Vem var den fetaste slutbossen i Mutant?

Spoliervarning!

Ni kanske redan har sett mitt inlägg om De 10 fetaste slutbossarna till Drakar och demoner? Föranledd av kommentarerna där tänker jag nu fråga er, mina kära underbara gullegulliga läsare, vem som var, för ett givet värde av ”fet”, den fetaste slutbossen i rollspelet Mutant?

Reglerna är enkla:

  • Varelsen måste vara en eller flera slp/monster publicerade i ett officiellt äventyr till Mutant, Mutant 2, Mutant 2098, Mutant RYMD, Mutant Chronicles eller Mutant: Undergångens arvtagare.
  • Varelsen måste vara en ”slutboss”, alltså utgöra ett actionfyllt klimax på ett äventyr. Normalt är ett äventyr över efter att en slutboss besegrats.

Så diggar du dråparträdet i Uppdrag i Mos Mosel, psi-mutanterna i Katastrofens väktare eller Chaghul i Operation Kirkwood? Nominera din favorit i kommentarerna nedan. Glöm inte att motivera ditt val.

41 reaktioner till “Vem var den fetaste slutbossen i Mutant?

  1. Cybern i Grå Döden ligger bra till. En hjärna skvalpande i ett akvarium har väl aldrig ställt till med så mycket bekymmer?

    Psi-mutanten i äventyret Järnringen som hade kristallöga var också helt okej. Kanske mest för ögats skull och att han satt i en svävande fåtölj. De klonade pinupporna omkring honom gillar jag också. Riktiga slutbossar har ofta snygga brudar. Hög James Bond-faktor på hela det äventyret.

    Baronen i NKT. En rövarmammut med egen tåglinje. Svårslaget.

    Gilla

    1. Håller med Petter B:

      Järnringen-agenten Makron i äventyret ”Järnringen” med glasöga, flygfåtölj och en privatarme klonade pinuppor omkring sig vinner klart. Dessutom var hela det äventyret en uppenbar James Bond parodi. Järnringen gick ju även från att vara organisationen som råkade vara i det äventyret till det överlägset oftast återkommande temat i Äventyrsspels äventyr till Mutant och Mutant 2… SAMT till att ge namn åt företaget som gav ut Mutant UA

      Blir inte mer legendariskt än så. Mest ikoniska äventyret, mest ikoniska slutbossen.

      Gilla

  2. Nu måste man ju dyka in i nostalgins bryderier en stund!
    Nominerar också Petter Bs PSI-boss, endast för James Bond motiveringen. Klart sant!

    Gilla

  3. Jag framhärdar i nomineringen av Dråparträdet i Mos Mosel, med motiveringen att det är en slutboss som liksom sammanfattar hela Mutants spelkänsla i sig själv.

    Och sedan vill jag också nominera Förintaren i Ulvriket: Den Längsta Marchen på rena skala och overkill, och också för att det är fräckt med en slutboss som verkligen ÄR äventyret.

    Gilla

    1. Dråparträdet FTW.

      Ett fint nybörjaräventyr, det där Mos Mosel. Man ska sätta sig i respekt hos spelarna direkt, så de inte tror något.

      Gilla

  4. Jag tänkte först säga teleporteringsmaskinen i Järnringen, men den kanske inte räknas. Annars har den ju allt: lynnig, klinisk, blankpolerad och inte minst oerhört dödlig.

    Gilla

  5. Och Hydran förstås. En nästan odödlig jätteslemklump som innehåller massor av andra varelser och deras minnen och personligheter. Någon liknande varelse har jag inte sett någon annanstans. Måste väl vara topp 10 i alla fall.

    Gilla

  6. Hydran låter, likt så mycket annat i Undergångens Arvtagare, som en homage till Trakorien, och just i detta fall Granströms Kaklun.

    Jag nominerar Dubbeltrynet från De 7 mutanterna med motiveringen att det är den enda boss jag kan komma på och det kvalificeras som minnesvärt. Dessutom bor Dubbeltrynet i en utbyggd husvagn och har en briljant och beundransvärd plan.

    Gilla

  7. Mutants slutbossar är verkligen av varierande art. Något som gör det svårt att jämföra dem med varandra, alla har de sin charm. Men om jag skall lyfta fram någon som jag tycker har lite mer än de andra så skulle jag välja en riktig doldis, en slutboss knappt ens uppfattas som en boss trots att den faktiskt är en gud.

    Jag nominerar Det Stora Vrååålet.

    Motivering:

    1) Det Stora Vrååålet är inte ond, den har ingen krystad agenda eller målsättning att ta över världen. Men den är ändå fruktansvärd att skåda och ställer till med mycket lidande.

    2) Den kan inte besegras med vapenmakt allena. Spelarna måste framförallt använda list och gott rollspelande för att kunna gå segrande ur kampen. Detta utan att spelarna behöver göra några egentliga förberedelser eller ta med sig kraftfulla föremål från tidigare äventyr. Allt finns på plats så det kommer inte att bli något snopet slut där SL informerar spelarna om att deras rollpersoner är döda eftersom de inte tog med sig det magiska mikrochipet från rum 10 i rubbithålan.

    3) Besegras Vrååålet får det stora konsekvenser för spelvärlden. Rollpersonerna skall inte bara neutralisera ett hot mot spelvärlden och återställa ordningen. De har möjlighet att påverka historiens lopp. Om Vrååålet försvinner så har RP avlägsnat grundbulten i områdets största religion. Livet för folket på slätten kommer aldrig att bli sig likt igen och hur det blir lämnas till spelgruppen att bestämma.

    4) Detta är en slutboss som inte är en datorspelsslutboss. Här har konstruktören släppt den tröttsamma mallen och ger spelarna friheten att välja hur och om de skall ta sig an monstret. Visserligen är det just detta som gör att Det Stora Vrååålet kanske inte riktigt platsar in som slutboss men nytänket är så välkommet att det ändå hamnar på plussidan i motiveringen.

    Dessutom har Vrååålet allt annat en slutboss skall ha. Som otrolig styrka, okänslighet för magi och gudomlig status.

    Gilla

  8. Wolfra, härskare över de Förträffligas gemenskap, i Mutants tidiga epok. En Napoleon-gestlat med psi-krafter och oändlig ambition. En hommage till Mulan.

    Gilla

      1. Det var en lång spelvärldsartikel i en Sverox. Den är helt canon, eftersom den är skriven av den IMM som satte samman Mutant Classic-världen. Temat är Mutants motsvarighet till Vikingatiden, ett par hundra år före Pyris grundande.

        Gilla

  9. Min favorit är Oskar Silferstierna från I Reptilmännens Klor. Om man nu kan räkna honom som en slutboss eftersom spelarna aldrig träffar honom. I senare delan av scenariot framkommer att det är han som Algot tänkt sälja kugghjulet till och att han har kidnappat unga flickor för att sälja som slavar till de ondsinta Psionerna. Oskar är i mina ögon en rakt igenom rutten person som gör allt för pengar och egen vinning. Att han är försvunnen när spelarna hittar hans gömma är bara en bonus!

    Gilla

  10. Parpeter Oxly från Brännpunkt Hindenburg. Muterad älg och fantasisk vänsteradikal terrorist med storhetvanisnne. Mutants egen Andreas Baader. Och sen har han en Arnold Terminator robot som livvakt. Kan det bli bättre?

    Gilla

  11. Av misstag???

    en omröstning om den fetaste slutbossen i mutantäventyr kommer ju givetvis innehålla spoilers…

    det borde väl vem som helst förstå…

    Gilla

    1. Well -läser man titeln där det står VAR -kan man tolka att det ska handla om det tidigare mutant, inte det högst levande MUA (särskilt om man skumma första delen mindre nogrannt för att se vad folk rösta) -jag bara varna folk att inte va så snabba som jag.

      Kan inte se att det e så fel.

      Gilla

  12. Håller med Kosta att en spoilermärkning skulle sitta fint. Har två spelare som följer bloggen och vi ska snart börja spela DLM. Skulle vara väldigt tråkigt om de fick överaskningen med Herr F förstörd.

    Gilla

  13. Jag kan väl säga att jag inte kan tro att man kan begära att man lägger en spoler här av innehavaren, men eftersom typ hela rollspel-sverige läser bloggen och kan va snabba som jag la jag in en varning på Forumet.

    Tur att man e SL annars skulle DLM och MUA va fuckad by now. 😉

    Gilla

  14. Det är hans blogg så han kan skriva vad han vill. Men man kan önska en varning och sen är det upp till honom.

    Gilla

  15. Sen glömde jag ju rösta… Men jag säger nog att fetast är DLMs slutboss särskilt emd tanek på att äventyret är gjort så det ska kunna gå att besegra om man e smart/duktig.

    Sist: Bossar är överreklamerade. Ett exempel -striden mot Vicotnik var mer spännande mot hans underhuggare än honom -han blev kass direkt när den vita marshmallowanden dök upp…

    Gilla

    1. Jag tackar ödmjukast! Ser fram mot slutklämmen, min sorg e att alla (inkl myself) har glömt Mutant 2089 -den balaste slutbossen där är nog Draken eller GD137 (fast det e nog ett monster)…

      Gilla

  16. Jag tycker det är en riktigt, riktigt dålig idé att spoilra slutbossen till en av rollspels-Sveriges största (och bästa?) kampanjer på en öppen blogg. Även om MUA är nedlagt som produktlinje, är det många spelgrupper som fortfarande spelar UA-kampanjen.

    MUA har inte så många stora slutbossar, så i princip kommer samtliga SLP med någon sånär tyngd att placera sig på listan. Dumt!

    Magnus, jag hoppas du inte gör verklighet av den här topp 10-listan. Det funkar inget vidare med spoiler-varning på en blogg, eftersom du måste scrolla förbi ett senare inlägg för att kunna läsa de äldre. Därmed fyller spoiler-varningen knappt sitt syfte, till skillnad på ett forum där du kan låta bli att följa länken till en spoiler-varnat tråd. Så var snäll och låt det här ämnet vara.

    Gilla

  17. ‘schäkta, men den Mutantspelare som inte är läskunnig nog att förstå redan av rubriken vad artikeln ska handla om förstår inte heller en spoilervarning. Ni spelledare som är oroliga att era spelare ska ”fuska”: hur tänker ni hindra era spelare från att tjuvläsa äventyret hos en annan kompis, på biblioteket eller genom att ladda ned det…? Kanske lägga en bakgrundsbild på deras datorer med texten ”Varning! Internet innehåller spoilers”?

    Gilla

    1. Det handlar inte om att man är rädd för att någon ska ”fuska”. Du har helt rätt i att det lär vara svårt att stoppa någon spelare som är fast besluten att luska ut vilken boss han ska slåss mot i slutet. Men. det kan finnas någon spelare som slösurfar in på bloggen, scrollar ner och kommer på ”oh fan det hade jag inte velat läsa”.

      Gilla

  18. Vill man ta reda på vad som står i ett äventyr kan man självfallet göra det. Eller så låter man bli. Det är väl det hela.

    Gilla

  19. Till mitt försvar rörande spoliering av Det Stora Vråålet så får jag väl säga att texten inte är speciellt beskrivande. Jag skriver inget om hur eller varför rollpersonerna möter monstret. Egentligen ger jag inte mycket mer information än spelarna kan se om de studerar framsidan på P-DIK. För att texten skall bli fullt begripligt måste läsaren kunna fylla ut luckorna själv.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s