt upp lite nya tillbehör. I början fanns bara regelboken och världsboken, men nu finns också en radda äventyr som man får på köpet med regelboken. Det rör sig om de tidigare nämnda Vinterskogens hemlighet och Ormtunga, samt det gamla introäventyret Trolltagen. Om jag förstår det rätt är Ormtunga helt nytt – DoD Onlines premiäräventyr om man säger så. Och det oroar mig lite. Det första man ser när man ”öppnar” ”boken”  är denna text:

Äventyret Ormtunga är en kraftigt nedbantad version av ett äventyr med samma namn som först var tänkt att utgöra en del i en bok med flera äventyr men som vi av olika anledningar har valt att vänta med. På sina ställen kan informationen vara något knapphändig, inte minst gäller detta spelledarpersoner som jag har valt att helt plocka bort. Det är upp till spelledaren att göra dessa baserat på den information som finns i äventyret.

Vad? Är det verkligen detta man vill läsa när man öppnar ett äventyr? Vad som står är ju egentligen ”Hej, jag har gjort det här äventyret sämre än tidigare och tagit bort en massa info som du nu måste hitta på själv. Ha så skoj!”. Om det här är ambitionsnivån inför framtiden … fy.

Jag har svårt att se att DoD Online kan bli en succé. Säker kommer många som redan spelar DoD att testa tjänsten, men jag tror inte att någon annan än de mest entusiastiska Riotfanboysen kommer att fortsätta betala prenumerationsavgiften. Det finns liksom ingen anledning. Det vi snackar om här är en dålig onlinetjänst. Inte bara dålig, utan en på många sätt icke fungerande tjänst. En icke-tjänst. Och jag kan verkligen inte föreställa mig att denna webbsatsning kommer att dra nytt folk till hobbyn. Jag menar, även om jag är lite rpg-nyfiken och råkar surfa in på online.riotminds.se så möts jag bara av denna bild:

Wow, nu blev jag VERKLIGEN sugen på att spela Drakar och demoner. Upplägget på sajten, avsaknaden av nyttiga funktioner och verktyg, gör det i mina ögon dessutom svårare att komma igång och spela än om jag suttit med en bok.

Så. DoD Online har bara ett existensberättigande, nämligen att det fortfarande går att få tillgång till Riotminds material.

70 reaktioner till “Jag rekommenderar ingen att lägga pengar på Drakar och Demoner Online

  1. Zebran nickar igenkännande! Zebran citerar sig själv: ”Riotminds kommer att lägga ner sin verksamhet innan 2011 är slut på grund av totalt ointresse”.

    Gilla

    1. Synd bara om någon får för sig att då utbrista ”marknaden är för liten” eller ”det går inte att tjäna pengar på rollspels-Sverige” när det egentliga problemet är att just denna produkt är under all kritik.

      Gilla

  2. En riktig slutfinal på året – mne blir det diskussion? Var detta oväntat?

    Samtidigt – det som skrivs av dig här, får säkert en hel del genomslag bland nördarna.

    Gilla

  3. Mycket intressant. Tack Magnus. Sa ar Ormtunga en nedbantad version av Jarntunga? Vet nagon?

    Det hade varit fruktansvart trakigt – det ar ju just den kommande Jarntunga-triologin (?) som jag sag fram mot att spela / spelleda och som skulle ta mig ‘tillbaka’ till Trudvang fran Hindenburgs slatter och upstate New Yorks changelings courts. Fan.

    Gilla

  4. Har själv ingen insyn i just DoDT eftersom jag tappade intresset för DoD efter att Ereb Altor gick i graven i mitten på 90-talet. Vad jag däremot känner när jag läser ditt inlägg är att man gått online med fokus på sänkta distributionskostnaden – inte på effektivitet i spelet, som är en förutsättning då prisskillnaden för konsumenten förmodligen är marginell (om än utspridd).

    Förstår inte heller varför man gjorde en sådan skarp förändring att endast släppa saker online och inget vanligt material (för det är väl så det är gjort?). En mer genomtänkt strategi hade varit att låta de båda varianterna leva parallellt för att se om onlinetjänsten verkligen bär sig. Att tvinga över sina konsumenter på en digital (och dålig) plattform är ett minst sagt vågat drag som lätt kan leda till att folk slutar spela DoDT (och i värsta fall, även slutat spela rollspel).

    Personligen ser jag gärna regel och äventyrstexter i elektroniskt format för att slippa bläddra i tjocka böcker och gärna sammanfattade för att kunna brukas snabbt under spel. Det förutsätter dock att sökfunktioner och verktyg är bättre genomtänkta (genomtänkta överhuvudtaget?) än vad man kan se på dina skärmdumpar.

    Hur länge kan man ursäkta sig med att en online-tjänst är under uppbyggnad? 🙂

    Gilla

  5. Jag har försökt var positiv, efter som jag tycker att grundtanken (ett rollspelsverktyg på internet) är bra och spännande, men nu går det inte längre.
    iDOD är så sjukt jävla dåligt genomfört att alla som någonsin använt internet borde skämmas för att de är inne på ”tjänsten”.

    Kejsaren är naken.

    Gilla

  6. Ormtunga är ett äventyr som först publicerades i Speltidningen Fenix nr 1 2005. Att Ormtunga är nedbantad beror nog på att det ska rymmas på de 16 sidor som ett Fenix-äventyr består av. Att man nu i den digitala versionen inte kompletterar det saknade är för mig oförståeligt.

    Ormtunga har mig veterligen inget med Järntunga att göra.

    Gilla

  7. Är någon förvånad? Lite elakt har ju Riotminds främsta talang hela tiden varit en fet plånbok – pengar att lägga bakom Sveriges starkaste rollspelslicens. Någon större förmåga för att skapa bra regler, bra äventyr eller bra texter har de väl aldrig visat?

    Vad svensk rollspelshobby behöver tror inte jag är ett bättre kundunderlag eller snyggare produkter. Det behövs helt enkelt bättre rollspel. Om det kom en bred produkt som (i vår tid) motsvarade spelkvaliten hos t.ex. DoD Expert eller de tidigare M:UA-böckerna, är jag helt övertygad om att den skulle kunna bära sig ekonomiskt.

    Det här var en bra, hård recension. Även Signalers recensioner har blivit hårdare. Jag välkomnar rollspelsdöden, för som Håkan Hellström säger: Man måste dö några gånger innan man kan leva.

    Gilla

  8. Mycket bra skrivet Magnus anser en som varit kritisk till hela iden från början. Efter att ha sett och hört mycket om tjänsten så får det mig att undra två saker. Var Fenixrecesenten köpt eller bara blind ? och vad tusan gjorde betatestarna? Den andra frågan gör en också väldigt nyfiken om hur det såg ut när den släpptes, jag menar om det ser så bristfälligt ut nu, hur såg det ut då ?

    2011 blir ett väldigt spännande år för mig på grund av att det verkar finnas en stor risk att de två rollspelstillverkare jag uteslutande har spelat mest från kan mycket väl läggas ner.

    Riotminds är det ena och Järnringen det andra.

    Gilla

  9. Ja det var det ja, märkligt egentligen för jag har inte sett något fel med hans tidigare alster.

    Jag tycker även att det är tråkigt att Riotminds följer dagens trend inom Spelidustrin med. Det vill säga att släppa en halvfärdig produkt och sedan låta de som köper spelet när de kommer ut vara de egentliga beta-testarna.

    Gilla

  10. Snacka om att Draugsnitta längs med fotknölarna!

    När ”bomben” blev offentlig så var jag minst sagt negativt inställd. Sedan började en förhoppning gro om att jag kunde ha fel, om att det digitala kanske var the shit ändå. Detta visade sig uppenbarligen bara vara ytterligare en ofärdig produkt av våra vänner på Riotminds…

    Det här var väl tyvärr spiken i kistan för dom.

    Jag fattar inte varför dom inte hade en killle/tjej med sig i Riotgruppen som förstod sig på rollspelsskapande. Världsuppbyggnaden var dom ju faktiskt skitbra på. Dom behövde någon som fattade värdet av rejält korrade produkter, fungerande spelsystem, samt spelupplägg/dramaturgi…

    Så. Whats next? Kommer det att komma något nytt bra svenskt rollspel snart? Jag väntar och hoppas på att Noir kommer med någon utbyggnad till sitt spel men… tja. Det ser så att säga mörkt ut på den fronten också.

    Jaså? Ska Järnringen lägga ner?

    Tack Magnus. Det här inlägget var väl tyvärr nödvändigt. God Jul och gott nytt år.

    Gilla

    1. Det har gått tre år för järnringen att lansera något till Coriolis och de faktum att de inte vill ge något skäl till varför de går så segt bådar inte gott. Att deras blogg sällan uppdateras kan också ha med saken att göra.

      Gilla

      1. Njae lite överdrivet va (säger en sorts fanboy), de har ju gett ut 3 produkter på den tiden, Gazalis, SL-skärmen och Mahanjis väktare, men inte det som sagst om Ikonernas nåd.

        Samtidigt har de väl gett ut sisådär 5-6-7 böcker, så det blir typ ett tiotal tryck på tre år. Räknar man in slutklämmen på MUA med Ulvriketböckerna (x2), har de varit produktiva som fan, men tyvärr inte på Coriolisfronten.

        Så jag fattar vad du menar.

        Sen deras närvaro på Inblick-bloggen är väl deras sak, antar jag 😉

        Gilla

      2. Det hade varit mycket ärligare och rakare om Järnringen sagt ”vi lägger ner” eller ”vi tar nu 18 månaders paus”.

        Som det är idag är det skitdåligt skött.

        Gilla

  11. Kan tyvärr inte göra annat än att håla med dig. En onlinetjänst måste erbjuda något som ger en fördel mot att använda böcker. Bra verktyg samt väl fungerande sökfunktioner. Det ska vara enkelt att få tag i en regel, en beskrivning av ett land eller fakta om en varelse utan att behöva gå in och ut mellan olika moduler. Då kan jag lika gärna ha flera böcker och bläddra mellan dem. Får ge det hela lite mer tid men tänker inte förlänga kontot om inga större ändringar sker. En fungerande rollpersons och SLP generator trodde jag var en självklarhet i ett sådant här projekt…

    Gilla

    1. Det är ofattbart att någon gett grönt ljus åt det här projektet.

      Kan verkligen samtliga inblandade vara så verklighetsfrånvända att de inte sett hur primitiv och klumpig deras design ter sig?

      Gilla

  12. Om (eller när rättare sagt) tjänsten visar sig vara en total flopp även för Riotminds själva hoppas jag att de säljer Drakar och Demoner-licensen för att täcka förlusterna. Sedan går de över till den egentliga framtiden: Print on Demand, med Götterdämmerung och »Trudvang«, utan DoD.

    Gilla

  13. Ja, det känns sannerligen som att alla vi ”teknofober” får vatten på vår kvarn. iDoD är precis så dåligt som vi trodde det skulle bli, om inte ännu sämre. Jag trodde nämligen att de skulle ha fungerande navigering och åtminstone inte hålla sig kvar vid boksidor. Ack så fel jag hade! Det här är sämre än till och med vi ”framstegsfientliga” kunde ana. Patetiskt. Riot visar återigen att de står som en struts i sanden och envist vägrar ha koll på någonting utanför deras egen skyddade kammare. Jag tänker sätta migg hopp till att de sent omsider upptäcker Print-on-Demandtekniken och lägger ut sina tidigare böcker på Publit. Om inte annat borde väl någon kunna föreslå det för dem.

    Jag kan ställa upp med de där 700:- per bok det är i ingångskostnader, om det är det det hänger på…

    Gilla

  14. Är det inte så att en del i det hela är att böckerna är lite väl påkostade? Jag älskar personligen hårdinbundna böcker men i brist på limpa så kan jag tänka mig att äta bröd. Nu är jag bara svältfödd.

    Jag kommer ihåg den gamla goda tiden då DoD4 fanns. En jäkla massa utbyggnads böcker, som samtidigt var relevanta och bra(Till skillnad från DaD) . Omslagen var inköpta för en billig penning, men var snygga. Böckerna var häftade men stryktåliga.
    De dög i strid som man säger. Systemet var jävligt bra också. Man kunde ha fem stycken sprätthökar i gruppen och ingen var den andra lik. Sedan var det förvisso lite problem med FV-systemet: ”jag tar och klättrar uppför trädet och hämtar guldäpplet.”
    ”Visst. Vad har har du för FV i klättra?”
    ”Inget, men jag har FV 6 i akrobatik och FV 8 i hoppa.”
    ”Duger inte. Här är det klättra som gäller.”
    Jaja. Lite off topic kanske, men jag tycker i alla fall att vi kan ha billigare produkter så att vi alla kan få fler spel och utbyggnader. Allting måste inte vara så fancypancy.

    Gilla

  15. Det var tråkigt att höra. Jag hade verkligen föredragit om online-tjänsten var helt suverän, lockade till sig massor av användare och fick alla mellanstadieungar att börja spela rollspel. Om den floppar finns det stor risk att Sveriges mest välkända rollspelsvarumärke dör helt, och det tjänar nog ingen på.

    Gilla

    1. Jo visst kan man önska sig guld och gröna skogar, men nu är tjänsten som den är.

      Då tycker jag det är bättre att den floppar direkt. Varje sekund den lever kvar skuggar den ju eventuella andra försök, som bara kan bli bättre.

      Gilla

    1. Ja, till skillnad från tryckta produkter är det inte lika svårt att göra om och göra bättre. I den bästa världar uppdateras alltihop fortlöpande. Jag tror alltså knappast att en sån här version blir snabbare i drift (massor av support krävs, kanske särskilt när man är först), men man slipper tryckkostnaden. I grunden tycker jag ändå att Online-rollspel är en riktigt bra idé. Man måste bara veta hur man ska göra. Kanske framför allt inse att online inte är detsamma som att bara slänga ut PDF:er som lika gärna kunde ha gått direkt i tryckt.

      Gilla

  16. Inte det minsta förvånad.

    Jag förstår du vill ha kött på benen innan du skriver en såpass negativ recension, men ärligt talat, att det skulle vara skitkass fattade man ju direkt.

    När huvudskälet till förändringen är att tvinga folk att betala mer pengar; snarare än något kreativt eller funktionellt; kunde man ju se svanhoppet rätt ner i soptunnan på en gång.

    Tycker synd om alla inblandande. Att ha DoD online på sin resumé kommer ju vara en dödskallemärkning, ett skämt att hånas för.

    Gilla

  17. ”Ett svanhopp ner i soptunnan” jodå det är ett sätt att utrycka det. Eller som vi digitala dinosaurier skulle uttryckt det. ”Det blev syntax error av hela historien”

    Gilla

  18. Jag har en liten önskelista till Riotminds på några saker som skulle förbättra ”iDoD” något enormt.
    1. En rollpersongenerator. Funktionalitet motsvarade Wizards of the coasts Character builder är ett minimum (och eftersom Drakar inte är lika omfattande och regeltungt som D&D borde det vara något enklare gjort).

    2. Slumpmojänger. Slumpa fram monster, skatter, slp, magiska föremål, namn.

    3. Klickbara kartor i äventyren. I dag är kartorna i äventyren bara bilder. Det borde vara möjligt att klicka på ett rum och få upp info om det.

    4. ”Du kanske också är intresserad av …” DoD Online visar allt textinnehåll i en spalt. De flesta moderna datorer klarar av betydligt bredare hemsidor än så. Ett tips att ha en sidospalt som visar relaterad info. Kollar jag på statsen för en drake, kan sidospalten visa alla riots bilder på drakar, länkar till andra ställen (t.ex. äventyr) där det snackas om drakar. Eller i en rumsbeskrivning: spelledarpersonerna, skatterna, monstren som finns i rummet.

    5. Ett bildgalleri med alla bilder till spelet.

    6. En sökfunktion som söker genom alla tillgängliga produkter, med alternativ för att snäva av om man vill. Ett sök som visar vettiga, sorterbara, resultat.

    7. Interaktivitet. Gör det möjligt att kommentera reglerna. Ha en diskussionruta på varje ”sida”, där man kan diskutera oklarheter, komma med tips och idéer.

    8. Gör riotminds.se till en portal för tjänsten. Som en riktig jäkla sajt, med info, login, nyheter etc. Eller ännu bättre: regga drakarochdemoner.se och gotterdammerung.se.

    9. Disponera om texten. Låt inte sidinnehållet i pappersböckerna styra hur sajten är uppbygd.

    10. Gör det möjligt att ha flera artiklar öppna samtidigt, utan att behöva använda tabbar. En tjänst som FÖRUTSÄTTER att man använder flera tabbar är inte riktigt genomtänkt.

    Gilla

    1. Yay! Punkt tre vore fantastiskt hjälpsam.

      a) I huvudspalten, visa karta.
      b) I högerspalt överst, ge rumsbeskrivning på det rum man klickat på.
      c) I högerspalt underst, visa monster som finns i rummet. Bara de viktigaste statsen och sen en länk till in om monstret om man behlöver veta mer.
      d) Gör det möjligt att editera kroppspoäng, psypoäng och spara. Så finns informationen kvar till nästa spelomgång om några veckor. Ev. editera även skills å annat för monster om man vill kunna modda äventyren för eget bruk.
      e) Överst, visar meny som snabbt för en mellan olika kartor, NPC:s eller regler. Konfigurerbart om öppna i separat tab, nytt fönster eller i huvudspalt.

      Då skulle det räcka utmärkt med en laptop, faktiskt bättre.

      Gilla

    2. WORD
      och inte på ett microsoft-sätt, utan på ett utrop av hiphophänförelse-sätt

      Just välkomstsidan är det mest frapperande. Ok att produkten är kass men… ett storstilat välkomnande kunde man väl ändå få.
      Senaste uppdateringar, besökare online, kom igång. Tidsbegränsade erbjudanden: köp två, betala för en. Länkar till forumen. Sånt som gör att sidan verkar vara levande, på väg någonstans.

      Skrev en post om just detta, och svar på tal kan läsas på http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=60&t=13019#p232009

      Gilla

  19. Ytterligare en kommentar – om jag hade skapat Drakar och Demoner Online hade jag blivit jäkligt knäckt av att läsa alla inlägg här (och säkert på andra ställen). Mycket möjligt att jag hade bestämt mig för att bara fimpa hela skiten. Även om inte tjänsten fungerar bra i nuläget, så tror jag att de flesta här inser att Drakar & Demoner är ett så pass starkt varumärke att den svenska rollspelsbranschen får svårt att vara utan det. För många är Drakar & Demoner och rollspel synonyma begrepp – hur insnöat det nu än kan tyckas.

    Det betyder inte att det är dumt att vara kritisk. Men det betyder att det är bäst att vara konstruktivt kritisk. Det klokaste man kan göra i det minst sagt pressade läge som hela den svenska rollspelsbranschen just nu befinner sig i är att fundera över hur Online-tjänster som denna kan bli bättre. Inte att bara hävda att allt är skit. För nog finns väl en rätt stor bit av rollspelens framtid just i online-lösningar?!

    Gilla

    1. Jag har faktiskt svårt att se vad som skulle vara negativt med att Riotminds ”fimpade hela skiten”. Så som de vansköter varumärket ser jag ärligt talat inte att det gör någon större skillnad ifall de fortsätter göra sin grej eller om de lägger ned helt. Det senare alternativet innehåller i alla fall en teoretisk möjlighet att mer kapabla händer tar vid i framtiden. Jag tror inte den här sortens rollspelarsolidaritet, där vi måste vara snälla mot alla som gör rollspel bara för att något är bättre än inget, är bra för hobbyn i det långa loppet.

      Gilla

      1. Snart finns det ju ett viabelt alternativ för fantasyguffarna som inte är nordenfixerade, när Trakorien RPG kommer. Bloggägaren här verkar ju tycka att det e gött och jag som provat skuggspelet (som brädspel) tycker detsamma.

        Gilla

      2. Lukas och andra – okej, den nuvarande Online-versionen fungerar inte. Det verkar nästan alla utom Krämer tycka. Men vem tycker ni ska göra Drakar & Demoner istället? Säkert är att det måste vara någon som har rejält med stålar. Licensen kan inte vara billig. Det tål att funderas på om ett dåligt Drakar & Demoner är bättre än inget alls. Jag vet faktiskt inte vilket.

        Gilla

      3. Men tror någon verkligen att de skulle sälja sin licens? Njae, jag tror de kör på och ändrar i iDoD. De ber ju om feedback och säger att en del saker skulle komma i 2.0.

        Men frågan är hur lång tid det tar innan det är en bra tjänst och om de har ork o pengar dit.

        Gilla

      4. Precis. Det är ju just det: inte så troligt att RM skulle släppa ifrån sig licensen. Dock kan man ju fundera över vad Drakar & Demoner egentligen är. Det värdefulla i varumärket är väl knappast kampanjvärlden Trudvang, utan snarare mer lättillgänglig fantasy i allmänhet. Ereb Altor är ett minst lika starkt varumärke. Men det vill RM inte heller släppa, eller hur var det?

        Gilla

      5. Vad jag fattat är det väl osäkert om de ens äger Ereb Altor – men vill man ha något som liknar det är det väl bara att spela i utvalda delar (läs: Trakorien).

        Det är väl inte lättillgänglig fantasy iofs. Njae, behövs något som gamla DoD el som nyare Fantasy! med lite värld som byggs på eftersom.

        Det borde gå lika bra att skapa något nytt.

        Gilla

    2. Men de måste väl fatta själva att det inte är någon supertjänst de tillhandahåller? Bisterna jag pekar ut kan väl inte komma som någon överraskning?

      I någon mening får de skylla sig själva. Om man skriker ”NU REVOLUTIONERAR VI ROLLSPELSHOBBYN!” och sen slänger man fram ett hafsverk …

      Gilla

  20. Det enda positiva är att det faktiskt pågår en debatt om den digitala tjänsten på riotminds eget forum, och de ansvariga har tagit mod till sig att svara på även relativt hård kritik. Det är lovvärt. Särskilt som internet-debatter ofta slutar med att de som tycker ”ja” är skriver tusen inlägg på ett forum, medan de som tycker ”nej” skriver förbittrade inlägg om hur dumma ja-sägarna är på ett annat.

    Hoppas det också resulterar i reella förändringar.

    BTW. Jag rekommenderar inte heller någon att lägga pengar på Drakar och Demoner Online.

    Gilla

  21. Väldigt synd att de inte nådde längre. Jag är starkt för all utveckling av hobbyn, att hålla fast vid böcker (eller PDF:er) håller inte. Det är uppenbart att RM saknar både tid och kanske förmåga att producera en modern, vettig webbtjänst. Det är samtidigt ett symptom av att hobbyn år mycket liten och har resursbrist.

    Jag tror den bästa vägen ut när resurserna saknas är att försöka bygga en community av medskapare, så att det blir ett levande dokument där eldsjälar kan ges utrymme. För som det verkar nu är det en garanterat död tjänst.

    Gilla

      1. Ja, vad jag förstår är PDF:erna från exempelvis Pelgrane Press efterfrågade. Möjligen dock mest som komplement till tryckta produkter.

        Gilla

      2. Nackdelen är att vi inte i Sverige har samma möjligheter att som pdf-köpande privatpersoner få en utskriven och ringbunden text för en billig penning. Så vitt jag har förstått är det en rätt lättillgänglig tjänst i USA.

        Gilla

    1. Jag har köpt väldigt många pdf:er och är väldigt nöjd med det. Kan skriva ut de sidor jag behöver, några som handouts och går fort att hitta i. En enkel och billig lösning.

      Att göra ett seriöst annat system tar tid och kostar.

      Gilla

  22. Har man haft höga förväntningar på Dodonline så kan jag Förstå att man är besviken. Det är ingen revolution direkt. Samtidigt så är det konstigt om man har höga förväntningar på riotminds och samtidigt tillhör den skaran som sågar dom oavsett vad dom gör och alltid kommer att göra det. Avundsjuka kanske? Riotminds bidrar betydligt mer till rollspelssverige än alla gnällspikar och kanske alla andra rollspelsutvigare tillsammans. För mig har riotminds gjort dom överlägset snyggaste rollspelsböckerna inte bara i sverige utan hela rollspelsvärlden och det är väldigt sorgligt att det finns en sådan irrationell motståndsrörelse mot dom bland svenska rollspelare. Visst är inte reglerna perfekta som dom gjort men å andra sidan är inte många andra regelverk det heller. Skillnaden är att riotminds regler får en oproportionerligt hög kritik som den inte förtjänar. Riotminds dod och götter ÄR rollspel för mig, utan dom skulle inte jag syssla med rollspel.

    När det gäller dodonline så hade jag inten förväntning på den mer än att jag var väldigt besviken på att riotminds slutat göra böcker. Men jag blev ändå positivt överraskad av tjänsten dels för att den är charmig men också för att de senaste dod reglerna är dom bästa hitills. Tjänsten sakner en del användbara funktioner som kanske kommer senare men de som sågar den totalt tror jag inte riktigt förstått konceptet. I det stora hela så anser jag att den fungerar bra som en digital SL-Skärm och bok. I kombination med utksrivna rollformulär åt spelarna och tärningar så tror jag det kommer att fungera precis lika bra att spela som med böcker.

    Dock så ska jag tillägga att jag gillar böckerna betydligt
    mer då det är stämningsfullare, man behöver inte dator och
    internet samt att riotminds borde göra det dom är bäst på.

    I brist på bättre argument så finns väll risken att jag
    kallas riotmindsfanboy. Men det ser inte jag som något nedlåtande, riotmins gör helt enkelt dom bästa svenska rollspelsprodukterna och jag är stolt att jag har flera av böckerna i min ägo. Och hellre är jag då en fanboy än en riotmindshatare och motståndare till rollspelssverige.

    Gilla

    1. De har gjort bland det snyggaste som finns – men det var väl inte det posten handlade om.

      Det är antagligen en anledning att inget kan ersätta DoDT, för vi kommer inte få så mkt snygga bilder av någon annan – fatta vilken förmögenhet som är nedlagd i allt detta.

      Men samtidigt så har folk rätt att kritisera utan att göra egna rollspel – men bästa stället för positiv feedback är väl på riotminds forum. Sen har jag hört att det brukar bli defensivt där om det kommer mkt kritik, men det är hörsägen 😉

      Gilla

  23. Ursäkta dubbelpost. Vill bara tillägga att jag ser tjänsten som ett komplement och förutsätter att riotminds kommer med nya tryckta böcker. Annars kommer jag sörja 😦

    Gilla

  24. Man kan ju vända på det hela och fråga sig: vad skall man egentligen använda onlinefunktioner till, om man publicerar rollspel? Vill man ha en onlinefunktion som stöder en levande community och spelledare som hemproducerar, eller en lösning som kan användas direkt i spel? Går det att bygga ett regelsystem som tar tillvara automatiserat ”tärningsrull” (som då kan göras mer avancerat) eller blir det osmidigt att spela med en ögat på datorn?

    Gilla

    1. Huvudet på spiken. Det är hela knäckfrågan tror jag, de verkar ha varit så hemliga att de glömde fråga vad användarna vill ha tills nu.
      Kanske skulle vara läge att säga att ”vi tillsammans kan utveckla en online-tjänst.”

      Jag gillar initiativet men blir inte ett dugg sugen på att prova.

      Gilla

    2. Riot själva snackar ju om ”Din nya spelledarskärm”, så man får väl förmoda att det är något åt det håller de är ute efter. Isf borde det ju finnas någon sorts ”dashboard”-vy i helskärm, dit man kan dra och släppa de tabeller och mojänger man behöver.

      Gilla

  25. Startsidan lär knappast vara ett problem. Precis en sån där startsida hade ju Facebook, men likt förbaskat registrerade folk sig.

    Gilla

  26. @Mickenyfiken: De har ju själva sagt att det är slut på den tryckta publikationen. Onlinetänsten är allt vi får från och med nu (tills den dör, vill säga).
    @Anders Norén: Facebook är gratis. iDoD kostar i det långa loppet en massa pengar. Dessutom är Facebook ett community, medan iDoD är en tjänst för rollspel. Det är två väldigt olika ting.
    @OP: Mycket bra recension. Har tittat på en del klipp på YouTube och håller med om vad du säger. Det är amatörmässigt. Tomma fält som man kan skriva vad man vill i är inte en internettjänst, RiotMinds.

    Gilla

    1. Min poäng var att länge var det enda man möttes av hos Facebook just en dylik avskalad inloggningssida och utan att först registrera sig gick det inte att få reda på varför man skulle registrera sig. Helt uppenbart är det tillräckligt många internetanvändare som är beredda att registrera sig först och fråga sedan för att det inte ska vara några problem att ha en icke-informativ startsida.

      Gilla

  27. Antagligen inte om man måste betala för att bli medlem. Då hade jag aldrig registrerat mig på facebook. Det är dessutom helt annorlunda med communitys. Även om man inte VET vad som väntar efter registreringen så har man en hunch. Facebook är ju varken det enda eller första communityt där ute.

    Gilla

  28. Hmm… tror mig minnas att det fanns en programvara som är tänkt för att spela rollspel online. Tanken med denna var att man kunde exempelvis spela med sin spelgrupp över datorn även om man inte kunde träffas fysiskt. Kommer inte ihåg vad programmet hette. Minns att det stödde Call of Cthulhu och Dungeons & Dragons 3.5. Någon som har en aning om vad programmet heter? Kanske till och med har testat det?

    Gilla

Lämna ett svar till Klaatu Avbryt svar