Sju bevis på att Neotech 1 inte har åldrats med värdighet

Det svenska cyberpunkrollspelet Neotech släpptes i sin första version 1993. Det är 16 år sedan. Känns kanske inte så avlägset kan man tycka. Men tro mig: 1993 var en annan värld. Det finns få saker som blir daterade snabbare än näraframtidsvisioner (spelet är tänkt att utspela sig år 2051).

Här är 7 tecken på att Neotech, tja, publicerades för 16 år sedan.

7. Subkulturerna som gick upp i rökneotech1

Hiphopare? Emo? Brat? Nej, i Neotechs framtid existerar inget sådant. Där går de flesta klädda i ”jeans och tröja/skjorta”. Uniformer och läderklädsel av olika slag tycks vara de två största subkulturerna 2051.  Är man lite alternativ så glider man runt halvnaken, i mjukisbrallor eller klär sig som en hippie

Det känns dessutom väldigt 1993 att man ska slumpa fram sin rollpersons klädstil.

6. Money money moneyneotechpengar

Finns det något som är karaktäristisk för 90-talets cyberpunk så är det att valutor har fått nya namn. Men ärligt talat, vilken riskbank med självrespekt skulle kalla sina stålarsh för ”Q-francs” eller ”Neo-Yen” (som dessutom verkligen är en klyscha — fanns det inte Neo-Yen i Neuromancer?).

Den skandinaviska kronan är också en rolig historia. I framtiden har tydligen alla skandinaviska länder gått ihop till en stor federation. Woho! Skandinavismen lever! Eller något.

5. Min tv är mindre än din tvneotechtv

År 2051 har utvecklingen av tv-apparater regraderat till 2002 års nivå. Bara det att det finns regelrätta tv-apparater om 40 år känns inte helt sannolikt. Och för att göra det ännu värre så finns det en lång lång lång lista med massor och åter massor av olika tv-kanaler man kan — så klart — slumpa fram med en tärningskombination.

4. Klor är coolt

neotechklor

I Neotechs värld finns det cybernetik, alltså olika typer av avancerad teknologi som opereras in i människokroppen. Även om detta blir möjligt i framtiden så tror jag aldrig aldrig att vi kommer att få se fungerande Wolverine-klor. Seriöst, de skulle slitas bort vid första hugget.

Vad är det med klor och 90-talet egentligen? Allting hade klor 1991-1997.

3. Amerikas förskingrade staterneotechkarta

Att USA splittras är nog en av de vanligaste framtidsscenarierna man kan stöta på just nu. Men 2051 har landet splittrats lite väl finkornigt. Utah som en egen nation? Kom igen, liksom, Första Mormonska Teokratin eller vad?

2. Obama vem?neotech2009

Att det fortfarande skulle vara konflikter i Afrika 2009 var nog inte svårt att gissa ens 1993. I övrigt låter jag texten stå för sig själv.

1. Vi kan inte komprimera filer i framtidenneotechcd

Publiceras utan kommentar.

19 reaktioner till “Sju bevis på att Neotech 1 inte har åldrats med värdighet

  1. Det roande med USA-kartan är inte uppsplittringen, som ju är mer eller mindre standard för alla framtidsskildringar, utan att den är gjord på ett så märkligt vis. Väldigt få faktiska kulturella samband finns mellan de delar som uppenbarligen ska utgöra egna länder — liksom, Seattle och Portland är samma land som North och South Dakota? När det redan finns idéer om ett Cascadia längs kusten från norra Kalifornien till British Columbia? ”New England” inkluderar fuckin’ Virginia? Ett Quebec som erövrat sina grannprovinser? Det känns ungefär som när White Wolf beskrev Skandinavien, fast tvärt om.

    Gilla

  2. Oj, det var nog 10 år sedan jag senast bläddrade i Neotech. Om jag inte minns fel så köpte jag första exemplaret när det släpptes på konventet och fick det signerat. Borde gräva fram det och kolla…

    Gilla

  3. Fast beskrivningen från Sydafrika är inte helt oäven. Den vita minoriteten kontrollerar fortfarande ekonomin och har i absoluta tal blivit rikare sedan 1994 – medan tvärtom de svarta blivit fattigare.

    Gilla

  4. Och som Shadowrun-älskare så paxade FASA California Free State.
    Pax. pax. pax. (Som också blev ett gevär i Efter Ragnarök..)

    Gilla

  5. Kul inlägg! N1 är hemskt föråldrat. Det är inte lätt att göra framtidsspel, särskilt inte när de utger sig för att vara realistiska 🙂

    Som tur vad kommer det en ny version. När den är klar 😉 Vi får se om 16 år till hur väl den håller.

    Gilla

  6. Klorna kommer från Gibsons bok Neuromancer, där den kvinnliga huvudpersonen Molly har inopererade skalpeller under fingernaglarna. Meningen ”She smiled. The blades slowly withdrew” framkallade rysningar hos en sjuttonåring på den tiden när text fortfarande hade betydelse.

    Alla postapokalyptiska spel med cybernetik hade minst EN bild av en atletisk kvinna med klor. Freud, någon?

    Gilla

  7. Haha underbart inlägg. Hur fan kan jag missat den här sidan i så många år? Men handen på hjärtat. Jag har arbetat med ett scifispel i 25 år och faktum är att de äldre versionerna är lika skrattretande. Det är enormt svårt att skapa saker som ksa finnas i framtiden. Man måste åtminsotne utgå från nanotekonologi men det kommer ju säkert vara utslaget om 100-200 år redan. Om intresse finns från någons sida så för jag gärna en diskussion här eller via mejl om denna problematik.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s