Så spelleder du ett köpt äventyr

Det här med att spelleda färdiga köpta äventyr är inte alltid så lätt, speciellt inte om äventyret i fråga är stort och komplicerat. Även små köpeäventyr kräver lite förberedelser, men sällan ser man några konkreta tips på hur man lämpligen förbereder sig som spelledare. ”Läs äventyret flera gånger” hjälper en bara så långt.

Mitt sätt att förbereda mig för en spelomgång är att göra anteckningar. Jag läser igenom relevanta delar och skriver ner saker jag tycker är viktigt, kul eller häftigt. Så här såg till exempel mina anteckningar ut när jag spelledde Snösaga förra året:

Möjligtvis så har några ark försvunnit, men på det stora hela är det där min kondenserade rewrite av kampanjen, och de enda anteckningar jag hade med mig när vi spelade.

Det fanns nog en del papper med värden för slp och monster också, men inte särskilt många. Eftersom vi lirade Snösaga med D&D4:s regler använde jag mig nästan uteslutande av onlinemojängen D&D Compendium för monster och liknande. Behövde jag en snabb strid slumpade jag fram en encounter med Asmors 4e Random Encounter Generator och Quartermaster.

Slumpade strider? Nä, inte riktigt. Bara slumpade värden och förmågor. Fyra stycken Zombie Boar och en Viscera Devourer förvandlas till ett rövarband bara genom att … ja, bara genom att jag säger att de är ett rövarband. En ”Hungry Viscera”-attack blir ett lasso, eller en piska, eller några bolas bara så där.

Min poäng är att man inte behöver förbereda sig mer än nödvändigt. Om ditt spel har verktyg för att ta fram spelvärden m.m. snabbt, använd då dem och lägg föreberedelsetiden på annat.

Förutom detta så är mitt viktigaste tips att aldrig ha äventyrsboken med sig, eller i alla fall inte framför sig. Har man det så förvandlas boken till någon sorts urkund som ständigt måste konsulteras – med en massa bläddrande och bortkastad tid som följd. En bok på bordet är all improvisations bane.

Vilka är era bästa metoder när ni ska spelleda köpta äventyr?

12 reaktioner till “Så spelleder du ett köpt äventyr

  1. Jag spelleder sällan köpäventyr, men när jag gör det brukar jag 1) skita i större delen av striderna och allt som har med stridsmekanik att göra, och 2) skriva upp all info jag tycker är relevant i en hierarkisk anteckningshanterare. Min favvo finns bara till Psion 5mx, en gammal handdator som fortfarande är bäst i världen. tyvärr har jag glömt vad det heter, men det tillåter hierarkier och länkar mellan delar i hierarkin.

    SLP:ers stats hittar jag nästan alltid på ungefär samtidigt som jag rullar tärningen för dem.

    Jag skulle dock gärna undvika datorer och mojänger som stör. Jag anstränger mig för att vara så datorfri som möjligt, eftersom det så lätt urartar. En handdator är lagom, en laptop definitivt för mycket. Min EEE 900 klarar sig nätt och jämnt om jag nöjer mig med att ha den som kalender för att hålla reda på vilken dag det är i spelvärlden och så.

    Gilla

      1. Kanske som Scrivener? Den använder jag för att göra anteckningar och strukturer, och den har hierarisk mappstruktur … typ?

        /Magnus

        Gilla

  2. Vilka är era bästa metoder när ni ska spelleda köpta äventyr?

    Ungefär samma som du föreslår. Fast jag brukar köra med postitlappar för allt som kräver spelmekanik (stats å sånt). Kladdar helst ner mina anteckningar i ett A4-stort kollegieblock. Skissar om kartor och översikter med blyerts vid behov.

    Det första jag brukar tänka ut är: Hur ska jag använda det här scenariot med min nuvarande spelgrupp? Vad måste bort? Vad måste läggas till? Vad ska jag krydda inledningen med för att få just de här spelarna intresserade av äventyret. Resten brukar sköta sig självt. Anteckningarna brukar rymmas på ett eller ett par blad.

    Dator använder jag vid sidan av. För den händelse jag glömt något hemma kan jag alltid klicka upp boken i PDF-form istället.

    Gilla

  3. På senaste har jag gjort såhär:
    1) försökt läsa äventyret
    2) fundera över vad jag gillar
    3) förklara ungefär för spelarna; och
    4) göra en slumpmötestabell tillsammans.

    Har man tur blir resultatet en härlig blandning av vad vi runt bordet tycker borde vara med i äventyret, som känns mer interaktiv och kräver mindre bläddrande i boken. Särskilt bra funkar det om äventyret i sig är under all kritik.

    Det hela kan till exempel se ut så här

    Gilla

  4. Nu är jag kanske väldigt old-school, men vad är poängen med att göra en slumpmötestabell tillsammans med spelarna? Vilka är fördelarna?

    Gilla

    1. True. Men jag förstår inte riktigt varför man ska slumpa in spelarnas inflytande när man istället kan låta spelarna få inflytande när som helst under spel? Det blir ju både mer kreativt och bättre för storyn.

      Gilla

      1. Jag tror att grejen är att man tar ett gammal sl-redskap och ger det till spelarna. Slumptabeller är alla bekanta med, alla vet hur de fungerar och vad de gör. Jag tycker att det är ett roligt trick.

        Gilla

      2. Intressant! Vår Changelingkampanj körs över Skype (HK, Tyskland, Sverige, suck… varför flyttar folk bort – de borde lida i tysthet på samma ställe som jag bor 😉 och vi kör en del one-on-one via mail mellan spelomgångarna. Det hade varit spännande att be varje spelare skicka några slumptabellsitems bara till SL så att det blir en överraskning för de andra om det händer. Jag kan redan nu se några spelare gnugga händerna då de andra utstöter ”men vafan, vem var det som skickade in ett slumpmöte med en CoC liknande oövervinnerlig undervattens armé”… ahh…

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s