Att säga upp sitt Xbox Live-konto

Microsoft gör det inte lätt att avbryta ens ”prenumeration” på onlinetjänsten Xbox Live. Jag har ett guldmedlemskap som jag vill avbryta, och det naturliga för mig är då att logga in på xbox.com och kolla runt bland kontoinställningarna. Där kan man göra allt – allt utom att säga upp abonnemanget. Du kan lägga till betalningsmetoder, ändra dem och fan och hans moster, men inte ta bort dem eller säga upp hela härligheten.

Jag blev därför tvungen att ringa (åh så 80-tal) till svenska Xbox-supporten. Där drabbades jag av följande:

  • 5 menyval.
  • 2 upplästa meddelanden om att samtalet spelas in.
  • 1 förfrågan om att vara med i en enkät.
  • 5 minuter av musik och väntan (snabbt!).

Sen kom jag till slut fram till en äkta människa, en kille som var väldigt trevligt och hjälpsam. Men för att få säga upp abonnemanget var jag tvungen att uppge:

  • Mitt Xbox Live-username.
  • Mitt telefonnummer.
  • Min epostadress.
  • Min postadress, inklusive postnummer och -ort.
  • De fyra sista siffrorna på mitt visakort.

På de flesta ställen brukar det räcka med kundnummer.

Sen fick jag i alla fall säga upp kontot. Från och med 25 juni.

Oj! Just nu, när jag skriver detta, får jag ett mejl från Xbox-supporten som frågar ”Vill du verkligen säga upp ditt konto?”. Hm. Ja, det vill jag! Tack och lov behöver jag inte svara på mejlet.

Det mest störande med hela denna procedur var att det tog säkert 20 minuter innan jag insåg att jag inte kan säga upp mitt abonnemang online. Det är rent utsagt fördjävligt.

9 reaktioner till “Att säga upp sitt Xbox Live-konto

  1. Ja det var lika för mig, men känns som att det inte är något ovanligt för bara Xbox. I de flesta fallen är det ju så lätt att skaffa abonnemang men betydligt svårare att säga upp. Garanterat att företag försvårar det för kunden att säga upp då de förlorar pengar.
    Ännu drygare är när man väl kommer fram så vill dom veta anledning till varför och typ försöka komma med nya erbjudanden. Sånt borde förbjudas.
    Jag tycker det ska vara typ lag på att det ska vara lika lätt att säga upp som att skaffa.(så länge inte avtalet hindrar en att säga upp)

    Gilla

    1. I ärlighetens namn finns det företag som är värre. När jag skulle säga upp ett mobilabonnemang – mitt första, det här var många år sedan – fick jag först gå igenom ovanstående procedur, fast med längre väntetid. Sen skickade de hem en ”uppsägningsblankett” till mig via B-post som jag fick fylla i, i två exemplar, och skicka tillbaka. Givetvis fick jag bekosta portot själv.

      Gilla

  2. Jag har varit med om motsatsen. Efter att ha genomfört ett köp med ClickAndBuy kände jag att det i en snar framtid antagligen skulle bli aktuellt överge dem. Letar runt lite bland kontoinställningarna och hittar inget om att avsluta kontot.

    Så jag letar upp lite kontaktuppgifter och skriver ett mail i en liten ruta (ni vet, så de vet vem som skriver) om HUR man gör för att radera sitt konto.

    Varpå, några dagar senare, de svarar att de raderat mitt konto… Visserligen gjorde det inte så mycket, det blev inte aktuellt att handla nått mer via dem. Men det var inte det jag egentligen ville.

    Gilla

  3. Ur ett kundperspektiv är jag mycket nöjd att det är svårt att säga upp sig från sitt Xbox live konto. Tänk vad som skulle hända om det skulle vara enkelt. Vem som helst kan ju ange någon annans kundnummer exempelvis. Resterande uppgifter som man lämnar är ju i praktiken kontrolluppgifter som är till för att verifiera att du verkligen är du.

    Med tanke på att man i princip kan plöja ner hur mycket tid (achivments) samt pengar (köpa onlineprodukter) finns det klara argument för att försvåra uppsägningen av Xbox live konton speciellt via internet.

    Överlag är det alltid jobbigt att säga upp tjänster som man skrivit upp sig på oavsett myndigheter, föreningar eller företag. De vill inte tappa en som kund och kanske också för att andra inte ska säga upp en. Bli således inte alltför upprörd dessa uppsägningssvårigheter kommer nämligen möta en slag i slag.

    Gilla

    1. Nu blir det lite av en jämförelse mellan äpplen och päron.

      Det Magnus och jag själv pratat om, var uppsägning av sitt guldmedlemskap. Dvs, den nivå på xbox live som tillåter dig att spela dina spel online. Det handlade inte om att säga upp hela xbox live, inkl achievements, downloads etc.

      Jag tycker inte det är helt schyssta villkor som det fungerar nu. Jag kunde köpa en uppgradering till guldmedlemskap för 10 kr för en månad. Det gjorde jag påloggad på xbox live (med dåvarande silvermedlemskap). Det krävdes att jag registrerade mitt Visa-kort med alla uppgifter. Men allt kundes göra inifrån själva xbox live-tjänsten. Jag behövde inte gå ut på internet via datorn eller ringa någon kundtjänst.

      På köpet med den billiga månaden följde alltså ett abonnemang som skulle förnyas automatiskt varje månad, tills vidare. Till skillnad från köpet går den automatiska förnyelsen _inte_ att säga upp, vare sig via xbox live på konsolen, eller via mitt xbox live-konto på internet. Då är det plötsligt nödvändigt att ringa deras support.

      Som jag ser det, kan det inte finnas några andra skäl till det här arbetssättet än att locka på kunder ett månadsabonnemang som de missar att avbryta. Jag kan förstå att om det finns hinder för att säga upp sitt totala xbox live-konto. Men när det handlar om silver- kontra guldmedlemskap blir det bara dumt.

      Nu har jag sagt upp den automatiska förnyelsen. Det krävdes ett telefonsamtal till deras support, men väl där så gick det smidigt.

      Xbox support:
      08-58 53 65 24 (+46 8 58 53 65 24 för telefonsamtal utanför Sverige)
      Öppettider:
      Måndag–fredag: 09:00-22:00
      Lördag: 09:00-20:00
      Söndag: 09:00-17:00

      Gilla

  4. Jag är osäker på hur pass stark laglig grund X-box folket står på egentligen när de kräver uppsägning på ett visst sätt. Som jag minns min grundläggande juridik har man rätt att säga upp när man vill (med den uppsägningstid som anges i kontrakt). Enda kravet är att det når en representant för företaget vars tjänst man prenumererar på och att uppsägningen är begriplig. Sedan kan du betrakta det som att du sagt upp tjänsten och vägra betalning för allt utöver detta.

    Så minns jag min grundläggande juridik som jag läste för femton år sedan. Kolla upp detta själv innan du agerar på basis av denna information.

    Dag Stålhandske

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s