Drakar och demoner och datorer

Riotminds har avslöjat sin så kallade bomb, eller stora nyhet, för 2010. Det blev inte ett nytt rollspel, inte något nytt spännande tillbehör, inget Trudvang-MMORPG. Nej,  bomben innebär att Riotminds slutar ge ut tryckta rollspel. Inga fler böcker och lådor i butikshyllorna. Istället ska företaget lansera en online-tjänst där man, via ett abonnemang, får tillgång till diverse Drakar och demoner– och Götterdämmerung-produkter. I abonnemanget ingår grundregler och världsinformation, vill man ha mer får man betala extra. Fler detaljer finns här.

Vad ska man då tycka om detta? Det känns som ett naturligt och logiskt steg för ett litet nischföretag att ta: I ett svep försvinner tryck- och distributionskostnader, vilket måste vara trevligt. Som spelare är det säkert trevligt att lätt och smidigt ha tillgång till det material man är intresserad av, utan att behöva ta hänsyn till tjafs som lagerstatus och slut-hos-förlag.

Logiskt, smidigt och sjukt tråkigt. Tråkigt att få så konkreta bevis på rollspelsmarknadens förtvinande. Tråkigt att inte få bläddra i nya vackra Drakar-böcker. Tråkigt att rollspelsbeståndet i butikerna blir ännu glesare.

Men värst av allt: Föreställ sig att försöka läsa, säg, Eldsjäl på en datorskärm. Äventyret är ju i princip oläsligt redan som det är. Jag tror inte att övergången till den digitala världen kommer att ha en positiv inverkan på Riotminds framtida utgivning, om man säger så. Såtillvida inte onlinetjänsten innehåller bra index, avancerade sökfunktioner och hyperlänkad information – då kanske det till slut blir möjligt att förstå vad Eldsjäl egentligen går ut på.

Nu måste det dock sägas att det fortfarande är lite oklart vad som kommer att finnas på den här onlinetjänsten. Regler och världsinfo, okej så långt är jag med, men kommer prenumeranter att få (köpa) tillgång till Riotminds bakkatalog? Skulle jag kunna köpa Snösaga, till exempel? Jag antog det när jag läste om ”bomben”, men jag har inte sett det svart på vitt någonstans.

Något som oroar mig lite grand är att det här projektet kommer att utvecklas till någon sorts App Store, á la Apple. Kommer man att tvingas betala extra om man vill ha karaktärsgeneratorn, eller något annat verktyg? Redan finns det planer att publicera och ta betalt för fantillverkat-material – fanmaterial som Riotminds godkänt i förhand, förmodar jag.

Än så länge kan man bara spekulera. Jag håller tummarna för Riotminds skull, men jag kommer inte stå först i kön.

Förresten – den här satsningen rimmar ju ganska väl med Riotminds ambitioner när de släppte DoD6. Innan releasen var det mycket snack om hur nätet skulle vara en viktig kanal för spelet, med program, äventyr och ditten och datten. Så blev det ju inte riktigt; det enda vettiga som lades upp på hemsidan var äventyret Vinterskogens hemlighet (som jag fortfarande rekommenderar varmt). Det ska bli roligt att se hur grabbarna nu gör verklighet av sina ambitioner.

18 reaktioner till “Drakar och demoner och datorer

  1. Visst finns det fördelar med en digital lösning som i rätt utformning skulle kunna hålla reda på mycket regeldetaljer för karaktärer (samt de fördelar du nämner med t.ex. lagersaldon). Nackdelarna överväger dock trots allt vad det gäller tillgången till datorutrustning (bärbar dator, nätkoppling etc) och den klumpighet som detta tillför spelet.

    För egen del så är ett steg mot friare former utan alltför mycket regler det bästa sättet för rollspelare att uppleva ett äventyr. En datoriserad rollspelsvariant går tvärt emot den idéen och känns mer som ett steg mot datorspel med mer fokus på regler.

    Men men… i längden blir givetvis allt vad man själv gör rollspelandet till.

    Gilla

  2. ”det enda vettiga som lades upp på hemsidan var äventyret Vinterskogens hemlighet (som jag fortfarande rekommenderar varmt).”

    Tackar. Jag rekommenderar din blogg varmt också, så det kanske jämnar ut sig?

    🙂

    /Magnus

    Gilla

    1. ”det enda vettiga som lades upp på hemsidan var äventyret Vinterskogens hemlighet (som jag fortfarande rekommenderar varmt).”

      Jag skulle vilja sträcka mig längre och säga att ”Vinterskogens hemlighet” var det enda vettiga äventyr som släpptes till Riotminds DoD.

      Det var där drömmen om ett John Bauer spel föddes som aldrig blev av. Tack Magnus!

      Gilla

  3. Själv är jag försiktigt positiv. Dels för att valet kanske (jag vet alltså inte) har stått mellan webbutgivning och ingen utgivning alls, och dels för att förutsättningarna för digital publicering håller på att förändras. Jag tänker alltså på läsplattor, som kan vara i var mans ägo (eller ingens) snart. Det säkert sämre än en snygg boksida, men det behöver kanske inte betyda att det blir skitdåligt. Vad jag också funderar på är om det inte borde kunna bli möjligt med nån form av print-on-demand längre fram. Förutsättningarna är ju allt annat än statiska.

    Gilla

    1. Det finns alldeles för få läsplattor i omlopp för att vara en realistisk selling point, även om man kan drömma om en framtid.

      Jag har svårt att se hur det här ska fungera i en verklighet. En produkt utan verklighetsanknytning. Det är lika dumt som att tro att vi ska sluta läsa böcker och börja ladda ner dem istället. Det finns andra lösningar för att täcka tryckkostnader än att helt enkelt ge upp och tro på människors köpvilja. Det finns ett problem och det är att det ofta i rollspel kan ta lång tid mellan köpet av en produkt till själva användningen (spelmötet). Det slår helt emot idén med att prenumerera.

      Gilla

  4. Well, jag tro på delar av det helt klart -däremot inte smart att släppa det utan att släppa det. Det borde funnits färdigt för att säljas när man släppte det -nu kommer alla istället att bitcha om det i ett halvår innan det kommer.

    Iö, som BP säger -att inte ha en PoD-knapp suger.

    Gilla

  5. Jag är, liksom Petter B, försiktigt positiv till nyheten. Mycket beror på hur tjänsten utformas och hur mycket den kommer att kosta.

    När jag kikade på nyheten på Riotminds hemsida blev jag lite småirriterad på teknikfientligheten i några av kommentarerna. I och för sig så gillar jag att ha regler och äventyr i pappersform, men samtidigt tycker jag att datorn faktiskt är ett grymt bra spelledarverktyg; man kan lätt göra spellistor med stämningsmusik, man slipper skriva ut egenskrivet rollspelsmaterial och pdf-er t ex. I min spelgrupp brukar vi även via datorn visa kartor och stämningsbilder på TVn. Det blir mindre papper som ligger och skräpar, inget anteckningsblock som är lått att man tappar bort och så.

    Tillsammans med en PoD-lösning så tror jag att Riotminds tänkta onlinetjänst inte är en så tokig tanke, särskilt om utbudet breddas till att omfatta även lite musik och stämningsbilder.

    Gilla

  6. ”Logiskt, smidigt och sjukt tråkigt. Tråkigt att få så konkreta bevis på rollspelsmarknadens förtvinande. Tråkigt att inte få bläddra i nya vackra Drakar-böcker. Tråkigt att rollspelsbeståndet i butikerna blir ännu glesare.”

    Tråkigt och fegt skulle jag vilja säga. Släpta produkter vinner på samma sätt som en fysisk skiva piskar jävla spotify.

    Däremot hade det varit praktiskt med ett komplement där man kunde söka på säg ”viktiga SLP” med lite enkla knapptryckningar.

    Fegt fegt fegt Riotminds.

    Gilla

    1. Nä, det finns inga rationella skäl att köpa fysiska CD-skivor längre. Däremot finns det skäl att köpa tryckt text framför digital sådan.

      Gilla

  7. Det finns två aspekter av den här frågan: dels vad man själv vill ha som konsument, och dels om marknaden vill ha detta. Själv är jag faktiskt helt ointresserad av att köpa detta digitalt, jag vill ha inbundna böcker. Men jag är å andra sidan 37 år gammal och har kanske inte så mycket gemensamt med de tänkta yngre målgrupperna.

    Självklart är det här en fråga om pris. Och kvalitet. Och kontinuitet. Som alltid.

    Gilla

  8. Jag är verkligen inte teknikfientlig, men Riotminds lösning stinker av traditionalism. Man vågar inte riktigt släppa sargen och ta steget fullt ut, och saknar kunskaper om vad som funkar och inte funkar på nätet. Deras skärmdumpar såg ut som att de tänkte strukturera hemsidorna som böcker ganska rakt av, såg inga wikiliknande länkar eller så. De verkar inte intresserade av att utnyttja det nya mediets möjligheter, utan använder skohorn för att pressa in sina grejer.

    Sedan; Ja, det är PRECIS App Store de ska ha. Användare kan skicka in material som då eventuell kan läggas ut och sedan kosta typ en tia att köpa. Snösaga etc skulle också ha nån micropaymentskit.

    Riotminds har uppfunnit en wiki man måste prenumerera på för att få tillgång till och som bara de kan redigera. Med micropayments. Yay.

    Man får hoppas att de kollar upp PoD-tekniken åtminstone, svenska Publit är ju mycket bättre än Lulu på typ allt…

    Gilla

  9. Hej alla,

    Har borta i Hong Kong nas vi av nyheter lite senare an ni andra, sa ursakta det sena (och mitt forsta!) inlagg.

    Som 32-arig rollspelare haller jag helt med om foregaende skrivare kring det underliga i satsningen. Forvisso: tryck-kostnader ar svara att hantera men det finns ju manga indie-RPG som lost det med just PoD. Personligen skulle det val blivit mycket enklare (och billigare) for RiotMinds att ga over till PoD utan att forsoka driva en WoW payment model?

    Det hade varit relativt riskfritt att ga over till ett segmenterat approach dar
    – PDF:er saljes till marknadsriktiga priser (100-200 SEK? WoD har en del material for 5USD men det ar kortare scenarier for en kvalls spelande)
    – Standard PoD skulle kunna ligga anda upp till 400-500 SEK, och printas forst da en viss volym bestallningar mottagits, medan PDFen naturligtvis ingar fran borjan
    – a la EON deluxe editions PoD for 1000+ SEK. Mums.

    Pa sa satt har de full marginal pa PDFer, och en ypperlig och garanterad marginal pa PoDer.

    Naja, till syvende sist sa blir jag glad om det ger ut nagot overhuvud taget. Jag maste saga att allting fran det underbara (for mig trefaldigt SLade) Vinterskogens Hemlighet till Snosaga och Likstorm har varit av valdigt hog kvalitet, och jag haller tummarna att mer kommer.

    Och tack for en ypperlig blogg!

    Gilla

  10. Pingback: iDOD » Boningen

Lämna en kommentar