Varför är det så värdelösa rubriker i tidningen? Handlar en artikel om någon tysk spelmässa är rubriken mässans namn. Är det en recension på ett nytt spel, så är rubben spelets titel. Värdo. Är man inte redan insatt och intresserad så blir man inte det minsta lockad till att börja läsa.
Ah, du menar att det borde vara mer som i förmiddagspressen, där dagens löpsedlar basunerar ut ”DÄRFÖR STOPPAS DANIEL WESTLING FRÅN NOBELFESTEN”. (Orsak: han är relativt nyopererad, har nedsatt immunförsvar och bör därför undvika att träffa folk.)
Jag föredrar alla gånger en rubrik av typen ”Daniel Westling avstår Nobelfesten av hälsoskäl”. Båda rubrikerna är exakt lika långa, men där den ena ska väcka mitt intresse genom att antyda något osakligt så talar den andra ärligt om vad som gäller. För min del varar ärlighet längst. Å andra sidan så gäller vanlig marknadslogik inte mig.
GillaGilla
Är det någon annan än jag som tycker att inlagan ovan är helt hysteriskt kul med tanke på var Magnus jobbar 🙂
GillaGilla
…och ta inte mitt inlägg på fel sätt nu: själv jobbar jag på en bananrepublik till ett företag och jag hade gärna jobbat för aftonbladet. Men i sammanhanget är det hejdlöst kul
GillaGilla
Det är väl kanske på grund av mitt jobb som jag reagerar. Fenix rubriker är ofta inte ens rubriker, de är överskrifter. Om ens det. Till en artikel om spelmässan Speil 09 så är rubriken ”Speil 09”. Till och med ”Många nyheter på Speil 09” hade varit en bättre rubbe. Vadsomhelst hade varit en bättre rubbe!
GillaGilla
Hmm, jag måste nog hålla med herr Edlund här. Det går att skriva roligare rubriker utan att bli insinuant och osaklig.
Å andra sidan har jag inte funderat så mycket över Fenix rubriksättning. Jag tror att behovet av lockande rubriker är mindre i en liten nischtidning än i skrifter som vänder sig till den stora allmänheten. Folk som köper Fenix vet redan att de är intresserade av vad som står i blaskan, liksom.
GillaGilla
Det har du definitivt rätt i. Aftonbladet säljer delvis genom sina rubriker. Fenix säljer bara på sitt innehåll. Två helt olika publicistiska grundförutsättningar. Sen kan jag dock hålla med om påståendet att rubrikerna i Fenix mest passerar. Men jag vill minnas att det stod nåt kul som rubrik i min MUA-intervju med Måns Broman. Och nej, det är inte skribenten själv som sätter rubrik. Varken i Fenix eller i dagspress.
GillaGilla