Skuggspelat

I kväll testade vi Skuggspelet, ”meta”-spelet i det kommande Trakorien-rollspelet. Det var lite rörigt, som saker kan vara när man testar det för första gången och har busiga barn i närheten, men det tar sig nog. Redan har det fyllt sitt huvudsakliga syfte: skapa intriger och spelledarpersoner till det vanliga rollspelandet.

Vår kampanj utspelar sig i HOXOH och därför har vi bestämt att skuggbrädet ska bestå av staden med omnejd. Standard är att hela Trakoriska riket är spelplanen. Så här såg det ut när vi spelade:

Jag tror att det kan bli bra, jävligt bra. Visserligen tar ”skuggandet” tid från det ordinära spelet, speciellt så här i början när allt är nytt, men jag tror det är värt det. Man får leta efter ett bättre sätt att skapa spelarmedverkan på.

Frågor? Fråga.

25 reaktioner till “Skuggspelat

  1. Eftersom jag själv gjort ett liknande lokalnivå-skuggspel i Arhem med omnejd så är istället frågan: Vart har du fått tag i den sköna kartan över HOXOH? 🙂

    Gilla

  2. Jag blir så himla nyfiken på det här med skuggspel. En drös följdfrågor därför:

    a) Ungefär hur lång tid tog det av speltid och hur lång tid innan speltiden?
    b) Hur kommer kartan in i bilden? Den ser inte ut att ha något med skuggbefallningarna att göra (”Lär dig att gå på lina”).
    c) Vad betyder alla utsatta pluppar?

    Gilla

  3. Har själv prövat Skuggspelet och gillar det. Det tog över en timme men då ingick regelgenomgång. Rent allmänt och som väntat krävs också mer tankekraft och tid när allt är nytt. Det är annars ett enkelt och smidigt system som vävs fint in i rollspelet både regelmässigt (ödestärningarna som du har som skuggspelare är kopplade till de du har för din vanliga karaktär) och story-mässigt (det som händer på skuggbrädet ger både flavour och faktisk påverkan till rollspelet och vise versa).

    Gilla

    1. Nu har jag inte läst reglerna utan bara spelat en omgång, men om det inte finns några speciella ”endgame-regler” så går det fint att vinna. Dels kan man ha ihjäl andras skuggfigurer, dels kan man förstöra allt motspelarnas inflytande på brädet.

      Gilla

      1. Och ffa kan man kontrollera profetian. Trakorien är starkt knutet till gudarnas och deras väv och om inget har ändrats radikalt sedan jag läste igenom reglerna sist så är skuggspelet och profetior sammanlänkat. Allt sker av en orsak…

        Gilla

      2. Gott.
        Jag vill inte framstå som en kobold eller nåt (om man fortfarande kan göra det år 2010), men jag ser ”vinnandet” som nyckelingrediensen. De flesta fantasyvärldar lider av att de är så oföränderligt eviga – det har ALLTID varit ett krig i öster, kung Raghum har alltid varit utsatt för kuppförsök osv. Alla traditionella fantasy-spel/böcker/filmer är kraftigt reaktionära: det gäller alltid att återställa en ordning och drömma om en tid då världen var mycket bättre och mer rasren.

        Därför är det dags för en framåtblickande och omvälvande fantasy, där gränser ritas om och furstar och furstinnor blir avsatta.

        Gilla

  4. Okej, lite mer om skuggspelet.

    Som svar på Hampus frågor ovan:
    a) För oss tog det c:a 2 timmar, vilket tydligen är onormalt lång tid. Det berodde dels på att några spelare inte var förberedda alls, dels på en massa störande moment (”småbarn”) och dels på att jag inte hade reglerna färskt i minne (förkylningsdjävel!). Sen tar sånt här ofta längre tid första gången man testar. C:a en timme speltid sägs vara standard.

    Tidsåtgången för förberedelserna innan är svårt att säga. Den här gången kan det inte ha tagit mer än 5-10 minuter för spelarna, men det beror givetvis på hur mycket man vill konspirera med medspelare eller planera i förväg.

    b) Kartan är det område där skuggfigurerna strider. Den kan se ut hur som helst egentligen, beroende på kampanjen. Skuggbefallningarna är något helt annat än skuggspelet, deras syfte är att berika karaktärsspelet och har ingen effekt i skuggspelet som så.

    c) Plupparna representerar dels skuggmakternas resurser – soldater, besvärjelser, mutor eller vad det nu kan vara – och dels skuggisens fysiska närvaro (de större plupparna). Att använda skruvdragarbitar till detta var nog inte helt optimalt, så här i efterhand. På själva spelplanen har vi dessutom antecknat skuggisarnas inflytande (0–3) i de olika områdena, men det syns nog inte på det dassiga fotot.

    Rent speltekniskt bestod skuggspelet mest av att spelarna konsoliderade sina krafter och försökte göra sina resurser mäktigare. Till exempel ökade häxan Fundibéra sin resurs ”Besvärjelser” från 2 till 3 (max är 5). En skuggis, den levande stormen Pazuzu, ökade även sitt inflytande i Silverstaden till 3, vilket gav honom total dominans i det området.

    I spelvärlden representerades de här två dragen av att Fundibéra börjar förberda en ”orgiebesvärjelse” i tempelområdet, så om rollpersonerna besöker den stadsdelen kommer de märka hur prästerna går och sneglar på varande med något kättskt i blicken. Och i Silverstaden kommer snart en fruktansvärd storm att svepa in och ödelägga större delen av hamnen, sänka fartyg, och orsaka allmänt kaos och stor misär.

    En annan skuggfigur, hemliga polisens Goba da Grummi, använde sitt drag för att frita spelgruppen ur det fängelse där de försmäktat sedan senaste omgången.

    När det gäller att vinna: Njaeja? Det går att döda rivaliserade skuggisar, men de ersätts då med nya. Det går även att neutralisera alla motståndare genom att attackera deras inflytanden och resurser. Sen kan man även vinna genom att uppfylla profetian. Jag misstänker att det går att göra många olika häftiga moddar på det här systemet, med olika villkor för att vinna, om man är lagd åt det hållet.

    Jag vet att konstruktörerna håller på att fundera mer om det här med at vinna skuggspelet.

    Gilla

    1. Men om man ska hårddra det så handlar rollspelet om att samarbeta med varandra, men skuggspelet om att man ska motarbeta varandra? Finns det möjligheter att frångå det konceptet?

      Tack för ett uttömmande svar annars!

      Gilla

      1. Absolut. Det är inga problem att t.ex. låta rollpersonerna vara motståndare eller till och med fiender. Svårare är det att göra skuggspelet till ett samarbetsspel. Hela grundtanken med det är att spelarna kämpar mot varandra, men det går säkert att ändra med lite pill, om man vill.

        Gilla

    2. Agerar skuggorna i samma tidsrymd som äventyrarna? Det låter som att skuggorna i så fall blir mycket aktiva och att spelvärlden blir, kanske alltför, dynamisk.

      Gilla

      1. Tiden är mycket mer löst hållen i skuggspelet. Man kan också välja hur ofta man vill skuggspela – det finns inget krav på att man måste göra det varje spelomgång.

        Gilla

  5. Jag antar att rötterna till skuggspelet är de parallella spelgrupper som författaren laborerade med i Konfluxsviten till DoD, framför allt i Den femte konfluxen?

    Gilla

  6. Det mest spännande med skuggspelet är att det känns som en så självklar grej, nu när någon har kommit på idén. Min spådom är att alla svenska spelskapare redan nu sitter och funderar över husregler för att kunna erbjuda en variant på skuggspelet så fort det släpps.

    Gilla

      1. Japp! Och coolt är också att en icke obetydlig del av inspirationen till skuggspelet kommer från Svantes recension av ett fiktivt Trakorienrollspel 🙂

        Gilla

      2. Så här i efterhand minns jag inte alls hur mycket jag hittade på själv och hur mycket jag lånade från diskussionerna kring hur ett Trakorienspel skulle kunna tänkas se ut. Inspirationen har gått fram och tillbaka så många gånger nu … 🙂

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s