Rollspel – den ariska hobbyn

Av alla rollspelsproukter som Äventyrsspel/Target Games gav ut under 80- och 90-talen (typ 150 stycken, exkluderat Sinkadus och solorollspel) så fanns det färgade personer på fem stycken. Här är de:

Nej, jag är inte överraskad att blott 3% av omslagen från huvudaktören under den svenska rollspelsguldåldern har en icke-vit person på sig. Kanske lite besviken och uppgiven, men inte överraskad.Vitmålade omslag är ett fenomen som är vida mer omfattande än 20 år gamla rpg-omslag. Gå till din närmsta bokhandel och kolla runt lite, vettja.

Inte heller överraskar det mig att de färgade personerna på ett av omslagen är djuriska vildar som måste dödas. Jag hade faktiskt förväntat mig lite fler av den varianten.

Vad som däremot gör mig lite bestört är att Äventyrsspel slagit knut på sig själva för att slippa visa mörkhyade människor ens på omslag där det borde varit självklart. Två exempel:

Känns det naturligt att ha blåa djurvarelser på ett modul om samurajer i den fejk-japanska provinsen Nara? Och, på det högra omslaget, varför är den vit snubbe med en snäcka på huvudet som smyger sig på farfar orm? Detta är exakt samma sunkiga fegrasistiska fenomen som får Ged att porträtteras som vit på vissa omslag till A wizard of Earthsea, eller att den uttalat svarta Mica blivit vit på omslaget till Liar.

Under Äventyrsspels storhetstid så var, som många av er kanske minns, invandring en ganska omtalad fråga. Bevara Sverige Svenskt hade sin boom under 80-talet och flyktingförläggningar brändes ner och VAM blomstrade under början av 90-talet. För att inte tala om Lasermannen, mordet på Ronny Landin eller Expressens ”Skicka hem dom”-löpsedlar. Sverige var inte en särskilt mysig plats att se ”osvensk” ut på i skiftet mellan 80/90-tal.

Med detta i bakhuvudet så kan man anta att Äventyrsspels redaktörer i alla fall var medvetna om att det fanns folk med utländsk härkomst i landet, och kanske till och med att några av dem spelade deras spel. (I min spelgrupp under den här tiden var vi två svennar, en chilenare och två uruguayare, så jag har empiriska bevis att det inte bara var svennebananas som lirade Äventyrsspels spel.) Men även om denna medvetenhet existerade så gjorde den inga spår på produkternas utseenden, den saken är säker.

krilloanInte ens Krilloan (1991) har en färgad person på omslaget. Däremot en snubbe i helrustning. Staden Krilloan ligger ju för fan på ”djungelkontinenten Samkarna”, ungefär på samma breddgrader som Kairo! Lycka till med att knalla runt i helrustning i 40 graders djugelvärme, asshole. Just detta klimatfaktum är något som Äventrysspel konsekvent ignorerat genom hela produkten. Alla bilder visar klassiska vita riddare och deras anhang. Fråga: Varför placera en stad på en tropisk djungelkontinent om man sedan låsas att den ligger i England? Det är helt jävla poänglöst!

Jag skulle gärna avslutat den här artikeln med att säga att det är ser annorlunda ut idag. Att rollspelsskaparna blivit mer medvetna. Men så är det inte. Svenska rollspel är lika färgblinda nu som då. För har ni sett någon person med ens aningen mörk hudfärg på ett omslag till Mutant UA, Trudvang, Saga, Noir, Supergänget, Matiné, Coriolis, Oktoberlandet, Västmark, Oskrivna blad, Höstdimma, Neotech, Eon eller något annat svenskt rollspel på sistone? Det har inte jag.

Det är roligt att Coriolis – som lanserades typ som ”araber i rymden!” – har ett omslag som ser ut så här:

Man ser bara baksidan av killen med huvudduken. Vilken slump!

Och är det inte typiskt att Trudvang, den senaste inkarnationen av Sveriges mest kända och största rollspel Drakar och demoner, medvetet valt en en kampanjvärld som i princip helt exkluderar alla hudfärger utom den nordiskt vita? För hur ska man få in en svart man i en vikingavärld? Jag skulle vilja säga att Riotminds ambition att skapa en svensk fantasyvärld bygger på en extremt föråldrad, stereotyp och unket nationalistiskt föreställning om vad som är svenskt.

Skärpning, rollspelsskapare!

170 reaktioner till “Rollspel – den ariska hobbyn

  1. Detta är ett inlägg som kan besvaras på flera sätt. Jag ska ge några svar här.

    1. Väldigt få Ä-spelsprodukter hade specialbeställda omslag (Svavelvinter, Mutant 2, Draculas hämnd och några enstaka till). De flesta bilder var bokomslag som Target köpte så kallade sekundärrättigheter till, till exempel Whelan-bilderna på de klassiska DoD-boxarna. De hade börjat som omslag på Elric-romaner. När man jobbar på det sättet får man ta vad som finns på marknaden — även om den är vitkalkad, så att säga.

    2. När det gällde SRR-produkter som Öknens krigsherrar, så använde vi de som fanns på de amerikanska originalomslagen, med enstaka undantag. Det var en kostnadsfråga (inga extrakostnader) och så var de flesta Angus McBride-omslag väldigt bra. Så det handlade inte om att slå knut på sig själv. 😉

    3. När det gäller Samuraj DoD så var det väldigt svårt att hitta några omslagsbilder alls. SDD-boxen är ett Dragon-omslag av Jim Holloway; det var den [i]enda[/i] vettiga Japan-bild vi hittade under produktens framtagning.

    4. Jag sysslade inte med grafisk formgivning; det gjorde ateljén så jag kan inte svara på frågor om varför vissa omslag hamnade på vissa produkter.

    5. När jag gjorde Gondica för cirka tio år sedan skapade jag medvetet en mångfärgad värld. Högkulturernas invånare är olika mörkhyade folkslag, medan de blonda och gråögda folken är skogsbarbarer. Men det var tusan hakar omöjligt att skaka fram ett omslag till ett anständigt pris som återspeglade detta förhållande.

    Gilla

      1. Jag minns inga sådana diskussioner.

        Vi var nog mest intresserade av att hitta säljande framsidor. Kommersialism…

        Dessutom var vi alla Whelan-fans.

        Gilla

      1. Just de åren kunde vi leja en skicklig svensk illustratör för enstaka produkter som behövde specialiserade omslag. Han försvann sedan ur branschen. Andra illustratörer av det slaget var för dyra.

        Gilla

  2. Jag vet inte, jag tror i varje fall inte att killen med huvudduken på Coriolisomslaget är blond och blåögd, men man kan ju aldrig veta.

    Gilla

  3. Denna eviga strävan hos den ”vite” västerlänningen, och allra främst svensken som det verkar, att utplåna sig själv och sin kultur är minst sagt makaber. HBT-nojja, mångkulturellt nonsens och vettvillig PK-hysteri tycks ha media och politiker i ett tragiskt grepp. Hur vore det att i normbrytandets namn istället våga gå mot de normer som tillgjort klistras på var situation i samhället numera och istället säga att det är helt ok att omslag vars syfte är att sälja produkten gör det genom att låta omslagshjälten vara så lik den väntade köparen som möjligt?

    Piruett bjuder på en hel del kul inslag men en gång per månad tycks bloggaren ha bestämt sig för att dra på PK-hatten och minsann visa att inga brott enligt tankepolisens stadgar förekommer.

    Gilla

    1. Det finns inget mer skrämmande än den här ”common sense”-nojan inför s.k. PK. Folk som vill ha raka puckar och mindre hymmlande, ja det är samma människor som i nästa andetag röstar på en populist, någon halvkorrupt publikfriare som lovar vårstädning i politiken: en Wachtmeister eller Berlusconi.

      Jag förstår inte hur det kan finnas en sådan giftdrypande aversion mot ”PK” när debattklimatet tvärt om girat tvärt åt höger de senaste tjugo och än mer senaste tio åren. Eller det vill säga: det förstår jag visst: PK-nojan är inte en reaktion på sakernas faktiska omständigheter, utan helt enkelt uttrycket för en ideologisk skiftning åt höger. Man vill få vara lite konservativ, lite fördomsfull och gärna lite främlingsfientlig, och då är det väldigt smidigt att bara ropa ”PK!” utan vidare debatt – då slipper man försvara sina åsikter.

      Gilla

    1. Ja, det verkar inte osannolikt nu när jag läser det igen. Magnus driver med sina tidigare inlägg i liknande ärenden. Dock finns det ju en del vettiga poänger annars: lite fascinerande är det allt att så få produkter från Äventyrspel/Target Games ”färgade” omslag. Men medan inlägget fortskrider får jag svårare och svårare att tro att det är helt allvarligt, även kritiken av Coriolis omslag känns lite… från höften, så att säga.

      Gilla

    2. Det lät inte så lite så, ja: ”hur ska man få in en svart man i en vikingavärld”. Kan väl bara tolkas ironiskt.

      Eller är det ett sätt att få folk att avslöja sig i kommentarerna? För givetvis kommer trams om PK-ismer, tankepolis, svensk mentalitet om invandrare m.m. att infinna sig som på beställning.

      Gilla

      1. ”hur ska man få in en svart man i en vikingavärld”.

        Man kör en ”Prince of Thieves”-manöver. Obs: Ironi-smiley.

        När jag skrev Västerled åt Viking på 1990-talet ägnade jag faktiskt en del tankemöda åt att reda ut just den detaljen, eller snarare tvärt om: vikingar i Afrika — så här gör man! Obs: Ironi-smiley.

        Lösningen var inte ens särskilt forcerad.

        Gilla

      2. Jag vet att vikingarna hade ett ord för svarta, ”blåmän”. Antingen gjorde några skepp resor ända ned till Afrika, eller så hade de kanske sett svarta i länder som dagens Spanien och Turkiet.

        Gilla

      3. Jodå, det fanns slavhandel redan på den tiden. De nordbor som besökte iberiska halvön fick säkert se en hel del afrikanska ”blåmän”.

        Gilla

    3. En intressant fråga är varför Riotminds väljer att göra ett rollspel om fantasyvikingar och samtidigt ta bort en av de mest spännande delarna av genren: Resorna till främmande länder och fjärran kontinenter. Nu måste jag erkänna att jag inte lusläst alla Trudvang-böcker, men om jag uppfattat det rätt så finns det inte ens fjärran kontinenter. Hela världen består av ett enda jättestort Norden.

      En annan intressant fråga, om Coriolis, är att om Järnringen valt att skapa en mellanösterninspirerad scifi-värld, och att låta detta synas på omslaget, varför då inte gå hela vägen och visa en person med mellanöstern-drag?

      Gilla

      1. Det låter som om det finns något halvt retoriskt i dessa frågor. Om vi tar Coriolis (DoDT har jag noll koll på), vad menar du det bakomliggande syftet för Järnringen skulle kunna tänkas vara? Är det så att man, som tagits upp, inte vill främja målgruppen (och man antar av någon anledning att den är ”vit”) från produkten genom att ha en kroknäst, svartmuskig arab på framsidan? Är det därför? På vilket sätt skulle det göra skillnad på ett spel som, som sagt, lanserats som ”araber i rymden!”? På ett spel som i sin grafiska utformning lånar enormt från en ”arabisk” kulturkrets? Kan det inte vara så att anledningen till att vi inte ser ansiktet på huvudduksmannen är att han helt enkelt är upptagen med att rikta sitt vapen mot, ja, vad som nu än händer?

        Jag köper inte det här. Jag tror visst att du har en poäng vad gäller äldre rollspels/fantasy-omslag över huvud. Men det är fan i mig vanskligt att peka på svaga indicier på ett enskilt omslag.

        Gilla

      2. Fast det är ju ingen konspiration! Och jag tror inte heller det är det Magnus menar. Det är helt enkelt så vi har lärt oss att tänka, och inneboende tankestrukturer som lyser igenom. Det finns en strukturell rasism i mycket västerländsk (bland annat) kultur som det är svårt att komma runt. Och det finns grader i helvetet: på den gradskalan får fantasy och rollspel ofta ganska dåliga placeringar, kanske eftersom både genren och spelformen har en tendes att söka sig till klichéer och stereotyper och repetition av samma former.

        Det är DÄRFÖR det är intressant att titta på rollspelsomslag – fast förstås också missledande. Vad gör det för skillnad om omslaget har en ”token black guy” om resten av produkten är djupt eurocentrisk?

        Nu har jag inte Coriolis framför mig, men som jag minns det är det mycket blekhyat i själva boken. JFAB är de sista att ha en främlingsfientlig eller för den delen antifeministisk agenda, så det är ju klart och tydligt att det rör sig om något mer grundläggande hos spel, SF och fantasy i sig.

        Gilla

      3. Som Peter sa.

        Dessutom är resonemang som ”Kan det inte vara så att anledningen till att vi inte ser ansiktet på huvudduksmannen är att han helt enkelt är upptagen med att rikta sitt vapen mot, ja, vad som nu än händer?” ganska naiva. En omslags illustration är inte ett ögonblicksfotografi. Det är ingen som bara råkat gå förbi händelsen på Coriolis omslag och snabbt tagit en ruta med sin Nikon D90, glad över att ha varit på rätt plats vid rätt ögonblick. Nej, det är någon som medvetet och med flit valt att rita varje detalj av bilden exakt som den är. Illustratören kunde ha valt att rita motivet helt annorlunda, men valde aktivt att göra det precis som det nu ser ut. Det finns ingen intern ”handling” i en bild som man kan hänvisa till för att förklara att den ser ut som den gör. För den ”handlingen” skulle ha kunnat visats på hundratals andra sätt – uppifrån, perspektivet roterat 180 grader, eller vad du nu vill.

        Personligen så tror jag att orsaken till att individen med huvudduken är vänd bort från tittaren är att det gör det lättare för tittaren att projicera sig själv in i bilden. Om man inte ser något ansikte så är det lätt att föreställa sig att ”mitt ansikte” gömmer sig där bakom. Samma fenomen kan man se på åtskilliga romantiska skräckromaner, där hjältinnans ansikte ofta är dolt och ibland till och med utanför bild. Typ den här.

        Så, nej, det var inte retoriska frågor. Jag skulle faktiskt vilja veta varför de valde som de valde. Speciellt Riotminds. Coriolis-omslaget är ju faktiskt rätt bra.

        Gilla

      4. Naivt? Mmm. Nu är jag inte illustratör själv, men jag tror inte att det behöver ligga så långt ifrån andra skapande aktiviteter som jag känner mig mer hemma i. Min erfarenhet är att allt som oftast finns det som ska skapas _innan_ det skapas. Det låter förstås som flum, och det är det helt säkert.

        Jag vet inte om jag tycker att det är helt nödvändigt att analysera verk utifrån skaparens kulturella och psykologiska motiv, tvärt om känner jag allt som oftast att jag får ut mer av att uppleva ett verk så som det är, _i sig_. Detta innebär inte att jag anser det fel att vilja söka bakomliggande psykologiska eller kulturella förklaringar till varför ett verk är utformat på det sätt det är, tycker man att det är ett tilltalande sätt att närma sig kulturella yttringar ska man förstås fortsätta med det. Till sist är sådana här frågor _nog_ estetiska ställningstaganden.

        Dock stämmer det alldeles utmärkt att det är förvånande mycket ljus hud och blont hår inne i själva Coriolisboken. Men å andra sidan vet jag inte om jag bryr mig så mycket, jag är ju ”vit” själv och lägger ingen värdering i det här med ”ras”.

        Gilla

  4. Måste tyvärr hålla med Yussuf. Gillar bloggen som f*n (och jag fattar att detta kan vara ett sätt att blåsa av lite dynamit i kommentar-fältet) men att försöka påstå att man är ”unken nationalist” för att man publicerar fantasy byggd på t.ex. nordisk mytologi är mest tragiskt.

    Tycker istället det är den nuvarande svenska mentaliteten som skenat iväg fullständigt (politiker och media i spetsen) och skapa ett groteskt mode i att det är ”fult att vara svensk”.

    Gilla

    1. Alltså jo, din önskan om att det ska vara OK att vara ”svensk” är nationalistisk, och eftersom nationalism generellt är en ganska unken ideologi så får man nog som unken nationalist finna sig i att bli betrakta sig som sådan. Det handlar inte så mycket om ett mode som att allt fler inser att den där såkallade ”svenskheten” är en konstruktion, och en långtifrån hälsosam sådan. Det groteska är partier som SD som slår politiskt mynt av folks inskränkta nationalism och unkna konservatism. Läs lite kulturhistoria och inse att svenskheten är ung och konstruerad. Väldigt mycket av det som är ”svenskt” är sådant vi hittade på i början av 1900-talet, det finns inga anor eller fina traditioner där.

      Gilla

      1. Cool, sånt e intressant att höra -har du några förslag på läsning i bok eller hellre någon i-nät baserad läsning. Finns det historieböcker om det. dEt enda riktigt svenska jag kan komma på (och jag e svenne-baltte) är att man står i kö och har olika hastigheter i olika filer i rulltrappan.

        Gilla

      2. Du förstår väl själv att Krank inte har någon som helst kunskap om svensk historia. Om du bildar dig en uppfattning om din omvärld baserad på personer som Krank så blir du ett lätt byte för feministerna/kommunisterna.

        Gilla

      3. Har redan talat om för ”Peter” att jag inte är intresserad av att ta en debatt om mina åsikter för det är mest bortkastad tid. Som jag skrev tycker jag att det är ett mode i att hitta fel på Sverige och att det ställs krav på att VI måste bli bättre på att anpassa oss till folk som flyttar hit och inte tvärtom. Det är ungefär lika dumt som att säga att riksdagspartierna bör anpassa sig till vad alla småpartier utanför riksdagen tycker. Fast det kanske är så du tycker?

        Ser inget unket med att vara konsertiv. Det är mest något som vänsterfolk fått för sig.

        Gilla

      4. Ja, du upprepar att du inte vill diskutera dina åsikter. Sen kommer du hela tiden tillbaka och gör det i alla fall. Hur ska du ha det?

        Gilla

      5. Konservatism är en känslomässig ideologi, enbart förankrad i en idealistisk bild av verkligheten som inte har eller har haft någon förankring i fakta, undersökningar eller konkreta bevis. Mycket riktigt tycker till exempel du att det är helt OK att komma och spy gojja här utan att ha minsta intention att lägga det minsta krut bakom dina åsikter. Samtidigt hävdar du att du vill ha respekt – jag kan ge dig respekt när du börjar motivera dina åsikter. En åsikt som inte motiveras, som inte förklaras och försvaras, som överhuvudtaget inte verkar ha något tankearbete bakom sig utan bara sur-unkna fördomar och missuppfattningar om kulturblandning och liknande, tycker inte jag att jag har någon som helst anledning att respektera.

        Så; du kan antingen uttrycka dina åsikter och vara beredd att diskutera dem, eller så kan du fortsätta häva ur dig din ”svenskhets”- dynga utan minsta faktiska argument och då får du nog helt enkelt acceptera att du inte får någon respekt.

        Du upprepar mest dina såkallade ”argument”, argument som är lika tagna ur luften som Bert Karlssons läskbackar. Vaddå ”mode i att hitta fel på sverige” – är det ett slagord du plockat upp på SD’s hemsida och sedan rapar upp som en papegojja? Vad gäller anpassning saknar du helt uppenbart all form av koll på hur det funkar i praktiken för de som kommer hit. Vardagsrasismen, den du ger uttryck för med din småaktiga nationalism, är ett mycket större problem än någon invandrargrupp är eller någonsin kan bli.

        Sedan inser ju jag också att du inte är här för att ha en konstruktiv diskussion; det har du till och med sagt själv. Du är mest här för att jävlas. Jag inser också att det bara är dumt av mig att försöka argumentera emot dig; konservatism och nationalism bygger inte på argument, utan på känslor och fördomar. och känslor och fördomar är inte mottagliga för argument.

        Gilla

      6. Kul att du orkar lägga all denna tid på ett långt inlägg bara för att vi inte delar åsikter. För mest tankarna till extrema idioter som slår ner folk på stan för att de inte delar deras åsikter. Sorgligt!

        Gilla

      7. Henke: Det handlar inte om att vi inte delar åsikter, och om du inte greppat det än lär du inte göra det framöver heller. Det är inte din åsikt jag primärt stör mig på, utan på att du är inkonsekvent och att du dessutom inte lägger någonting alls bakom dina åsikter. DET är ganska sorgligt. Inte ovanligt på internet, på nåt sätt, men ändå sorgligt.

        Gilla

      8. ”Konservatism är en känslomässig ideologi, enbart förankrad i en
        idealistisk bild av verkligheten som inte har eller har haft någon
        förankring i fakta, undersökningar eller konkreta bevis.”

        Vad är inte feminismen i så fall? Den bygger på konspirationsteorier om att män skulle vara överställda kvinnor på samhällets alla nivåer. Det är en hypotes som i sin konstruktion är fullständigt omöjlig att bevisa på ett objektivt sätt. Konservatism är hur verklig som helst i jämförelse med din idologiska rappakalja till feminism.

        Gilla

      9. Henke: Roligt att du ville debattera trots allt!

        För det första finns det ingen konstant svenskhet, kultur- och språkområden förändras ständigt (och snabbt). För det andra måste man i alla samhällen anpassa sig till att det finns andra människor som också är medborgare och som inte är precis som en själv: det är vad ”samhälle” betyder. Och i Sverige har vi religionsfrihet, yttrandefrihet och icke-diskriminering på grundval av kön och sexuell läggning. Då kan man inte stillatigande acceptera de ojämlikheter och den segregation och utslagenhet som finns på just dessa grundvalar. Alternativet är apartheid, liksom.

        Vad är viktigast för dig, falukorvens bevarande, eller den demokratiska rättstatens dito?

        Gilla

      10. Men snälla Peter. Jag ser inget syfte med att debattera med dig. Du påstår helt felaktigt att jag inte står för mina åsikter. Jag står för det jag säger men jag känner mig för den sakens skull inte tvungen att försvara åsikterna.

        Jag tycker om de svenska traditionerna, Kungahuset, Julbord, Kyrkan, Skolavslutningar där ungarna sjunger nationalsången. Du får gärna påstå att de inte har någon historisk grund men helt uppenbart så skiter jag i det för det är traditioner för MIG och väldigt många andra svenskar.

        Fattar inte ens problemet. Jag bryr mig väl inte om ifall det bor en muslimsk eller judisk familj i Sverige och firar sina högtider. Men bara för att jag är svensk så ska jag inte tillåtas att gilla mina för då är jag unken nationalist? Fattar inte vart det är du vill komma? Hur vill du ha egentligen själv att Sverige skall se ut? (Ja Krank, du får också svara).

        Gilla

      11. Visst får jag – men frågan är varför jag skulle orka? Du har med all önskvärd tydlighet visat att du inte är intresserad av vare sig rationella argument eller faktisk diskussion, utan att du mest vill göra en hit-and-run och sen slippa motivera dina åsikter.
        Min egen vision av Sverige kan jag dock enkelt svara på: Lägg ner skiten. Jag är definitivt antinationalist, och skulle gärna se att man rev ner gränserna och slutade låtsas som om gränserna innebar något rent kulturellt. Jag tror inte att vi vare sig som individer eller människoras vinner på att resa murar mot andra kulturer. Jag vill se framtiden som en enorm smältdegel, där man är fri att plocka russinen ur den kulturella kakan oavsett nationsgränser och liknande. Historien visar att folk som sysslar med ”bevarande” av kulturen stagnerar, medan folk som bejakar kulturblandning grönskar. Vad gäller de irrationella ”traditioner” du räknar upp så ser jag dem som just irrationella, och onödiga. Att göra saker bara för att de är tradition är enligt mig trams.

        Gilla

      12. Henke: Det är väl ingen som bestrider din rätt att fira julbord med kalle anka, kungafamiljen på spiselkransen och blågul flagga. Det handlar om att skapa utrymme för muslimer och judar, bögar och cross-dressers, ljushylta och mörkhyade. Och om du ser dig omkring i dagens sverige så är det ingen brist på kyrkor och svenska flaggor, medan det finns ont om moskéer och regnbågsflaggor.

        Jag tror inte du riktigt förstår vad det här handlar om: det är inte en attack på ”svenskhet” (vilken frodas och mår bra), utan det handlar om att jämka lite plats och erkännande åt de som inte passar in i standardbilden av den straighte, blonde svensken. Det finns hur många fora som helst för att uttrycka sin blågulhet, men om man är irak eller iranier är det större risk att man känner sig ihjältigd, att samhället inte alls är till för en själv.

        Gilla

      13. Säger du samma sak om alla kulturer Krank? Finns det inget säreget för Finland och finnarna, ryssarna, mongolerna, turkarna osv? Är det bara Sverige och svenskarna som inte har någon riktig kultur?

        Skäms du över att vara svensk och bo i Sverige? Hade du skämts lika mycket om du varit kines?

        Gilla

      14. Du läste inte vad jag skrev, va? Svenskheten, liksom övriga ”nationella” kulturer, är konstruerad. Det är historiskt faktum. Och ja, det gäller alla.

        Jag skäms inte över att vara svensk. Jag är inte stolt heller. När det gäller saker jag haft noll och intet att göra med så är jag varken stolt eller fylld av skam. Jag råkade födas på just den här markplätten. Jag är ganska glad över att jag föddes här och inte till exempel i något jättefattigt afrikanskt land eller t.ex. i något av de europeiska länder som just nu gått ännu längre i rasistisk och nationalistisk riktning än vad vi gjort här.

        Definiera ”riktig kultur”…

        Gilla

      15. ”Läs lite kulturhistoria och inse att svenskheten är ung och konstruerad.
        Väldigt mycket av det som är ”svenskt” är sådant vi hittade på i början
        av 1900-talet, det finns inga anor eller fina traditioner där.”

        Ibland undrar man om ni kommunister och feminister spelar dumma i huvudet eller om ni är det. Det är klart att svenskheten går tillbaka till långt innan 1900-talet. Svenskheten går tillbaka till åtminstone ett par hundra år efter Kristus. Det är inte en politisk fråga om svenskheten finns eller inte utan en historisk fråga. Sverige och svenskarna existerar även om ni kommunister och feminister gör allt för att härska genom att söndra landet.

        Gilla

  5. Jag tycker nog du drar lite väl stora växlar på en del saker. Att tillverka vikingfantasy är knappast ett tecken på unken nationalism, och att Ä-spels omslag var vitkalkade var ju snarare en återspegling av fantasykonstens tillstånd i stort. Däremot ligger så klart ändå ett problem i grunden.

    Intressant i sammanhanget är att TSR hade som policy att den genomsnittlige spelaren skulle kunna ”identifiera sig med” den centrala hjältefiguren på omslaget, vilket i klartext innebar att konstnärerna som gjorde omslagen var begränsade till manliga vita människor. När Wizards of the Coast tog över lättade denna begränsning, vilket gjorde att den ikoniske rollpersonen blev Tordek, en brunaktig dvärg (även om hans färg varierade en del beroende på tecknaren). Sedermera ersattes dock Tordek av Regdar, en vit mänsklig man, som genom illustratörernas försorg därefter tycktes dö osannolikt många gånger (se till exempel 4th editions medusa i Monster Manual, eller illustrationen till ritualkapitlet i Player’s Handbook).

    Gilla

  6. Yussuf, jag vill verkligen inte utplåna den svenska kulturen. Kebabrulle och Grey’s Anatomy är det bästa jag vet!

    Henke, det är inte alls mode att ”det är fult att vara svensk” i dag. I början av 90-talet, var det tamigfan på modet. Nuförtiden, ja nu är det bara att gå ut och klippa gräsmattan och tvätta bilen när man vill, eller vad det nu är man gör när man är svensk.

    Gilla

      1. Så vad tror du att en diskussion skall leda till? Att du lyckas ”omvända” min syn på medias vinkling att mångkultur är något som enbart gynnar Sverige och att svenska flaggor, nationalsånger och andra liknande traditioner bör bekämpas med alla medel.

        Vad jag menar är att häxjakten på allt från rollspelsomslag till Astrid Lindgrens ”Hottentottar” och Muhammed-bilder känns både olustig och överdriven.

        Gilla

      2. Din svartvita syn på den hör debatten får stå för dig själv. De val du utmålar har inte så mycket med verkligheten eller vad folk tycker och förordar att göra. Det är helt enkelt någon sorts paranoia.

        Det här med att inte t.ex. sjunga nationalsången inför svenska flaggan (på skolavslutningen) var något som jag själv minns när det kom på 90-talet: det hade ju att göra med skinnskallarna på den tiden. Jag tror inte att du behöver oroa dig för varken flaggor eller nationalsånger, när min brittiska flickvän är på besök förvånas hon över hur flaggviftande svenskarna är.

        Och vad är det för traditioner vi har att värna om? Dybecks 1800-talskitch som vi kallar nationalsång? Panta rei: traditioner kommer och går, vilket är en utveckling som inte har något att göra med att visa tolerans mot sina nästa.

        Gilla

      3. Kommunisternas och feministernas värsta fiender är nationen och kärnfamiljen eftersom dessa enheter står i vägen för kommunisternas makt över folket. Så länge nationen består och s ålänge familjerna håller ihop så kommer inte kommunisterna att lyckas med sina maktambitioner. Detta vet feministerna/kommunisterna och detta är också förklaringen till feministernas/kommunisternas hets mot svenskheten.
        Undrar ni varför jag skriver kommunisterna/feministerna? Det beror på att feminismen är ett nytt namn för kommunismen efter att Berlinmuren föll och kommunismen inte var gångbar längre på grund av dess brott mot mänskligheten. Det är också därför som VPK och Fi har så lika åsikter.

        Gilla

      4. Nej det är ingen som helst mening med att ta en diskussion om svenskhet med en människa som på allvar tror att svenskhet inte handlar om mer än att klippa gräsmattan och tvätta bilen. Historielösheten är skrämmande!

        Gilla

  7. Det yppersta beviset på Äventyrsspels fanatiska dyrkan av ljus hy är givetvis att man inte kunde låta bli att pryda regelboxarna till DoD med en albino! 😉

    Gilla

  8. Och eftersom jag tydligen gillar 1800talskitch och traditioner (nej, jag är för den sakens skull varken ”skinnskalle”, nazist, främlingsfientlig eller rasist) så är vi tillbaka på ruta noll där jag tycker en sak och du tycker en annan.

    Hört talas om möjligheten till olika åsikter? Jaså, inte det.

    Gilla

    1. Olika åsikter? Det är ju precis det som du och jag har just nu. Men medan jag gärna går in på vilka åsikter jag har och hur jag resonerar, så vill inte du debattera alls.

      ”Problemet” i den här diskussionen är inte att vi har olika åsikter (det är liksom förutsättningen), utan att du hela tiden lämnar den (”nu är vi tillbaka på ruta 0” etc).

      Gilla

      1. ”Problemet” är enligt mig inget problem. Jag skrev från början att jag inte är intresserad av diskutera mina åsikter för det kommer inte leda till något konstruktivt.

        Skall bli intressant att se om du klarar att släppa detta eller om du (som jag gissar) är den som bara strävar efter att ha sista ordet.

        Gilla

      2. Trevligt hörru! Om du inte vill diskutera, om du inte kan stå för din åsikt : skriv då inte det första inlägget.

        Gilla

  9. Att ha med icke-vita människor på Noir-illustrationer skulle vara totalfel då dessa inte förekommer i spelets värld överhuvudtaget. Bara olika varianter av vitingar presenteras – vad betyder det? ,-)

    Gilla

      1. Därför att Noirs spelvärld inte behöver raser som ingrediens. Världen är blott en kuliss mot de personliga berättelser som huvudpersonerna upplever. Noirs ”Imperiet” ligger nära Sovjet i tanken och det finns massor av minoritetsgrupper – rasismen är allmänt närvarande – men det är främst vita mot andra vita.

        Men det främsta skälet är som sagt att världen är en kuliss, den är i princip oviktig för att spela ”rätt”.

        Dock, om man nu vill köra mer simulation så får man väl ”uppfinna” ett fiktivt ”USA” på andra sidan Oljehavet så kan man köra klassisk rasism alá 40-talet och även få med den klassiska film-noir-vinkeln.

        Gilla

      2. Varför är de isf uttalat vita? Varför behöver hudfärg ö.h. beskrivas?

        Jag menar, jag kan förstå det om det är en allusion till Sovjet, om tanken är att man skall beskriva ett sovjetiskt samhälle med en ryssoform befolkning. Men även i sovjet fanns det ett fjärran östern och ett bessarabien, folk med bortreasiatiskt och främreasiatiskt utseende, så det är kanske en skev bild på soviet isf

        Gilla

      3. För att inte tala om en ganska livlig universitetsskolning av svarta från ”vänstater”/vasaller i Afrika — en grupp som senare drabbades hårt av rasism från flera håll efter Sovjets fall.

        Gilla

      4. Både du och Lukas missar min poäng – rasen är oväsentlig. Kulisserna består av flera klichéer för att man som deltagare skall behöva ägna så lite tid som möjligt åt att sätta sig in i världen. Och i stället börja spela.

        Associationsbanorna hämtas från ett fiktivt Östeuropa och Ryssland för ca ett sekel sedan. Klichén är att dessa områden befolkas av vita människor. När vi illustrerade människor så blev det sålunda vita människor. Det var vårt gemensamma val som skapare av spelet, spelvärlden och för att driva visionen då syftet är personliga berättelser och inte en simulatorisk världsbild. Noir utspelar sig inte på Jorden. Jordiska jämförelser blir därför meningslösa om man lägger in dem i ”måsten” eller ”borde inte”. I Noir finns inget ”Asien”, ”Afrika” eller ”Amerika”.

        Gilla

      5. Först skriver du att hudfärgen är oväsentlig, sedan att ni använder starka klichéer från östeuropa och sovjet…

        Ergo: Ert designval är att trycka på att ”alla är vita” eftersom ni tycker att detta är en stark och stämningsskapande kliché. Jag tycker att det är olyckligt, eftersom jag tror (utan att särskilt noga ha läst Noir) att just Noir känns som en setting där hudfärgen istället inte ens skulle spela någon roll, där man skulle kunna lägga hela den frågan i bakgrunden, och blanda i illustrationerna. Jag tror inte att noir/kafkastämningen är så beroende av ett östeuropeiskt utseende: antagligen för att man sett så många nedsupna och desillusionerade svarta snutar i div. amerikanska deckarserier så att den mentala akrobatiken inte är särskilt klurig.

        Men det är förstås min subjektiva åsikt: jag förstår hur ni har tänkt, men jag håller nog inte med. Och man skulle kunna misstänka att inbäddat här någonstans ligger det som jag tror att Magnus vill peka på i det här inlägget: att det är lättare att köra ”All White” än att inte göra det och att den statistiska tendens är att det blir bara vitt på omslagen även om de enskilda fallen kan ha goda skäl eller solida resonemang i grund.

        Gilla

  10. Jag betvivlar inte alls att rollspelshobbyn mest utöva(de)s av vita, heterosexuella tonårspojkar och att större delen av branschen aldrig har reflekterat särskilt mycket över hur man framställer personer som inte är vita, heterosexuella tonårspojkar. Men varför använda sig av nazistisk terminologi när man kritiserar detta? Att skriva ”arisk” i rubriken är precis lika dumt som att skriva ”kaukasisk” när det man i själva verket menar är ”vit”, ”nordisk”, ”nordeuropeisk” eller liknande.

    ”Rollspelskritik – den nazistiska hobbyn”?

    Gilla

    1. Nu är ordet ”arisk” i detta sammanhang dessutom ett stolpskott i sig. När JRR Tolkien på 1930-talet tillfrågades av sin tyske förläggare huruvida har var av ”arisk” börd, svarade han med artig spydighet att han så vitt han visste inte hade några nordindiska förfäder.

      Vidare så kommer namnet ”Iran” från ”arian” med samma innebörd. Detta ord finns även i ett gammalt namn på den nejd som idag kallas Afghanistan: ”Ariana”.

      Ja, det är kul att besserwissra ibland. 😉

      Gilla

      1. Dessutom finns det en debatt om huruvida ”arier” syftar på en folkstamm, eller på en social klass eller förstärkande epitet. (Har för mig att etymologer kommer fram till att stammen betyder något allmänt fräckt, typ ”lysande” eller ”modig”).

        Men tyvärr är ju arier, liksom det gamla solkorset, något som våra vänner från 30-40 talet med stortyska drömmar lagt vantarna på. Så ur ett perspektiv kan jag hålla med om att det egentligen är bättre att använda ”arier” bara rent sakligt inom området indoiransk fornetnografi och etymologi. Fast å andra sidan, är inte det lite…. ”PK”…. 😛

        Gilla

      2. Detta får mig att tänka på en afghansk kille jag kände på gymnasiet, som väl dessvärre inte hade alla indianer i kanoten. Han tog nämligen detta som grund för att aktivera sig inom diverse Vit Makt-rörelser (kombinerat med ”Hitler slogs mot britterna = bra för Afghanistan”), och begrep inte varför de andra aldrig ville låta hans karriär som afghansk nazist ta fart.

        Gilla

  11. Jag får väl säga att jag diggar skarpt Piruetts olika kritiska ifrågasättanden av hobbyn, eftersom jag själv brukar gå och fundera i samma banor.

    Det är BRA att tänka på vad fan det är man håller på med _egentligen_ ibland. Att reflektera över värderingar och (design)beslut som förekommer i produkter som utvecklas är tyvärr alldeles för sällsynt, både inom rollspelshobbyn och spelutveckling i stort.

    I övrigt håller jag med om PK-skölden. Det är lätt att hålla upp den och säga ”men jag säger ju bara som det ÄR egentligen” och ”men sluta vara så PK” istället för att faktiskt stå för att de åsikter man har kan framstå som fördomsfulla eller *gasp* rasistiska. Vi har alla fördomar. Tricket är att lära sig förstå dem, var de kommer ifrån och inte låta dem hindra kritiskt tänkande.

    Gilla

  12. Tycker att du blev lite sådär ”dokusåpa/robban andersson” patetisk i ditt försök för att få lite uppmärksamhet. Gillade dina Sinkadusmåndagar men nu är du bara tråkig.

    Gilla

  13. Frågan e om hobbyn är så illa idag då? Coriolis är ju valt att vara i en annan etnisk grupps värld, trudvang drar åt Kalevala. Och det som styr hur mkt vitingar etc som kommer på omslag är snarast kostnader. Har man råd får man som man vill. Iö förösker jag komma på hur de ser ut i Coriolis och de enda bilderna på personer som inte är i rustning är koncepten -tror inte det finns något annat än kaukasier (är inte ”araber” det btw?). Men finns det inte någon artikel eller diskussion om just det på forumet, att man även i Coriolis hade funderingar om hudfärg etc och inte lyfte fram det för man vill ha andra konflikter i spelet än rasistiska (kan minnas fel).

    Förresten du hade inte med Western? fFnns det några afroamerikaner eller indianer på deras framsidor genom tiderna (på den som komma skall finns det, det iaf -om jag minns rätt från Fenix)

    Gilla

    1. Alltså, jag gillar verkligen Coriolis, men om det var något jag störde mig på så var det just att de behöll det koloniala eller nykoloniala greppet med externa, ”rationella” ”västerlänningar” (eller vad Zeniterna nu är, de framstår iaf. som mindre arabiserande än övriga invånare i Tredje Horisonten) och passiva, relativt primitiva (och religiösa) orientaler.

      Hade det VERKLIGEN handlat om att spela I ”moriska spanien/cordobakalifatet-i-rymden” så hade man ju kunnat utesluta västerlänningarna, eller åtm göra DEM till den mindre utvecklade parten (som de ju länge var i det historiska medelhavet) – poängen är att i det nuvarande spelet känns det inte riktigt som att det är fullt ut anpassat för att spela ”Morer in Space”, snarare spelar man en grupp smugglare/entrepenörer i en rymdmorisk setting – det är Zeniterna som har det ekonomiska och politiska initiativet – de är den västerländska kapitalismen.

      Och visst kommer många att spela de planetära etniciteterna, men om du hade skrivit ett spel om 1800-talets Royal Navy hade du även där haft gott om Malaysier, Marockaner etc. Alltså, spelet handlar inte om mellanöstern i sig, det handlar om mötet mellan västerländska (tidiga?) imperialister och österländsk kultur.

      Gilla

      1. Du har nog rätt -men jag har aldrig fattat riktigt vilka zeniterna var -bara att de var oliktänkande som ville komma bort från Terra (de också).

        Ang deras nykolonialism så har jag tolkat det som det onda i spelet (att av de onda) -deras tvångskapitalism är något som inte utmålas i positiva ordalag (eller?). Det är iaf min tolkning, och det är den jag själv byggt på när jag skildrar de i mina scenarion (som du kan läsa såsmåningom).

        Men jag kanske inte svarar på din kommentar helt, eller?

        Gilla

      2. Alltså, givetvis menar jag inte att JFAB skulle ta ställning för kolonialism: tvärtom! Däremot tycker jag inte att spelet handlar om ”Arabiserande kulturer härjar runt i rymden” vilket jag hade väntat mig, utan istället om ”En överlägsen västerländsk kultur konfronteras med arabiserande infödingar”.

        Det senare lånar sig ju givetvis till en kritik av imperialism, men jag hade hoppats på något bortom det, där man spelade i arabrymden för dess EGEN skull, och inte bara som en kuliss för den västerländska marknadsratonalismens intrång.

        Helst av allt skulle jag vilje se ett spel där man tog itu med den _österländska_ marknadsrationalismen… Frågan är inte, om man använder ”Mörkrets Hjärta” huruvida Kurtz är zenit eller horisontbo, utan huruvida _Marlow_ är det!

        Gilla

      3. Well, jag upplever inte zeniterna som västerlänningar -faktum är att de verkar vara ”arabiska” också -av vad jag tolkat i trådar på forumet. De har samma kulturtyp som de förstkomna i form av tro, klädstil, mat/rekreation -så för min del är det inte västerlänningar -men deras kommersialism är säkert det.

        Ang name-dropping så är jag för obildad för det -ekonomisk teori måntro?
        Österländsk marknadsteori, vad e det (frågar nyfiket)?

        Gilla

      4. Eh, jag pratar inte om marknadsteori, utan snarare historiska handels- och exploateringsmönster. Som jag förstår den tidigmoderna historien så handlar det mycket om att Europa red ”piggyback” (och hittade vägar runt) de existerande och uråldriga öst-väst handelslederna (Alger till arabien, indien, centralasien och kina).

        Det är också i spåren av den handeln som både europeiska och asiatiska imperier blomstrat upp. Vet inte om jag har så mycket belägg för det intrycket iofs..

        Gilla

      5. Har du nån bra online-källa, sånt här e kul att exploatera och projicera in i Coriolis, elelr iaf att få inspiration av. Vad kan man söka på wiki -sökord (eng)?

        Gilla

      6. Att tillägga så utmålas det rationella i spelet som en avart, att vara klentogen är ju det ”gängse” felet (vilket enl majoritet på jorden också är fallet, även om vi i Sverige inte upplever det så).

        Gilla

    2. Nej, araber är inte kaukasier. Som kaukasier räknas folk från regionen Kaukasus (dvs. bergsområdet mellan Svarta havet och Kaspiska havet) eller talare av kaukasiska språk. Inte alla språk som talas i Kaukasus är kaukasiska; en mycket stor del av befolkningen talar indoeuropeiska (persiska, kurdiska, ryska, armeniska) eller turkiska språk (främst azeriska). De kaukasiska språken är små och många och det största är georgiska. Den kaukasiska språkfamiljens släktskap med andra språkfamiljer är oklar.

      Araber talar ett semitiskt språk. Termen kommer ur Bibelns berättelse om Noas söner Sem, Ham och Jafet där Sem blev stamfar åt Abraham och därmed åt israeliterna och araberna. Hams och Jafets avkomlingar nämns också, i korta ordalag, och den traditionella bibeltrogna tolkningen är att Hams avkomlingar befolkade Afrika medan Jafets avkomlingar befolkade Europa. Termerna ”hamitisk” och ”jafetisk” har förekommit men används inte längre.

      Gilla

      1. Tack för rättelse -en intressant tanke då (för en som håller på med genetisk forskning)- är att de (”araber”) verkar inte finnas i genetiska studier (från USA ffa, där det hör till att man sätter ”race” på deltagare i studier -det finns i bara kaukasier, hispanics, african och asian (om de nu inte ska klassas som asian). I de europeiska brukar man exkludera alla som inte är inhemska (med variabla definitioner).

        (OT)

        Gilla

      2. De amerikanska raskategorierna har ju ganska lite förankring i verkligheten för att uttrycka sig diplomatiskt. Spanskättade hispanics är ju egentligen lika kaukasiska som alla andra europer. Irioniskt nog brukar ju amerikaner stammande från finska eller baltiska invandrare räknas som kaukasiska trots att de inte är det på något sätt. Om man hittade på det där skulle ingen tro att det var sant. 🙂

        Men det som stör mig mest är att man i medicinska studier klumpar ihop alla african-americans till en grupp när Afrika har en genetisk variation inom kontinenten som är större än skillnaderna mellan alla andra folkgrupper. Rubbat.

        /P

        Gilla

      3. Det vore ju, för förståelsens skull, smidigt om ni översatte det amerikanska begreppet ”caucasian” till ”vit” (eller ”vit nordamerikan”) och inget annat. Vad ”kaukasisk” är redogjorde jag för ett par inlägg upp (använd piltangenterna eller mushjulet för att rulla sidan i webbläsaren). Begreppet ”caucasian” har, precis som det nazistiska missbruket av ordet ”arier”, sitt ursprung i en sedan länge inaktuell tysk rasteori från början av 1800-talet.

        Gilla

      4. Talar man fortfarande om ”semitiska” språk? Jag har för mig att man numera har ställt samman en ”afro-asiatisk” språkfamilj som omfattar språk som arabiska, hebreiska, arameiska, kabyliska, amhari, geez, sabeiska, samaritanska, akkadiska, suryoyo, turoyo, med flera.

        Gilla

  14. Har du inte skrivit något liknande om kvinnor btw och rollspelsomslag -det ska iaf tas upp på SSK 2009 (genustema som jag fattat det). affischen i senaste Fenix var en blå kvinan emd svärd som skyddade en man i höftskynke (som såg ut som ett våp – mannen då).

    OT, jag vet.

    Gilla

  15. Rolig läsning som alltid. Har också funderat över det där med hur etnocentrerade vi är, men jag misstänker att det är en allmänmänsklig egenhet. Vi filtrerar alla omvärlden genom vår egen kulturs glasögon.

    Jag tror att om man vill ha lite mer färg i hobbyn, så måste man helt enkelt försöka att spela i främmande miljöer. Kanske spela indian i Sydamerika innan conquistadorerna kom dit eller någonting liknande? Svårigheten (och det intressanta!) blir att sätta sig in i en kultur som kan te sig rätt främmande från vår egen.

    Vill bara tillägga att omslaget till Shoguns vrede aldrig kändes konstigt om man har läst innehållet. Kampanjen handlade om demoner (vilket jag tyckte mer eller mindre alla samuraj-äventyr gjorde, men det är en annan femma), så jag upplevde det aldrig som konstigt. Så mannen med det gristrynet var i mitt tycke en demon.

    Gilla

  16. He, man får tacka ”prince of theives” för att det dök upp sabelsvingande araber bland raggmän, minotaurer och annat löst folk som stormade det svarta tornet på Syrtak. Å ninjor har det aldrig varit någon brist på i min barndoms spelgrupper (speciellt när det gäller svarta boxen -mut). Men man kan väl knappast anklaga rollspelen för att vidga våra vyer inom området bortom vad poulärkulturen förmedlade.

    Senaste inkarnationen av mutant känns dock som ett rollspel som tagit rasism på sitt eget skruvade allvar, något som gjort spelvärlden djupare och intressantare (att spelvärlden har en vettig klasskonflikt jämte detta gör ju bara saken bättre). Tyvärr känns det inte som om så många andra nutida rollspelsvärldar håller samma genomtänkta kvalité (och jag tänker inte ens börja raljera om DöD-6, fy vilken smuts).

    Spelade f.ö. brädspelet ”shadows over camelot” för ett tag sedan, och till vår (glada) förvåning inehåll det en ”saracen knight”. Inte ens knug Arthur glömmer förorten:)

    Gilla

    1. Tycker både Mutant och Oktoberlandet tar upp ras- och klassdiskriminering bra. Det är ju faktiskt rätt i fokus på Oktoberlandets omslag också.

      Gilla

      1. Den Parallel Worlds-spelvärld som handlar om Prag 1984 har klasskamp som tema; där använder makthavarna rasism för att söndra och härska. Fast där var dessa företeelser grundvalar i varför världen ser ut som den gör. I ett Europa utan Marx’ lära har dessutom de här motsättningarna en annan karaktär än vad vi är vana vid. Detta är ett medvetet drag från min sida.

        Gilla

    2. Det är väl rätt intressant faktistk, att Mutant ger möjlighet till rollspel om rasism, men samtidigt så är allt det som är ”svartskallar” där djur, så det blir betydligt mer lättsamt (om det nu är bra). Problemet är väl inlevelse, att känna för att de stackars socrkarna är nedtryckta.

      I M-UA blir det, precis som i verkligheten (antar jag) en klassfråga tillslut.

      Gilla

      1. Rasismen (art-ismen?) i MUA är ganska finurlig. Människor hatar mutanter, mutanterna hatar varandra och alla hatar psimutanter.

        Man kan göra mycket skoj med det. Psimutanter ser ut som vem som helst, vilket gör dem perfekta som måltavla för alla fördomar och rädslor som brukar få människor att yra om att en eller annat folkslag håller på att ”infiltrera” samhället och korrumpera det inifrån.

        Det är också spännande scenario att tänka sig att den rika ”renblodiga” människosläkten fon Ütter plötsligt får ett muterat barn. Vad händer då?

        Gilla

  17. Så en motfråga till bloggaren här. Mkt rasistsiska framsidor då, men hur är det med innehållet, (nu talar jag om äventyr)? Hur många såna finns det som är det, eller tar upp det? (jag orkar inte ägna mig åt den typen av statistik, men du kanske vill Magnus?) 🙂

    Gilla

  18. @Peter

    Jag skulle inte säga att de åsikter som avfärdas som PK i allmänhet är vänster. När skönhetsdrottningen säger att hon vill ha fred på jorden och att kattungar är gulliga så gör hon det eftersom det är så oförargligt, alla håller med om PK-åsikterna. Det fula med politiska PK utspel är att man oftast försöker utmåla det som om motståndaren var av en annan åsikt. Den efterföljande debatten handlar följaktligen inte heller om sakfrågan (i detta fall: Är den vita rasen överlägsen alla andra?) utan istället handlar den om vem som är mest rentrogen anhängare av PK-åsikten (i detta fall: Ni är smygrasister fast ni inte vet om det. Nä det är vi inte alls det).

    Att uttrycka ett förakt för PK-utspel är bara ett annat sätt att säga att diskussionen om vem som har rätt att kalla sig för anhängare av en viss åsikt egentligen är totalt ointressant när båda tycker likadant.

    Att det är vänsterfolk som oftast tvingas sänka debatten till PK-argumentation speglar nog vänsterrörelsens situation mer än den säger om något annat. På nästan alla fronter har vänster (tillsammans med liberalerna) smulat ner det konservativa motståndet. Från kvinnlig rösträtt och lika lön för lika arbete, till lagstiftning om homosexuellas rätt att bilda familj har de gamla religiösa och konservativa föreställningarna fått ge vika. Idag är det inget parti i riksdagen som uttrycker en avvikande uppfattning i frågor som rör alla människors lika värde samt likhet inför lagen.
    Men med segern kommer också tomheten som för vänstern har varit extra plågsam i och med bristen på idédebatt och framtidsvisioner. Man har överlag lyckats få igenom den samhällsförändring man eftersträvade och nu vet man inte var man skall ta vägen.
    Det andra problemet man har inom både vänstern och bland liberaler (men kanske främst inom vänstern) är att den armén av aktivister som mobiliserades för att vinna kampen mot fördomarna finns kvar även efter att motståndaren är tillintetgjord. HBT-lobbyn, feminister och humanister slåss med oförtruten iver för sin sak och till sin hjälp har man nu maktmedel som man tidigare bara kunde drömma om. Man kämpar för att biblar skall bort från hotellrummen och personalen inte skall separera dubbelsängarna när två personer av samma kön skall dela rum, man vill uppnå millimeterrättvisa inom föräldraledighet och i styrelserum. Tusen och åter tusen småfrågor lyfts fram och blåses upp av nätverk och organisationer som hela tiden måste hitta nya vägar att legitimera sin egen existens.

    Därmed inte sagt att frågorna är oviktiga eller inaktuella, bara att stridslinjen har förflyttats ner på kontinenten och till andra sidan Östersjön. Vilket gör att fortsatt predikande på hemmafronten är en tämligen onödig uppläxning av de redan frälsta.

    Gilla

    1. Nej du Arvid,

      det må vara så att alla är överens om allas lika värde, och gott så. Men det är ord och inte handling. Att påstå att all diskriminering av vikt övervunnits i Sverige och att ingen längre behandlas väsentligen sämre på grund av sådana faktorer är rent önsketänkande.

      Som ett exempel kan vi ta lika-lön-för-lika arbete mellan män och kvinnor. Detta har till stor del uppnåtts inom offentlig men inte inom privat sektor. Där snittar istället löneskillnaderna fortfarande på 15% vid jämförbara tjänster och slående är att skillnaderna ökar med ökande lön. I det övre spannet ofta upp till 25% lägre lön för kvinnan i samma befattning. Enligt vad som stod i DN för några månader sedan har detta nu ökat under den nuvarande ekonomiska krisen

      Men, lita inte på mig. Statistiken finns sammanställd på SCBs hemsida. Det är bara att gå och läsa själv.

      /P

      Gilla

      1. Vi kan nog gräla hur länge som helst om huruvida det finns en strukturell lönediskriminering eller inte (bryter du ner statistiken på enskilda företag och arbetsplatser så försvinner löneskillnaderna). Men det är fortfarande en, i sammanhanget, sekundär fråga. Ingen av oss tycker att diskriminering är positiv, frågan saknar allt vad politiskt sprängstoff heter.
        För femtio år sedan var det däremot självklart att vissa grupper i samhället diskriminerades, ofta med uttryckligt stöd av lagtexter som var inspirerade av gamla testamentet. Den som gick ut ur garderoben förklarades vara mental sjukling. Så ser situationen inte ut idag. Nu kan den som diskrimineras i krogkön få upprättelse i domstol. Offentliganställda tjänstemän och folkvalda maler långsamt och obarmhärtiglikt ner de värderingar deras föregångare byggde upp (med undantag för vissa gotländska miljöpartister som har en något avvikande syn på strandskydd).
        Visst finns det gamla unkna traditioner kvar, exempelvis är det mycket märkligt att könsstympning av gossebarn inte leder till åtal för misshandel, men på det stora hela är segern redan vunnen. Låter vi bara byråkraterna stå vid kvarnarna tillräckligt länge så skall vi nog se att även de mest avlägsna avkrokarna i vårt land nås av budskapet.

        Gilla

      2. Såsom varande en avdankad statstjänsteman känns det glädjande att det finns någon som har ett så stort förtroende för kåren. Men men jag måste tyvärr göra dig besviken. Samma yrkeskår har tillsammans med våra folkvalda också utövat förtryck av olika små medborgargrupper (utan något som helst förankring i så kallade gammaltestamentliga texter) under stora delar av 1900-talet. Lita inte på oss, vi kan lika gärna sterilisera och lobotomera eller undertrycka sanningen (t.ex. om hormoslyr), som utföra goda gärningar.

        Gilla

      3. Nja, jag uttrycker inte några förhoppningar om att statens tjänare skall ta några kloka beslut på egen hand. Bara att det är ett effektivt propagandaverktyg i politikernas händer, på gott och ont.

        Gilla

      4. Arvid: Fast det är närmast tvärt om: politiken initieras OCH utformas oftast inom någon nivå av administrationen. Politiker har hård makt, de kan sätta ned foten och i viss mån bestämma agendan. Tjänsteman har mjuk makt, de presenterar politikerna med den infomration och det ramverk som de fattar sina beslut ifrån. Och dessutom är det ofta de som pekar på sådant som så småningom åtgärdas eller blir policy

        Gilla

      5. Tvärtom består orättvisorna alldeles finfint; män och kvinnor uppfostras fortfarande radikalt annorlunda, det finns till och med riksdagspartier som öppet önskar öka löneklyftorna (”lönespridning”) och sittande regeringen vill helst sälja ut och trasa sönder alla trygghetssystem som finns kvar sedan Perssons masslakt. Två steg framåt, ett och ett halvt steg tillbaks.

        Vi lever i en enormt egocentrerad, individfokuserad tid. Detta leder till minskad trygghet för de sämre bemedlade samtidigt som antal existerande jobb minskar, minskad vilja till samarbete och gemenskap och ett i längden ganska fruktansvärt samhälle. ”Jag, mig, mitt” är nyliberalismens sång, och den sjungs från såväl höger som ”vänster”.

        Ingen, eller väldigt få, ifrågasätter till exempel att dagens löneskillnader mer eller mindre är fasta; att alla löneökningar måste nullifieras med relativa ökningar för alla. Skillnaden mellan de högst upp och de längst ned ökar. Ingen, eller väldigt få, ifrågasätter huruvida det parlamentariska systemet verkligen är den ultimata form av demokrati vissa vill få den till.

        Om folk upplever sig ha det bra, är allt frid och fröjd då?

        Gilla

      6. Kampen mellan de goda och de onda rasar vidare, ser jag. 😉

        Men är detta verkligen rätt plats för denna debatt? Den här bloggen handlar ju om rollspel. Jag föreslår att de som vill fortsätta debattera svensk inrikespolitik beger sig till något forum för detta.

        Gilla

      7. Så om vi bara lutar oss tillbaka och inte tänker för mycket så ordnar sig allt till det bästa i denna den skönaste av världar?? Du får ursäkta om jag finner lösning något blåögd.

        Faktum kvarstår, folk får idag stryk för att de är bögar, svartskallar eller tjejer. Det kommer de få imorrn också tyvärr. Under åren jag undervisat på läkarlinjen har jag gång på gång sett mina bästa iranska studenter tvingas flytta till England för att de inte kunde få jobb här (vilket mediokra svenska studenter fick).

        Visst har det blivit bättre. Men det blir inte bra av att vi sticker huvudet i sanden.

        /P

        Gilla

    2. Du menar alltså på allvar att vänsterns världssyn genomförts? Poppycock! ”Lika inför lagen” är ett ytligt mål, när bögar konstant spöas för sin sexualitet, när glastaket fortfarande in stort sett är intakt. Idag har vi fortfarande klassklyftor, homofobi, antifeminism, konservatism, nyliberalism och nationalism som riktigt stora problem – vänsterns problem är inte att visionerna uppfyllts, utan att man lurats in i nyliberalismens individkultur. Målen är långtifrån uppnådda, men strukturerna är numera dolda i samhällskulturen snarare än öppet manifesterade i samhällets skrivna lagar och regler.

      Gilla

      1. En inte helt obetydande del i vänsterns kris, gissar jag, kommer just från att man fick genomföra väldigt många av de åtgärder man förespråkade men att resultatet blev något helt annat än det man tänkt sig. Kort och gott, teorierna höll inte vad de lovade.

        I Sverige så insåg socialdemokraterna detta ganska tidigt och genomförde därför liberala reformer på de områden som var viktigast för att landets ekonomi skulle fungera. Samtidigt skruvades retoriken upp så att det inte skulle märkas att man genomförde en sidledes förflyttning.
        I slutändan förlorade man på walkover i de ekonomiska frågorna, det fanns inget hållbart vänsteralternativ kvar.

        Men, i frågor som rör allmän och lika rösträtt, mänskliga rättigheter och andra jämställdhetsfrågor så tycker jag nog att sossarna kammade hem storseger. Att vi har nästan 80 procent ateister här i landet är utan tvivel ett resultat av förra seklets vänsterdominans.

        Gilla

      2. Jag håller inte med om din historieskrivning. Varje tidsålder har sin merkantilism. För oss är det marknadsliberalismen. När centervänstern till fullo omfamnade den på nittiotalet var det eftersom man i elitskikt tenderar att uppnå synergi i åsikter och värderingar – man tillhör samma vidare kretsar. Tidigare var den internationella konsensus mer inriktad på statlug intervention. Men efter sjuttiotalets kris började diskursen ändras. Det är alltså inte vänsterns kris, det är den politiska elitens och färefter samhällets högervridning.

        Vad gäller PK vet jag inte ens vad du menar med det ordet. Allt magnus har gjort är att peka på hur snedvriden hudfärgsration var på åttiotalet. Antingen tycker man att det är ok att allt är eurocentriskt, eller också tror man att det pekar på invanda tankemönster som står ivägen för ett öppet och tolerant samhälle. Det är det som skall diskuteras, inte huruvida detta upplevs som PK eller inte. Man kan ju inte lågga munkavel ( eller avfärda allt som pknpbsens) på feminister och humanister bara för att man känner sig lite trängd.

        Om högern hade haft egna positiva värderingar så hade den kanske kunnat ge svar på tal istället för att ropa ”pk”

        Gilla

    3. Mja, det är väl snarare det liberala programmet som redan är genomfört. Till största del.

      Vänstern har ju alltid varit mer fokuserade på strukturella problem än liberalerna, och det är ju huvudsakligen strukturella problem som återstår i exempelvis Sverige.

      Gilla

    4. Men vänstern har ju gått bakåt de senaste decennierna. Inkomstklyftorna har ökat, mänskliga rättigheter har underordnats kampen mot terrorismen.

      Och visst har feminismen och HBT-rörelsen nått framsteg: men mest på pappret. Kvinnor är fortfarande sexobjekt – men är det inte, kvinnor har lägre löner än män etc etc.

      Feminister är aktiva därför att mycket återstår att göra. Och i det samhällsklimat vi har just nu, med de tongångar som du själv ger uttryck för är det lätt hänt att vi istället går bakåt, tillbaka till förtryck, konformism och icketolerans.

      Gilla

      1. Från ett vänsterperspektiv kan det säkert se ut som om vänstern har gått tillbaka men det betyder inte att liberalen anser sig leva i ett perfekt samhälle. För att inte tala om hur en ärkekonservativ väckelsepredikant måste uppfatta läget.

        Men skit i min analys av varför det oftare är folk till vänster som försöker svartmåla sina meningsmotståndare genom att tillskriva dem åsikter de inte har. Tendenserna förekommer ju även på högersidan och varför man väljer den typen av ingång till en debatt har säkert en otrolig mängd olika förklaringar. Magnus eftersträvade effektsökeri, den förklaringen står säkert bakom flertalet andra PK-uttalanden.

        Det förändrar inte att det är svårt att försvara sig från den här typen av anklagelser. Bevisbördan blir omvänd, de som arbetade på äventyrsspel skall i detta fall försöka motbevisa att de är/var rasister. Samtidigt kan den som kom med anklagelsen lugnt luta sig tillbaka och till varje argument bara lugnt konstatera att: precis så skulle en rasist-som-inte-vill-framstå-som-rasist säga (vilket Magnus inte har gjort).
        Motmedlet har blivit PK-konstaterandet. Genom att identifiera och påtala de gånger som någon försöker vinna en debatt genom att bestämma utgångspunkterna undviker man både den ointressanta debatten och lägger skammen på motståndaren. Det var egentligen bara det jag ville säga (analysen kom med av bara farten).

        Gilla

  19. Krank (för det gick inte att svara på inlägget), kanske just därför som jag inte ser någon idée att diskutera. Även om jag tycker din uppfattning är extrem och helt överdriven så accepterar jag den (”Hippie-idéer” har alltid funnits).

    Lika mycket som du tycker mina traditioner är idiotiska så tycker jag du är exakt lika dum i huvudet när du tycker man bör avskaffa dem (etc. etc).

    Känner du verkligen att du får ut något av den här diskussionen? Du kan kasta hur mycket skit du vill på mig – det är ändå du som gör bort dig som den revolutionäre vänsterextremisten.

    Gilla

    1. Henke,
      Jag har inga problem att acceptera dina åsikter; men jag tänker fortsätta utöva min rätt att håna ditt sätt att framföra dem och det faktum att du hela tiden försöker komma undan ansvaret för dina åsikter genom att säga att du ”inte vill diskutera dem”. Jag tycker inte att du är dum i huvudet – jag tycker att dina åsikter är mycket dåligt underbyggda och att du inte visat någon som helst anledning för mig att respektera ditt ställningstagande. ”För att jag tycker om traditioner” är inte ett argument.

      Det enda jag får ut av den här diskussionen är den djupa tillfredsställelse man känner när man kliar på ett myggbett; det är egentligen inte nyttigt, och antagligen skulle man må bättre av att ge fan, men vissa åsikter tycker jag inte ska få förbli obemötta på internet, och nationalism och konservatism är två av dem – just eftersom de helt saknar rationell grund, enbart baserade på känslor och på fördomar.

      Är det jag som gör bort mig? Tycker du att du fått mycket medhåll, att folk här verkar tycka att dina åsikter och ditt sätt att uttrycka dem är OK?

      Att man är revolutionär vänster gör inte automatiskt att man ”gör bort sig”. Att uttrycka konservativa och nationalistiska åsikter utan att kunna lägga minsta lilla rationella argument bakom däremot, är enligt mig ett finfint sätt att radera varje uns respekt man kunnat få.

      Gilla

      1. Äh. ”För att jag tycker om traditioner” är ett lika legitimt argument som ”För att jag tycker om ‘rationella’ resonemang”. Faktum är att det antagligen är helt meningslöst att diskutera om man utgår från dessa två skiljda ställningstaganden. Traditionalisten skiter högaktningsfullt i det rationella och den rationelle kan inte köpa andra argument än de baserade på förment rationella resonemang. Det blir mest pannkaka av det hela liksom. Jag tycker att Henkes inställning att inte vilja diskutera med dig är rimlig (även om han nog får acceptera att folk kommer hugga efter honom när han väl lagt ut sina åsikter).

        Gilla

      2. Precis som du skriver så inser jag hur lönlöst det är att ta en konfrontation när man har så olika värderingar. Hade dock inte räknat med sådan uppståndelse och tyckte därför det var bättre att lägga locket på.

        Gilla

      3. Jag ser helt enkelt inte att jag behöver försvara mitt ställningstagande gällande traditioner. Allt här i världen måste inte backas upp av tunga argument och vetenskap – även om du inbillat dig det…

        Gilla

      4. Måste och måste – jag reserverar mig rätten att anse att åsikter som inte kan backas upp av annat än fördomar och känslor är ogenomtänkta och värda föga respekt. Det betyder inte att åsikter ”måste” ha rationell grund, bara att jag inte respekterar dem om de saknar sådan, och att jag inte riktigt ser hur det kan komma en konstruktiv diskussion ur dem.

        Eller, för den delen, varför de måste uttryckas. Säg mig, om du nu inte är intresserad av eller ens kapabel att underbygga dina åsikter eller diskutera dem, vad gör du då här? Vilket konstruktivt syfte fyller din närvaro på den här siten? Jag förstår liksom inte varför man överhuvudtaget bemödar sig med att slänga ur sig åsikter om man varken tänkte häva ur sig dem för att skapa större förståelse för dem eller för att skapa diskussion.

        Är det bara för att jävlas?

        Gilla

      5. henke: Men det gör du ju inte. Du klänger dig kvar i diskussionen och försöker få det sista ordet, trots att du enligt egen utsago inte har någon vilja att diskutera. Hade du velat ”lägga locket på” hade du väl givit fasen i att fortsätta diskutera?

        hjk: Jag kan rationellt redogöra för varför jag har de åsikter jag har och varför jag anser dem i allmänhet bättre än de åsikter jag inte har, jag kan förklara den intellektuella process som ligger bakom besluten att ta just de åsikter jag har. ”För att jag tycker så” är inte rationellt, men jag kan förklara varför jag tycker som jag tycker och ge historiska exempel på varför traditioner och konservatism generellt kämpat emot och varit i vägen för varje vettigt framsteg. Jag kan dessutom gå ett steg längre, om det behövs, och förklara varför jag tycker att demokrati, jämlikhet, jämställdhet och liknande är bra grejer. Upptäcker jag att jag har åsikter jag inte är beredd att backa upp så gör jag det konstruktivt rimliga och försöker hålla klaffen, eftersom icke uppbackade åsikter inte är något värda och inte kan vara konstruktiva på något kommunikativt plan överhuvudtaget.

        Gilla

      6. Krank: Jag håller mig dig om mycket i just detta argument (har inte läst alla dina på denna site). Nationalism kan skapa många otäcka saker om den går för lång, som Nazismen ex. Frågan är dock, är det okey att gå på en fotbollsmatch och heja för Sverige? Eller är detta ”light-nationalism” som är helt okey? Var går gränsen? Bara en undran…

        Gilla

      7. Gräns? Okay? Jag är inte den som sätter gränser. För mig är fotboll en ganska obegriplig och obehaglig sport. Jag begriper inte poängen i att ”hålla på lag” etc; om man inte själv är med i laget. Oavsett om laget heter ”Sverige” än något annat. Däremot, att ha ett nationellt lag är givetvis nationalistiskt.

        Fast det handlar inte om vad individen gör. Individen som sköter hejjandet är irrelevant, annat än som del i en större struktur. Det är de nationalistiska strukturerna som är problemet, inte individerna.

        Gilla

  20. Anders,

    Jag får svara på ditt inlägg här nere, det går inte att få in det på rätt plats.
    Tack för förtydligandet, jag är väl medveten om det du skriver. Det jag ville göra var att illustrera hur godtyckliga de amerikanska raskategorierna är och att detta ibland får nästan komiska uttryck.

    Problemet är att dessa godtyckliga kategorier sedan används för att gruppera människor inom amerikansk sjukvård och forskning SOM OM DE HADE VERKLIG GRUND. Och då var det plötsligt inte roligt längre utan ett genuint problem.

    /P, som alltid fyller i Unknown i Race-fältet

    Gilla

  21. Kan inte bloggägaren radera allt- det snackas ju inte ens om rollspel och deras normativa effekt/frånvaro längre.

    Jag vet det är en totalitär och anti-yttrande utsaga, men diskussionen är nästintill hijackad för politisk diskussion som kan skötas på nått annat ställe -booooring.

    Föreslår att läsare beger sig uppåt i bloggen till indiespelens framsida 😉

    Gilla

    1. Äeh, jag tycker inte det har gått troll i debatten än. Men jag är ju partisk (väldigt partisk, se ovan).

      Vad gäller nordisk fantasy skulle jag vilja se något med smak av Briggen Blue Bird, vikingatåg och Kaizers Orkester: ut på böljorna, svek, fejd och jävlaranamma. Och svaret på frågan: var passar en svart rollperson in där är förstås: varsomhelst.

      Birka som rövarnäste, bazar och hamnkvarter liksom. Skumma källare, fulla vikingar, långväga resenärer och järnålderskosmopolitism.

      Gilla

      1. Ärligt tyckte jag DoDT hade en sjysst början, men när allt blev vikingar (har inte läst det sista, ok) i olika led, på häst, med helrustning etc, då tappade jag intresset (som Magnus säger ungefär). Men hde de gjort det mer färgsprakande så hade de väl anklagats för Ereb-altaor-lapptäcke-ism.

        Drakar och Demoner Stål, däremot, det verkade koolt! 😀

        Gilla

      2. Drakar och Demoner Stål? Det har jag nog missat.

        Var också tilltalad av vad jag trodde dod6 skulle bli. Men sedan dess har det blivit alldeles för mycket vapensvulst för min smak. Jag ville ha bauerkänsla, inte övermuskulösa vikingar och paladiner

        Gilla

      3. Jag önskar du skriver den då! 😀 Men hur många spelprojekt har du inte (för du e väl A Blixt), Wolframfästet, Oceania?

        Gilla

      4. Det är det sorgliga med Nanoapan, man önskar att mkt blev verklighet. Trakorien ligger iaf bra till 😀

        Gilla

  22. Så, ett försök att slita tillbaks debatten till kärnämnet. China Mieville har en del tänkvärt att säga om rasism i fantasygenren:

    http://www.goodreads.com/interviews/show/38.China_Mi_ville?utm_medium=email&utm_source=Jun_newsletter

    Sen har jag tänkt lite på Coriolisomslaget. Jag har en lite annorlunda tolkning än du Magnus. Men jag håller med om att siktlinjer och perspektiv osv är ett medvetet eller omedvetet val av konstnären. I det här fallet tror jag medvetet. För det du ser är en grupp människor som tillsammans vänder sig inåt i bilden mot något de verkar uppleva som ett hot. De står tillsammans och tittar åt samma håll och ger därför intryck av att vara en grupp. Som åskådare tittar du åt samma håll in i bilden och delar de avbildades perspektiv. Det gör dig delaktig i deras grupp, och bilden verkar vara designad för just det. Gruppen i förgrunden är dina kollegor och kamrater, bilden är upplagd för att du ska känna dig som en bland dessa. Så uppenbarligen är killen i huvudduk (vilken hudfärg han än har) en av dina polare. Trevligt, vi har på senare år fått se alldeles för många människor i huvudduk avbildas i mycket otrevligare roller.

    /P

    Gilla

    1. Jag läste vad China Mieville hade skrivit och håller i stort med henne. En författare behöver tänka över vilka kopplingar som finns mellan hennes fantasiskapelser och verkligheten. Jag känner igen mig i hur jag skriver själv: ”Vilka reflektioner vill jag lägga fram här?” Fast å andra sidan, det blir lätt konstigt om någon annan än författaren försöker överföra en verklig tvistefråga till ett fantasisammanhang där det spörsmålet saknar relevans.

      Gilla

      1. Själv kan jag inte uttala det, vilket alltid är ett bryderi när man ska berätta att han är en fabulös författare (i den nya genren New Weird har jag fått lära mig av mina mer kulturellt bevandrade rollspelskollegor).

        Gilla

      2. OT (Om man nu kan komma längre OT bland de här kommentarerna):

        China är hr Mievilles andranamn/författarnamn, på den tiden han skrev sin doktorsavhandling i internationell rätt på LSE var han såvitt jag vet känd under sitt andra dopnamn, ”Tom”.

        Gilla

      3. Iö håller jag med dig, inte för att jag skriver mkt, men i de konflikter jag vill använda mig av letar jag i verkligheten efter inspiration.

        Gilla

    2. Shit, smart, Patrik. Det hade jag inte tänkt på, men det är ju precis så omslaget funkar. Den där snubben till vänster kollar ju till och med över axeln för att se om man hänger med.

      Gilla

      1. Jag vill till och med dra mig till minnes att Jocke förklarade hur man resonerat kring omslagsbilden på JFAB:s blogg inblick. I skissen var alla ”Hjältarna” vända framåt mot hotet. Beslutet att personen till vänster skulle vända sig mot betraktaren togs just av den anledning du påperkar, betraktaren skall känna sig mer delaktig i actionscenen.

        Gilla

  23. fa va kul text! jag har själv läst lite whiteness studies och är rollspelare så tanken med det rasistiska (och sexistiska) i typ alla rollspel har slagit mej mer än en gång.

    Gilla

  24. sJag msyger in lite reklam här och påpekar med några blider på vår nya Coriolis webplats att alla inte är kaukasier i rollspel…

    Kolla in Samuls Hjältar på Horisontens Ändes webplats som nu öppnat upp till SSK.

    Hemsidans syfte är att verka som plattform för Coriolis Pdf projekt som vi (jag, Nils Karlén och Christian Granath) startat i samarbete med Järnringen för att ge lite nya ingångar till Coriolis via en ny äventyrsplats, Asteroidstation Djachroum.

    Det första materialet som ligger upp beskriver kort asteroidstationen och de karaktärer som man kan spela i vårt konventsscenario Ljusblommans Mörka Blad på SSK 2009.

    Första sidan öppnar med ett meddelande från Samul Dhorat som är ingången till konventsscenariot.

    Allt eftersom kommer vi lägga upp mer material och nedladdningabara pdfer med inriktning på oilka aspekter i Coriolis (inkl scenariot). För mer detaljer kom och besök oss och lämna gärna kommentarer här eller på min blogg.

    http://www.horisontensande.se

    Gilla

  25. Har då aldrig haft en tanke om något är rasistisk när jag spelar rollspel.
    Jag menar det finns ju så många olika typer av karaktärer av olika raser och färger, aldrig nånsin dragit in ” politiskt nutid i spel ”
    Det börjar bli så mycket dravel, nu för tiden lämna politik utanför spelandet. Om omslagen ska politiseras, så får ni nog tänka längre än att det är ” ariskt ”, satans mupp! Spela istället, för man spelar för att det är kul och att man ska slippa tänka på politik.
    Har märkt att de sista åren, har det dykt upp massor av sådant här!
    Mejlbomba istället Vellinge kommun, där har du ena riktiga muppar. Släng inte in rasist stämpeln på rollspel, har vi inte fått nog av alla så kallade experter som påstår att rollspelare är farliga för landet? Nu ska omslag på spel bli en fråga om rasism och att de är för ariska, kanske du skulle ge dig på populär kulturen också, där finns det fullt med -ismer.

    För övrigt så är inte arier vita, så hela saken faller på din tes (Den ariska hobbyn)

    Arier kallas de indoiranska stammar som någon gång mellan 3000 f.Kr. och 2000 f.Kr. invandrade till Iran, Indien, och Kaukasus från sitt urhem.

    Gilla

  26. Jag tycker bilden ser ut att ha en svart numenorit på omslaget vilka kan tänkas vara en stor del av krigsherrarna i de öknar som avses och de var väl vita eller möjligen solbrända vita?

    Gilla

  27. åh, justja, tilläggas kan också att några av de bästa texterna som öht skrivits till Eon skildrar icke-vita folkslag, och Västlanden-modulen, som helt handlar om sådana, kommer bli kickass, för liksom, jag skriver den.

    Gilla

  28. Fan vad du ska waina.
    Och om du inte har missat det så är DoDT inspirerad av nordisk mytologi.
    Tror inte det fins någon färgad person nämnd som fins med i våra gudasagor.
    Skriv ett eget som har en färgad person på omslaget om det ska vara så viktigt för dig…
    Väntar otåligt på den bok i så fall.

    Gilla

    1. Det som är roligt med din kommentar här, förutom ordet ”waina”, är att du verkligen plockar russinen ur kakan. Jag vet inte om du såg det, men det radas upp ganska många fler spel än just DoD:T, och senast jag kollade var varken Noir eller Mutant inspirerade av nordisk mytologi…

      Gilla

  29. Otroligt att det finns diskutioner om sånt här idag?! När man satt och lirade de här gamla spelen var det aldrig någon som tänkte en enda rasistisk tanke, det gjordes enbart för att det var roligt och för att ens konstnärliga sida simulerades så bra. Kanske det bara var helsvenskar som spelade, om det hade varit någon utlänsk med i spelet kanske han nämnt att han inte hittar någon från hans eget folk?
    Jag tror iaf att sverige är det minns rasistiska landet i hela världen, tänk att ha problem med att fira sin egen nationaldag av rädsla för att bli kallad rasse. Jag skulle ju om jag ville, kunna nämna några länder vars befolkning dagligen måste kalla någon för rasist. Är det de första man börjar spekulera i när man möter en annan människa, om denne är rasist eller inte? Antagligen dras gränsen för rasist väldigt mycket tidigare då än om man struntar i det?…

    Gilla

  30. En tanke till er alla.

    Jag började spela rollspel (drakar&demoner och mutant) när jag var en liten kille, 8-9 år ungefär och höll på tills jag var 17-18 kanske. I denna ålder (8-15) skapar man sig en idenitet och jag spelade ofta en stor stark vit manlig krigare. Att jag skulle valt att spela en mörkhyad kvinna fanns inte ens i mina tankar. Detta var ju knappast ett rasistikt val, utan jag valde ju givetvis det som jag själv mest kunde/ville relatera till. Jag vill inte spela tuff manlig krigare för att det var sådana omslag på spelen, jag VALDE att spela de spelen för att de var tuffa manliga krigare på omslagen, svårare än så är det nog inte tror jag.

    Att läsa in rasism i rollspelen är enligt mig att försöka ”göra en höna av en fjäder”.

    Bara en tanke.

    Gilla

    1. Frågan är ju om allt måste vara medvetet. Det är en undermening i väldigt mycket av motargumentationen här; ”är det inte medvetet så finns det inte”. Kan man vara rasist utan att tänka på sig själv som rasist? Kan man påverkas utan att själv tro sig bli påverkad?

      Mitt svar är: Klart man kan. Klart man kan påverkas utan att vara medveten om det. Klart ens uppfattningar formas av den kultur och den verklighet man mötet. Om kulturen enhetligt hyllar ett visst ideal är det klart jag påverkas av det.

      Gilla

      1. Exakt. Eftersom de flesta i samhället är med på det så är det så normativt att man inte ens kan se problemet. Alltså gå utanför bubblan och se om det kanske inte är den osynliga diskriminerande normen( det vill säga den vita medelålders mannen) som är boven i dramat.

        Det jag ville säga av detta flummiga inlägg var väl egentligen att bara för att det kanske inte skedde i ditt fall betyder det inte att det inte existerar.

        Gilla

  31. Hahaha…

    ”den vite medelålders mannen” är alltid den onde. *stön*

    Daflum: är du seriös eller inte?

    ”Alltså gå utanför bubblan och se om det kanske inte är den osynliga diskriminerande normen( det vill säga den vita medelålders mannen) som är boven i dramat.”

    Jag gör en snabb generalisering här, men jag antar att du även anser att ”patriarkatet härskar i Sverige, att alla svenska kvinnor är förtrycka av sina medelsvensson vita män, alla kvinnor är änglar, och den stora massan fattar inte det du fattar…”

    Man kan vrida och vända på allt tills det uppfyller en norm man vill/anser skall finnas.

    Ex. Uttryck ”Svenska män bryr sig inte om sina barn där föräldrar är skilda” = Svenska vita män är svin

    Statistik, i Lund ex har INGEN man fått vårdanden vid en tvist, utan det blir antingen båda men OFTAST kvinnan. Har en vän som fick lägga ut 30-40.000 SEK för att ens få chansen att träffa sin son. Enligt den ”vårdnads tvist advokat” han hade va det mycket ovanligt att män orkade kämpa så länge som han gjorde. Att hans kvinna inte ville ha med honom att göra blev att de frågade vad det var för fel på honom!? ”Om en kvinna inte vill ha med sin man att göra, då måste det vara något fel på dig”. Att det var något fel på henne fanns inte i deras värld. Att hon var egoistisk va ju helt omöjligt. Han bad mig att se en repris på ett Debatt avsnitt som hade sänts i höstas. Där satt en kvinna som jobbade med sådana tvister och uttryckte sig att ”problemet i en vårdnads tvist uppstår då inte mannen ger med sig…”. Helt otroligt!

    Nu har han fått delad vårdnad äntligen (efter mer än 1 år kamp).

    Så… med statistik kan man läsa in vad man vill.

    Gilla

    1. Tankefelet du gör är att tro att det här är ett individproblem. Att det handlar om individer som är ”onda” eller ”goda” och så vidare. Det finns ingen, eller i vart fall väldigt få, som tror att ”alla” män är ”svin”, eller att ”alla” kvinnor är ”änglar”. Det handlar inte vad individuella män resp. kvinnor gör eller säger. Det handlar om strukturer och attityder.

      Det handlar inte om att hitta ”boven”, det handlar om att hitta destruktiva strukturer och försöka göra något åt dem. Att du sedan tar det personligt och börjar komma med både obehagliga anklagelser, strågubbeargument och konspirationsteorier kan rimligen inte betraktas som någon annans problem än ditt.

      Gilla

      1. ”Halmdocka” var ordet jag letade efter; ”Straw man argument” är det engelska ordet. Det handlar helt enkelt om att man istället för att bemöta motståndarsidan hittar på helt andra saker som man argumenterar emot; man ”bygger en halmdocka”. Som här, där Jimmy till exempel skiter i de argument som faktiskt används, och hellre hittar på saker att argumentera mot.

        Gilla

      2. ”Som här, där Jimmy till exempel skiter i de argument som faktiskt används, och hellre hittar på saker att argumentera mot.”

        Nu är jag inte riktigt med… menar du att jag istället för att argumenterar mot dig… ställer en fråga.. för att lättar förstå vad du menar.. för att sedan eventuellt fortsätta debatten…

        jag är som sagt inte riktigt med på vad du menar…

        Gilla

      3. Ok, antar att du hänvisar till mitt ”andra” inlägg och inte frågeställningen vad en ”strågubbe” va.

        Gilla

      4. Exakt. Inlägget där du börjar babbla om ”‘den vite medelålders mannen’ är alltid den onde.”. Det är i det du bygger halmgubbar, och kommer med en massa ovidkommande nonsens.

        Gilla

      5. ”Det är i det du bygger halmgubbar, och kommer med en massa ovidkommande nonsens.”

        Hrm… ja du… nonsens… jag ber om ursäkt att jag inte följer mall A-2 för hur man skall argumentera på denna site och att jag har mage att inte tycka som du…

        Gilla

  32. Som Krank säger när hävdade jag något om att det sitter massa onda vita medelålders män någonstans och har konstruerat normen? Det är ju inte det de handlar om. Det de handla om är som sagt att det finns en enorm osynlig som styr oss alla i hur vi blir skapta som människor och hur vi blir behandlade.

    Fallet du nämner är ett utmärkt exempel på detta. I nästan alla fall där det finns en vårdnadstvist så hamnar barnet hos mamman. Kan det kanske bero på strukturen att enligt strukturen så är vi män inte lika duktiga på att ta hand om barn. Det är väl kvinnans jobb. Kolla i en leksakskatalog så kan du tydligt se vem som anses vara mest kapabel till att ta hand om barnen.
    Vi vita män drabbas också utav strukturerna och detta är kanske något vi borde motverka eftersom jag har den konstiga uppfattningen att män också kan ta hand om sina barn.

    Sen att vi på många andra arenor har försprång genemot kvinnor och människor utav annan etnicitet har väl inte gått dig förbi. För enkel fakta ta den uppsjö av dokumentärer av människor med utlänska namn som fått komma till anställningsintervju eller fått ett hyres/bostadskontrakt efter ha bytt till något mer svenskt.

    Gilla

      1. Jag menade detta till dig Krank, råkade skriva till dig Daflum (givetvis hoppas jag inte heller att du Daflum känner dig påhoppad).

        Gilla

  33. Jag skall ta och snickra ihop ett realistiskt rollspel som utspelar sig i tidig europeisk medeltid. Rollpersonerna är fattiga ”äventyrare” som tvingas att jobba på en gård som (mer eller mindre) livegna – glöm det att uppleva några äventyr. Alla eventuella kvinnliga rollpersoner över 12 år är bortgifta och tvingas slita i hemmet. Judar blir förföljda och dödade. Eventuella afrikanska rollpersoner är naturligtvis slavar. Kan någon måla ett omslag?

    Gilla

  34. Bajsnödigt försök till att vara politiskt korrekt. Är det fel att ha en fantasyvärld inspirerad av de nordiska sagorna, John Bauer etc? Varför måste rollspelsskapare vara medvetna om att världen inte enbart består av grisrosa västeuropéer, något mörkare slaver, snedögda asiater, nästintill svarta negrer, brednästa maorier osv? ALLA vet att de finns men måste alla grupper vara representerade i alla hitte på-världar?

    Det är väl bara skapa ett spel som utgår ifrån afrikansk kultur eller göra ett spel där ingen är blekfis. Hur svårt kan det vara?

    Gilla

  35. ”Man ser bara baksidan av killen med huvudduken. Vilken slump!”

    Du har inte tänkt på att det kanske beror på att illustratören slapp illustrera ett ansikte genom att låta personen ha ryggen vänd mot betraktaren?

    Gilla

  36. Sedan tror jag man måste se till att Sverige var ett land med betydligt färre färgade människor under 80-talet än i dag vilket kanske också påverkar valen av omslagsbilder? Man ville kanske ha omslag med hög igenkänningsfaktor hos köparna?

    Gilla

Lämna en kommentar