Om du har kvar några poäng efter att ha köpt färger, så kan du använda dem till att köpa egenskaper. En egenskap är någonting som gör din äventyrare speciell, något som skiljer henne (eller honom) från mängden. Det kan vara allt från att hon kan hålla andan jättelänge, till att hon är en trollkarl som kan använda magi.
En egenskap kostar 1, 2 eller 4 poäng. Egenskaper som kostar 1 poäng är ofta enkla och vardagliga saker. De kommer inte att välta berg, men är bra att ha. 2-poängsegenskaper är ofta kraftfulla och användbara i många olika situationer. De får folk att lägga märke till dig. En äventyrare med en 4-poängare kan göra saker som vanliga människor inte ens kan drömma om, och blir ofta vida känd för sin egenskap.
Här följer en lista med exempel på olika egenskaper. Det är också helt okej att spelgruppen hittar på egna.
Stigfinnare 1p
Så länge du är frisk och vaken så kan du aldrig gå vilse. Du vet alltid vilket håll som är norr, och kan alltid hitta tillbaka till en plats som du har varit på.
Besvärjare 4p
Du är en magiker och kan kontrollera de osynliga krafter som finns i skogen. När du väljer den här egenskapen får du en ny speciell färg, Gult, med 0 i värde. Detta värde kan bara höjas under spelets gång.
- Gult är magins färg. Den avgör hur bra du är på att kontrollera magiska krafter och se osynliga ting och varelser. Den visar också hur mycket du kan om det övernaturliga, och hur bra du är på att handskas med andar och oknytt.
Skuggblod 4p
Skuggfolkets blod rinner i dina ådror. Någon av dina förfäder har en gång i tiden haft en romans med en skuggman eller -kvinna, eller kanske varit på besök i skuggans domäner. När du väljer den här egenskapen får du en ny speciell färg, Svart, med 0 i värde. Detta värde kan bara höjas under spelets gång.
- Svart är skuggans färg. Den bestämmer hur bra du är på att göra dig osynlig, slåss på skuggmännens manér och att få skogens skuggor att komma till liv. Den avgör även hur nära du står skuggfolket, och hur pass mycket Den Svarta Skogen respekterar dig.
Djurhamn 4p
Du kan förvandla dig till ett av skogens djur. När du väljer den här egenskapen måste du bestämma vilket djur (till exempel ett lodjur, en ekorre eller en domherre), och det går inte att ändra senare. Du kan förvandla dig till djur, och tillbaka till människa, hur ofta du vill. När du är i djurhamn har du djurets alla egenskaper istället för dina egna.
Arvegods 2p
Du har ärvt någonting unikt av en död släkting eller vän. Det kan vara till exempel ett mästersmitt svärd, en lykta som alltid lyser, en träfigur som varnar när rovdjur är nära eller ett rep som aldrig kan gå av. Du får antingen välja tre saker som båda ger +1 på tärningsslaget när de används, eller en sak som ger +3.
Vapenvigd 2p
Du har fått speciell träning med ett visst vapen. Kanske lärde du dig av din far eller mor, genom att du försvarat ditt hem från hot, eller kanske har du till och med tjänat hos någon av skogens mystiska Visslare. När du väljer den här egenskapen måste du bestämma ett speciellt vapen (till exempel trästav, spjut eller slunga), och det går inte att ändra senare. Varje gång du använder ditt vapen i strid, så får du +3 på tärningsslaget.
Månbarn 4p
När du föddes viskade månen sitt hemliga namn i ditt öra. Du är en siare och spåkvinna (eller spåman), en av de få som har förmågan ge ett nyfött barn dess sanna namn, och skogens människor betraktar dig med respekt och fruktan. När du väljer den här egenskapen får du en ny speciell färg, Vit, med 0 i värde. Detta värde kan bara höjas under spelets gång.
- Vitt är månens färg. Den avgör hur bra du är på att skåda framtiden, lyssna på folks tankar och ana när fara hotar. Den bestämmer även hur respekterad du är av skogens människor.
Förmögen 1p
Du har ett stort förråd av bytesvaror och värdesaker. Du kan ha skaffat dem själv, stulit dem (shh, berätta inte för någon) eller fått dem på något annat sätt.
Jägare 2p
Du är en mästare på att spåra, fånga och döda skogens djur. Du vet allt om djurens beteende och kan att jaga med fällor, spjut och slunga. Du kan alltid hitta mat, och människor vill ofta köpa kött, djurhudar och liknande av dig. Många i skogen ser upp till dig och vänder sig till dig för att få råd. Du får +3 på tärningsslaget när du jagar ett djur med spjut eller slunga, eller om du försöker fånga det i en fälla. Du kan även ge råd till andra om jakt. Om en person som fått ett råd av dig gör som du har sagt, så får personen +1 på tärningsslaget när hon är på jakt.
Berättare 1p
Du är en av de få av skogens invånare som haft tiden och möjligheten att lära sig spela ett instrument, att sjunga och att underhålla med fabler, legender och sagor. Du är varmt välkommen i alla bosättningar i skogen, och blir ofta bjuden på mat, dryck och en varm plats att sova — allt till priset av en saga eller sång.
Bärplockare 2p
Du vet allt om vad som växer i skogen — bär, svampar, örter och blad — var man kan hitta det, och vad det kan användas till. Du kan bland annat mosa Svintallens gröna bär till en giftig smet, förvandla rävgräs till läkande bandage, och vet att en kopp te bryggt av Vårtbuskens rötter kan söva även det största träd. Du får +3 på tärningsslaget när du letar efter växter i skogen, tillreder och använder dem.
Hmm, det blir mer färger. Är det bra?
Bärplockare känsn lite tråkigt, liksom jägare på etts ätt -hur kul kan det av i ett äventyr att man kan plocka mycket bär -får lite DoD-vibbar på gamla Botanik (Du kan samla 3T4 dagsransoner mat).
Egenskapens del att kunna göra örtdekokter är bra, men kanske byta namn på den då.
Hur som kul omd et blir ett riktigt spel -och då främst om du skriver något scenario el två till det + en inbyggd metaplott. 🙂
GillaGilla
Vad händer här då, lagt ner det?
GillaGilla