In i skogen

För länge sedan – långt innan vikingarna och romarriket, ja till och med innan dinosaurierna – var hela världen täckt av träd. Från öst till väst och norr till söder sträckte sig en enorm skog, och ingen hade någonsin sett dess slut. I skogen bodde ett folk som historien har glömt bort, ett människosläkte som levde under de väldiga trädens grenar och försökte samsas med skogens andra invånare. De var inte riktigt lika de människor som lever i dag. De var mindre, snabbare och starkare, och levde närmre naturen än något folk senare.

Människorna – jag kommer att kalla dem så, för de hade inget namn på sig själva – levde på jakt, fiske och allt det som skogen bjöd på. Vissa få odlade en plätt mark, eller födde upp boskap så gott de kunde. De bodde ofta i små byar, en handfull hus ihopkurade tillsammans för skydd, för på den tiden fick man vara försiktig. Skogen var inte en vänlig plats. Mellan stammarna smög både kända och okända vilddjur, och på de få stigarna som slingrade sig mellan människornas hem väntade stråtrövare och nidgärningsmän i bakhåll. Och den som irrade sig för djupt in i skogen riskerade att stöta på Skuggfolket, och då kunde varken människa, djur eller ande rädda en.

Det är i denna värld som du träder in. Du tar rollen som en av dessa forntida människor för att utforska skogens mysterier. Du kan vara en stigfinnare som vandrar i skogens tätaste mörker, en besvärjare som formar trädens livskraft med sin vilja, en stolt jägare som är beundrad av alla, eller en vapenvigd krigare som skyddar sin lilla del av skogen mot fara.

Bara din fantasi sätter gränserna för vad som finns i skogen.

12 reaktioner till “In i skogen

  1. Intressant.

    Varför ”före dinosaurierna”, varför inte ”neanderthalare” eller t.om. ”järnålder”

    Och vad skall man göra, förutom att slåss mot björnar?

    Gilla

  2. Peter, därför att de här ”människorna” inte är neandertalare och därför att hela världen inte var en enda stor skog på järnåldern.

    ”Före dinosaurierna” är lite min variant av ”before the oceans drank Atlantis”. En icke-tid och en icke-plats där vad som helst kan hända.

    Gilla

  3. Fast om du inte har uråldriga civilisationer och mossbetäckta ruiner av grön sten, vad är då poängen med en tid bortom all tid snarare än stenåldern?

    Stenåldern är ju också ganska Tabula Rasa för oss liksom….

    Jag frågar eftersom jag är nyfiken på vad det är som utmärker settingen

    Gilla

  4. Låter spännande, ska bli intressant att se vart du är på väg efter denna inledning.

    Det första som poppar upp i mitt huvud är Alverfolket. Speciellt med tanke på den uråldriga tiden och detta citatet: ”De var mindre, snabbare och starkare, och levde närmre naturen”.

    Gilla

  5. Kul med ny blogg!

    Vad gäller din spelidé kommer jag direkt att tänka på den blodiga Mel Gibson-rullen Apocalypse. Säga vad man vill om den, men jag tror kanske att en spelvärld som denna kräver en tydlig yttre fiende, en skarp kontrast mot myset i skogen. Typ som vesslorna i Mouse Guard (för övrigt ett spel du borde kunna dra en hel del inspiration av, med sitt fokus på naturen, instinkter, årstidernas gång osv). Är det så du har tänkt Skuggfolket?

    Gilla

  6. Pingback: Bye bye, 3t6

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s