
I måndags lirade vi lite Trakorien igen. Regelsystemet fungerar bra och är fantastiskt obegränsande. I motsats till många andra spel som med hjälp av långa listor på färdigheter och förmågor slår fast exakt hur mycket en rollperson inte kan göra, understryker Trakorien-reglerna rollpersonernas möjligheter. Hade du inte ”Skridskoåkning” i Drakar och demoner Expert så kunde du inte åka skridskor. Punkt.
I Trakorien-rollspelet finns inga sådana bojor på rollpersonerna. Du kanske inte är så jäkla bra på att åka skridskor, men det finns inget som hindrar dig från att snöra på dig grillorna och jaga efter isrövarnas flyende hövding om du känner för det.
Spelet saknar faktiskt färdigheter i traditionell bemärkelse. Istället finns Erfarenheter (t.ex. ”Dräpte isrövarnas hövding med en istapp efter att ha jagat henne på skridskor i 8 timmar”) som gör att du får slå om misslyckade tärningar, samt Förmågor (typ Jägare, Tjuvkonster och Okvädning) som låter dig lägga extra tärningar – så kallade Ödestärningar – till slaget. Vilken rollperson som helst kan alltså försöka sig på vilken handling som helst, men Erfarenheter och Förmågor ökar chansen att lyckas.
Magisystemet är också fritt och härligt. Det finns ytterst få besvärjelser – varje magiskola har som mest 3-4 olika powers nedskrivna, resten får spelaren hitta på själv under spelets gång. Nu senast improviserade illusionisten Phaxe magi för att trolla fram sin häst (som han råkat trolla bort tidigare), och för att skicka en svärm skräckinjagande illusoriska fladdermöss mot en fiende. Både besvärjelsens form och effekt är helt upp till spelaren; spelledaren sätter bara en svårighetsgrad. Mycket smidigt.
En annan trevlig grej med spelet är hur organiskt storyn utvecklar sig. Vi spelar helt utan förplanerade äventyr, allt som styr spelet är karaktärernas Övertygelser, Förbannelser, Personliga mål och Skuggbefallningar. Detta gör spelarnas handlingar och önskemål helt centrala för hela spelet, och spelledarens roll blir mest att reagera på vad rollpersonerna gör. Det är skoj. Vill man vara negativ så gör detta det enkelt för en tongivande spelare att sjanghaja hela kampanjen om man inte passar sig, samt att handlingen lätt blir spretig beroende på vad spelarna går igång på under den aktuella spelomgången. Vill man spela mer fokuserade, sammanhängande äventyr får man nog lov att snacka ihop sig lite bättre än vad vi gjort i min spelgrupp.
Eftersom vi hade en ny spelare med i gänget uppdagades att det blir bökigt hur man ska hantera skuggfigurerna. De är ju organiserade så att spelare A:s skuggis är kopplad till spelare B:s karaktär, och spelare B:s skuggis är kopplat till C:s karaktär, och C är kopplad till A. En cirkel, kan man säga. När man introducerar en ny spelare måste man på något sätt bryta upp den existerande cirkeln och flytta om de olika kopplingarna, vilket kan vara bökigt att förklara in game men inte direkt är något oöverstigligt problem.
Handlingen sköter som sagt sig själv när man spelar det här spelet. Den här gången var det den nya karaktären, Ridalgo, som till stor del stod i centrum. Denne skamlösa sol-och-vårare (övertygelse ”Jag lever en lögn – och älskar det”) ställde till med en hel del trubbel i sin strävan att ligga sig upp för samhällsstegen (personligt mål ”Förföra Storsyntaldens dotter”) och lyckades på grund av sin feghet (förbannelse ”Prestationsångest”) sätta sina vänner i rejält kläm.
Tänk att det bor nekromantiker i HOXOH, det trodde jag verkligen inte när jag tog t-banan dit i går kväll.
Verkar kul med regler som inte begränsar. En Fråga, är inte det kartan över Krilloan?
GillaGilla
Jo. Men det kan också vara en illusion.
GillaGilla
Hm, tradreglerna låter en del som Barbarians of Lemuria; inga trötta skills och book keeping, en tjuv kan det en tjuv bör kunna och har det en sådan förväntas äga osv. Magin likaså. Fyra nivåer, med ngra effekter beskrivna och improv därifrån.
Går Svavelvinter även att spela mer ‘strukturerat’, läs trad?
Ser framemot mer rapporter.
GillaGilla
Jupp – var det inte HeroQuest som introducerade det där en gång i tiden?
GillaGilla
Det finns en tråd om kampanjen jag spelar i på Järnringens forum: http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=23880
Kolla in den, vi spelar med de gamla äventyren som grundstruktur. Det fungerar fint, och är tänkt att göra det, med en del finesser som faktiskt gör det betydelsebärande ur ett karaktärsfokus också. Det vill säga, Övertygelser, Förbannelser m.m förlorar inte kraft för att jag spelar ett färdigt äventyr. I alla fall i vår kampanj skapas istället en spänning mellan det ödesbestämda och den fria viljan som vi spelar upp en del, och som dessutom passar fint in i Trakoriens kosmologi. Ska tilläggas att ingen av oss spelare låtsas att vi inte vet att vi spelar ett skrivet äventyr och sätter ”starta ett värdshus på Saphyna” som personligt mål.
Skulle jag starta en kampanj som är friare i sitt upplägg och inte följde en förlaga skulle jag föredra att ha en tydligare grundsituation än vad Magnus verkar ha. Ja, som han skriver, snacka ihop sig lite innan.
GillaGilla
Åh, fett, längtar efter att testa det här!!!
GillaGilla
Kommer Trakorien komma ut i handeln eller är det Print on demand eller är det bara ett digitalt spel? Det verkar ju väldigt roligt.
GillaGilla
Planen är absolut att det ska komma ut i handeln. Jag är inte rätt man att svara på exakt när, men den absoluta merparten av all text är skriven.
GillaGilla
Jag gillar verkligen kartan och rollspersonernas små influenspluppar, som brädspels- och rollspelsfantast blir jag alldeles till mig av sådana hybrid lösningar.
GillaGilla
Spelet verkar givande och väldigt ”ledigt” i sina tolkningar av regler. Dock vet jag att vår grupp älskar strategiska strider och att placera ut minityrer på en krigsplan. Hur är striderna? Går det att göra strategiska strider där man är tvungen att hålla reda på position eller är allt handlingsbaserat? Skulle vara mycket tacksam om lite information om detta.
GillaGilla
Lägger bara till den här tråden sått att jag får ett email utifall att någon besvarar.
GillaGilla
Vet ej! Vet någon?
GillaGilla
Nu har säkert reglerna hunnit ändras en del sedan jag spelade, men då var det absolut möjligt att köra mer taktiska strider. Inte på D&D-nivå, men tillräckligt.
GillaGilla