Rollpersoner till salu, eller hur man kan tjäna pengar på rollspel även i framtiden

Riotminds förvandlar Drakar och demoner till en blogg. Svavelvinter-rollspelet ryktas bli en print-on-demand-historia. De stora amerikanska företagen laborerar med online-tjänster och pdf-lösningar.

Rollspelmarknaden håller på att förändras i grunden. Jakten på alternativa affärsmodeller är i full gång. Kan man få folk att betala för regelböcker som bara existerar på en server?

I en diskussion på rollspel.nu fick jag den föga originella eller nya tanken på ett samlarkortrollspel. Det har testats förr på olika sätt (kommer ni ihåg Changeling the Dreaming 1 ed?) men aldrig riktigt fungerat. Kanske är tiden kommen nu?

Upplägget är som följer: Regler och världsbeskrivningar, och kanske till och med äventyr, finns gratis online och som pdf eller via print-on-demand. Inget DRM, inga lösenord, inloggningar eller annat mög. Bara en snygg, funktionell sajt som tar till vara på alla webbens möjligheter, givetvis med tillhörande forum och community.

Reglerna på sajten är kompletta förutom på ett fåtal punkter: Det finns till exempel inga som helst regler för karaktärsskapande, inga besvärjelser (låt oss anta att det är ett fantasyspel vi snackar om) och inga magiska föremål.

För att fixa sig en rollperson måste man köpa något motsvarande en Magic the gathering-booster: En liten förpackning innehållande, säg, 10 stycken vackert illustrerade kort av hög kvalitet. Varje förpackning innehåller fyra stycken rollpersonkort, tre kort med specialförmågor och tre föremålskort. Helt random.

Varje kort har en riktigt snygg bild, samt regelinformation. Rollpersonkorten innehåller rollpersonens namn, ett citat, grundegenskaper, färdigheter, grundutrustning och förmågor – det är helt enkelt ett komplett rollformulär i spelkortsformat. Förmågorkorten beskriver olika besvärjelser, manövrer, hjältedåd eller vad annat man nu kan tänka sig, och föremålskorten är vad det låter som: magiska eller andra speciella föremål med stats och allt.

Som spelare väljer man ett av rp-korten som sin rollperson. Sen väljer man två av förmågorkorten, vilket då blir förmågor ens rollperson kan använda, och två av föremålskorten. Sen är det bara att börja spela.

Fick du ingen rollperson eller förmåga som du gillade i förpackningen? Vilken tur att de är så pass billiga att du kan köpa en till!

Därefter fungerar det lite som Magics affärsmodell. Med jämna mellanrum släpps expansioner med nya kort –  alltid i samband med att nytt, gratis, material dyker upp på hemsidan. Samtidigt som du kan läsa den nya häftiga kampanjen Kanthimar: Den förlorade kontinenten online, så kan du köpa kortexpansionen med samma namn som innehåller karaktärer, föremål m.m. från Kanthimar. Anpassade till den nya kampanjens stämning, kanske till och med helt nya sorters kort.

Det kan nog vara vettigt med kort som riktar sig direkt till SL också. Spelledarpersoner, monster och liknande.

Hela grundtanken med det här konceptet – eller kanske förutsättningen för att det ska fungera – är att materialet som finns online är så pass bra fascinerande att man verkligen vill spela spelet. Världen så häftig, reglerna så fantasieggande och äventyren så coola att man bara tänker ”wow” när man läser dem. Samtidigt ska korten vara så snygga och varierade, och billiga, att de i sig känns värda att skaffa. Man ska inte känna sig tvingad att köpa kort, man ska vilja köpa dem. De är en feature, en bonus.

Gjort på rätt sätt så skulle i alla fall jag inte ha något emot att pröjsa en tjuga för att få en färdiggjord rollperson att spela med.

Det klurigaste är nog att skriva reglerna på ett sådant sätt att det blir i det närmsta nödvändigt att köpa korten.

14 reaktioner till “Rollpersoner till salu, eller hur man kan tjäna pengar på rollspel även i framtiden

  1. Skulle kanske vara intressant att pröva men ser inte alls tjusningen med färdiga rollpersoner mer än eventuell tidsvinst och möjlighet att börja spela direkt.

    Anser istället att en av de största pusselbitarna i rollspel är karaktärsskapandet. En bakomliggande intrig som gör rollpersonen intressant, förmågor, färdigheter etc etc… sådant är ju roligt att få slå fram och hitta på själv.

    Gilla

  2. Å andra sidan. Hade ett sådant system funnits på den tiden man höll på som mest med rollspel så hade man antagligen fått spela fantastiskt mycket mer istället för att gång på gång skapa nya karaktärer som aldrig användes.

    Det handlar väl mycket om att ge dagens potentiella köpare en bra inkörsport och till viss del förenkla förberedelserna.

    Gilla

  3. Absolut inget för mig. Eliminerar eller försvårar en hel massa av de moment jag gillar med rollspelande, och kräver mig dessutom på pengar för det.

    Gilla

  4. Jag skulle nog inte vara så intresserad heller, men så har jag aldrig riktigt fastnat för samlarkortspelen (t ex) Magic the Gathering. Eventuellt skulle jag nog använda gratismaterialet, lite fantasi och nåt av de rollspel jag redan äger.

    Gilla

  5. Jag gillar idén starkt. Har du kollat in senate WarHammer-rollspelet? De blandar vilt kort, marker och allt man kan tänka sig. Jag tror att det är ett vinnande koncept. Färdiga karaktärer tror jag inte på, men färdiga koncept, däremot. Lite arbete bakom, lägg på ett koncept från Boosterpaketet och där har du en färdig rp. Lite mer än färdiga karaktärer, lite mindre än att skapa en helt egen.

    Gilla

    1. Nya warhammer har tagit vår spelgrupp med storm. Man har sin karaktär med alla kort på oliak attacker och förmågor liggande framme och man slipper slå i regelböcker och kolla upp featen eller liknande. Bara slå sina tärningar läsa av på korten vad som händer. Spelet flytter på lättare. Sen är vi alla 30+ med fasta jobb och god ekonomi som har råd att köpa expansionerna och de nya korten. Som fattig tonåring hade jag nog inte varit lika positiv.

      Känns lite som detta kan vara framtiden för rollspel i dessa nedladdningstider.

      Gilla

    2. Låter grymt kul. Om den i min spelgrupp som köpt det får tummen ur ska vi testa att lira det. Jag har inget emot att använda kort i rollspel. Det är mer tanken att någon annan än jag ska konstruera min rollperson som jag inte gillar. Som jag fått det beskrivet för mig verkar nya Warhammer-rollspelet asgrymt.

      Gilla

  6. Jag skulle inte vilja köpa kort med rollpersoner eller delar av rollpersoner. Men jag tycker att frågan om vad man ska sälja och inte sälja är relevant.

    Jag menar till exempel att idén att prenumerera på PDF:er är god. Men det kräver, i mina ögon, att det finns snygga, tryckta produkter att luta sig mot. Men rollpersonerna tycker jag inte är den delen man ska ta betalt för – de ska istället finnas för gratis nedladdning, liksom ett eller ett par introduktionsäventyr. När folk väl har börjat gilla spelet finns det anledning att börja ta betalt. Helst ska det vara en kontinuerlig process, något man följer, alltså som en prenumeration. Jag tycker alltså att RM är delvis rätt ute, och delvis helt galna.

    Gilla

  7. Jag tror inte att färdiga RP-kort är särskilt intressanta i längden. Däremot fick jag en idé – varför inte bygga en RP utifrån ex. 9 kort av olika typer? Tänk en vanlig kort-plastficka för en pärm – sätt i korten där och du har ditt rollformulär! Sedan kan andra kort användas för encounters, föremål, SLP:er etc.

    Jag är inte säker på om jag skulle gilla att spela så, men jag tror det är möjligt och jag stödjer all form av nytänk. Så lanserar något ett dylikt spel så köper jag förstås!

    Gilla

  8. Vill bara inflika att det nya Trakorienspelet inte är tänkt som print-on-demand i form av lulu eller dylikt. Planen är att det ska tryckas i en upplaga, visserligen begränsad och baserad på förhandsbeställningar.

    I övrigt tror jag på idén att använda spelkort i rollspel. Att bygga ett helt spel på kort passar nog speliga spel bäst (där nya kort kan ge coola nya förmågor till din RP), men även andra typer av spel kan använda sig av kort som komplement.
    T ex har jag introducerat spelkort i Version Noll som förutom sin funktion att deklarera handlingar i fajter också kortfattat förklarar reglerna för spelarna.

    Gilla

    1. Ett rollspel som Dungeons & dragons 4 skulle ju lätt kunnat fungerat på det sätt jag beskriver. Istället för att sälja böcker med en massa powers, så kunde Wizarts lika gärna sålt förpackningar med power-kort och låtit t.ex. nya klasser bara publiceras på webben.

      Gilla

  9. Som Mikey och Klas redan varit inne på så är det just detta som Warhammer har gjort med nya editionen på ett mycket bra och positivt sätt. Jag kan inte tala mig tillräckligt varm om denna produkt som tar rollspelshobbyn framåt ett steg.

    Det viktiga här är just att Fantasy Flight idag gör hobbyns bästa komponenter annars är idén döfödd. Om man ser till hobbyn i stort menar jag att samlarkortspel (CCGs) som du ser det är död. Det vi kan se är istället LCGs (Living Card Games) där man köper paket med ett känt innehåll, se exempelvis CoC LCG eller Warhammer LCG. Warhammer RPG 3ed är just detta, ett LCG för rollspelare. En bra idé alltså men någon hann redan före och med det skapade en fantastisk produkt.

    Gilla

  10. Mäster Johan, det du föreslår förutsätter att folk fortfarande har lust att betala flera hundralappar ett spel. Det är uppenbarligen något som funkar sådär i Sverige just nu. Mitt förslag gick ut på att man inte skulle sälja spelet i sig, utan bara nödvändiga tillbehör till spelet. Och dessutom sälja dem om och om igen.

    Gilla

    1. Om du tror på det kör! Skapa en prototyp. Jag tror att de tankar som Warhammer ed har fört med sig är det mest innovativa i hobbyn på mycket länge samtidigt tror jag också att det kan locka till sig nya kundgrupper. Det finns alltså förutsättningar för att lyckas.

      Jag förutsätter dock att folk fortfarande vill betala för rollspel annars ser jag ingen finansiering. Det är dyrt att producera kort med bra illustrationer. Neogames hade som nämns på rollspel.nu redan idé på 90-talet med det föll på kostnaden. Jag tror absolut på idé att breda tanken på rollspelens format men vet inte om gratis grundböcker tillsammans med produktionen av dyra boosters går att kombinera. Tänker framförallt på att det är grundboken som är den stora kassakon.

      Det man inte heller får glömma är att Fantasy Flight Games är en av de få i branschen som har förutsättningarna att producera produkten. Trots detta är priset på Warhammer 3ed utöver det normala. Utöver detta förutsätter jag att folk inte vill köpa grisen i säcken, alltså föreslår jag snarare ett LCG. Någon som vet vad det kostar idag att producera spelkort i fyrfärg?

      Jag tror inte själva rollpersonen fungerar i ett booster däremot tror jag att besvärjelser, förmågor och vapen kan säljas. Där kan det finnas en motivation att köpa.

      Gilla

Lämna en kommentar