Sinkadusmåndag, del 22

Sinkadus22spl
”För några få NeoYen mer” – en novell av Gunilla Jonsson.

Sinkadus nr 22 (december 1989)

Omslag

Frank Frazettas ”Death dealer”. En riktig klassiker. Den är faktiskt så jäkla klassisk att man kan köpa en replika av hjälmen för 2250 dollar. Hur sjukt är inte det?

Sinkadus22

Ledare

Varje gång jag skriver ”Olle Sahlin” så skriver jag först ”Olle Sahling”. Jäkligt irriterande.

Men det har inte något med ledaren att göra. Den handlar snarare om science fiction-författarens dilemma; att det ofta är omöjligt att kunna förutse stora tekniska revolutioner. Exempel ges på Heinlein som lät sina romanfigurer använda räknestickor, eftersom miniräknare inte fanns i Heinleins föreställningsvärld.

Hemmafronten

Fasen vad det var billigt med rollspel på den här tiden. Alla äventyr kostar under 100 kr. Den förbjudna staden till Mutant kostar 89 spänn. Monster och män till DoD går loss på 98. För att inte snacka om romanerna! Pratchetts Magins färg kan man köpa för ynka 34,90 kr, och Tjuvstaden kostar bara 44,90 kr.

Nu kommer jag ihåg en gång när min lokala leksaksaffär hade rea på Äventyrsspels romaner. 10 spänn/st. Det blev mycket läsning den sommaren.

Arkivet

Drakar och demoner-stats för invånarna i Asprins Tjuvstaden, både för specifika individer och för allmänna slp. Det är i princip bara att sätta igång och spela i Asyl. Jag minns att jag läste den här artikeln med stor behållning och att jag hade storslagna planer på en Asyl-kampanj. Men det hela sket sig. Jag var den ende i min spelgrupp som hade läst böckerna, och alla andra var tämligen ointresserade.

”Monturerna”, av Jonas Lindblom och Leif Eriksson, innehåller information om landet med samma namn i Ereb Altor. Dels finns det en massa äventyrsförslag, dels info om Monturernas armé. Äventyrsuppslagen är inte alltid helt lysande. Lyssa på detta:

Hajmännen

Spelarna reser genom Bychow och tar in på Bläckfiskens håla. Vad som sedan händer beror på hur nyfikna spelarna är. Nyfiken i en strut …

Det är ju inte ens ett helt förslag! Det är ju bara en inledning utan någon som helst plot. Varför är titeln ”Hajmännen”? Är man tvungen att äga Monturerna för att fatta? Oavsett så är ”Hajmännen” det utan tvekan sämsta äventyrsuppslaget EVER.

Tack och lov är de flesta andra förslagen något mer matiga.

Insändare

Anders Blixt har skrivit en insändare! Nej, han klagar inte på att Äventyrsspel har blivit för kommersiella eller på att han inte fattar regler i Mutant 2 (något som han förmodligen inte gör). Istället skriver han om sin syn på svartvita-spelvärldar, alltså där gott och ont står mot varandra och det inte finns några egentliga mellanting. Blixt är mer inne på gråskalor. Han ordar även om debatten om ”bara människor som rollperson” som började för några nummer sedan. Kontentan: spela vad fan du vill, så länge du har roligt. Slutligen ger sig han i seriös/oseriös-kriget.

Debatten i detta ämne har varit rätt poänglös. Min erfarenhet är att när en rollspelare talar om ”seriöst rollspel” menar han egentligen ”rollspel på det sätt som min spelgrupp utövar det”.

Word.

I övrigt fortsätter ovan nämnda debatter att rasa i brevspalten. Signaturen Röde baron tycker det är kul med moraliska val. Och så vidare.

Vi får även reda på att Äventyrsspel lagt ner produktionen av Chock. ”Skälet är vikande försäljningssiffror för det spelet.” Jag var aldrig något fan av Chock så jag sörjer icke.

Slutligen kommer en riktig insändarklassiker. Eller i alla fall början till en klassiker. Jag känner mig nödgad att scanna in den i sin helhet:

Sinkadus22ins

Äventyr

”Den stulna elefanten”, till DoD Expert, av Olle Sahlin och Michael Geller. Ett ovanligt öppet äventyr – för att vara i Sinkan – med många möjliga händelseförlopp. I alla fall i början, fram mot slutet blir det mer traditionellt grottjox. Det innehåller hemliga ordnar, nekromantiker, riddare utklädda till byfånar och både det ena och det andra. Handlingen är centrerad kring de stulna ritningarna på en ”dvärgisk eldvagn”, som inte får hamna i fel händer. Nej, ”dvärgisk eldvagn” är inte vad dvärgar kallar sina utedass.

Sinkadus nr 22 innehåller även ett Stjärnornas krig-äventyr: ”Elakt spel” av Anders Blixt.

Zonen

Bilar! Okej, inte bara bilar, utan en hel artikel om hur det är att överleva i Skymningslandet (av Marcus Thorell). Väldigt mycket handlar dock om bilar och fordon – och strider mellan dem – gärna med rubriker som ”Ditt fordon – bilen gör mannen” … kvinnor kan ju inte köra bil. Prejningar, brand, överkörning, farliga manövrer … allt man behöver för lite motorburet kaos.

Det finns även stats på Mad Max och dennes bil, för den som inte fattat hinten. Max högsta värde är 17. Respect.

Inte att förglömma är heller ”Rekyl” – ett ”actionbrädspel” till Mutant. Inkluderas gör spelbrickor, regler och spelplan. En av figurerna är en vacker kvinna som heter Bella Lugosi. Jag har för mig att vi testade att spela ”Rekyl” ett par gånger, men jag har inget som helst minne av hur det gick.

Övriga artiklar

Gunilla Jonssons ”För två neoyen mer” är en en novell i Mutant-världen. (Nya Mutant.) Action, betong, gangsters, folk med internationella namn. Man kan väl säga att skillnaderna mellan gamla och nya Mutant aldrig varit tydligare.

”Levande rollspel: mer än 3D”, av en hel drös författare, är nog en av de Sinkan-artiklar som gjorde mest intryck på mig. Jag tyckte det verkade så förbannat häftigt med lajv. Trots det dröjde det ytterligare nästan 10 år innan jag testade (Nyteg).

Eller vänta! Fanns det inte en lajvartikel i Rubicon också? Det kanske är den jag tänker på?

Reklam

Det här är första gången Sinkan innehåller reklam som 1) inte är egenreklam för Äventyrsspel, och 2) inte är reklam för spelbutiker eller tennfigurer. Lookilooki:

Omdöme

Ja, vad finns det att säga? Det här ett bra nummer. Schysst blandning av material. Härligt att se lite annorlunda grejer som brädspel och noveller. När det gäller just novellen är det kanske tveksamt om det när sånt material man vill ha när man köpte Sinkan. Eller?

På det stora hela är intrycket att redaktionen fått lite av en nytändning i och med nya Mutant. Nu har de en helt ny värld att leka med. Att denna energi i slutändan visade sig resultera i stora mängder väldigt likartat material är bara att beklaga – men mer om detta i framtida Sinkadusmåndagar.

28 reaktioner till “Sinkadusmåndag, del 22

  1. Det där med hajmännen på Monturerna är ju helt fantastiskt… 🙂

    Minns jag inte fel så får man en fullständig förklaring i Monturerna-modulen – vilket dock är en riktigt klen ursäkt till äventyrsuppslaget.

    Gilla

    1. Well, i en av böckerna till MUA finns ett äventyrsuppslag där skribenten (inte jag) har glömt rollpersonerna. Svårslaget.

      Gilla

    2. Har för mig att det handlade om att hela byn bestod av förklädda hajmän som var allmänt elaka. De hade stora halsdukar på sig allihop för att dölja sina gälar…

      Gilla

  2. Hajmännen låter som om skribenterna sagt ”det där fortsätter vi med sen” – och därvid blev det… Händer lite till och från. Naturligtvis är det redaktionens fel när det går igenom.

    Folk som sätter pengar på Sauron, det är takter det. :-]

    Gilla

  3. Vi spelade Rekyl rätt flitigt. Fast den medföljande kartan var rätt liten så vi gjorde en större. Vill minnas att vi utökade persongalleriet också och hade lite större strider.

    Själv tyckte jag då, och tycker fortfarande att det är rätt bortkastat med kända personers stats. Som spelare vill jag göra min egen roll, och som SL hade det varit ett kreativt bottennapp att tvingas ha med MadMax i mitt äventyr.

    Gilla

    1. Ja, det är svårt att spela Mad Max bättre än Mel Gibson. Den småländska variant jag kunde åstadkomma blev liksom aldrig riktigt så mycket australisk öken…

      Gilla

  4. Jag undrar vad tusan det där ”Elakt spel handlar” om. 20 år senare kommer jag inte ens ihåg att jag har skrivit det. Någon kom kan friska upp mitt minne?

    Gilla

    1. ”Elakt spel” har jag aldrig provat själv men när jag som hastigast kikar igenom det så verkar det utspelas på rymdstationen Fhe. En direktör vid namn Maximilian Hann blir mördad och rollpersonerna får i uppdrag att lösa fallet.

      Gilla

      1. Jag har nu rotat fram detta nummer av Sinkadus ur mina gömmor. Det tog säkert 1T20+20 minuter innan jag kom rätt. Mycket grunk jag samlat på mig. Hursomhelst. har jag noll minne av att ha skrivit äventyret, men det verkar hyfsat OK.

        Gilla

  5. Vill minnas att jag verkligen gillade Gunilla Jonssons noveller till Mutant 2090. Hon författade också de bästa modulerna till spelet.

    Gilla

  6. Skulle sätta mina pengar på Vashna och dennes giaker, drakkarim, vordaker och helgastar, men så är jag ju också ett Ensamma Vargen-fan.

    Gilla

  7. Nu var det ett litet tag sedan jag tittade in här, så det är väl dags för ett par kommentarer… Äventyret i nr 22 är det enda jag någonsin har skrivit och det återanvändes senare till en amerikansk SRR-modul, Southern Gondor har jag för mig att det var. Grejen med äventyret är att det var en bröllopspresent till Tina, en kompis som flyttade till USA. Både hon, jag och medförfattaren Michael, som fyller år idag när jag skriver det här för övrigt, är/var medlemmar i Forodrim och/eller SCA och alla slp som beskrivs är lätt maskerade medlemmar. Tina och hennes man Troy är Melina och Gordo och mitt och Michaels alteregon var Camulius och Naurudun. Bakom Azina döljer sig min dåvarande och året innan hade vi gift oss – prästen som vigde oss var ingen mindre än Åke Eldberg och han återfinns på den stora bilden på mittuppslaget från ett supertidigt protolajv inom SCA – april 1985. De här båda tidiga artiklarna om lajv var så vitt jag minns det de första som publicerades på svenska i något annat än fanzin. Artikeln i Rubicon var i stort sett samtida, men jag tror att Sinkadus ändå var först. Rätta mig gärna om jag har fel! Kuriosauppgift till – när jag och Carina gifte oss 1988 var det i form av det första medeltidsbröllopet i modern tid, vi var faktiskt först! 🙂

    Gilla

  8. Willow. ”Hyr den i en videobutik nära dig!” Tack för uppmaningen, alla vet vi ju hur misslyckat det kan bli när man hyr en film hos mormor i Kalix för att sedan se den hemma i Stockholm.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s