Piruett

Science fiction, fantasy och allmäna nörderier – sedan 2007

Romaner vs noveller – the final showdown

På sistone har jag upptäckt att fantasynoveller och fantasyromaner egentligen inte har så mycket gemensamt. Det är som om de utgör två helt skilda genrer. Just nu läser jag sjätte utgåvan av The year’s best fantasy and horror, en antologi med noveller från 1992. Det är inte mycket i den som känns igen från fantasyhyllan på SF-bokhandeln. Alla klassiska troper och klyschor är som bortblåsta, och om de skulle råka dyka upp så är det på ett ironiserande sätt, eller som del av en metadiskussion. Berättelsernas motiv är dessutom radikalt annorlunda. De är ofta mer personliga, intima, och experimentella. Men framför allt så är de sällan förlagda i uttalade fantasyvärldar, även om det kanske mer har med 1992 att göra än med fantasynovellen som genre. Fast nej, när jag tänker efter så är det få noveller jag läst som varit geografiskt bundna på samma sätt som fantasyromanen ofta är.

Det samlade intrycket är att fantasygenren, i novellform, innesluter mycket av det som kallas magisk realism, eller för den delen alla berättelser med övernaturliga inslag.

Och det är väl trevligt.

Fantasyn i form av romaner och romanserier är som bekant ganska likriktad — speciellt om man tittar på vad som var poppis på 90-talet — så det är befriande att se sådan fantasifullhet i de kortare berättelserna. Att jag sedan personligen tycker att det är värdelöst att läsa antologier och novellsamlignar … ja det är en helt annan sak.

  1. Profilbild för Maria

    ”jag sedan personligen tycker att det är värdelöst att läsa antologier och novellsamlignar”

    Varför tycker du det?

    1. Profilbild för Magnus Edlund

      Bra fråga. Jag kan inte riktigt förklara det själv. Av någon anledning har jag bara väldigt svårt att orka ta mig igenom novellsamlingar. Noveller som så har jag inga problem med, utan det är när de kommer på rad som jag liksom tappar lusten. Har försökt att lösa detta genom att sprida ut läsandet, att läsa ur en novellsamling då och då, men tillslut kommer jag ändå till en punkt där jag säger ”Äh, fuck this” och lägger boken åt sidan.

      Det här gäller i princip alla antologier och samlingar som jag gett mig på. Även om det gäller författare som jag verkligen gillar. Cory Doctorows ”Overclocked” eller Neil Gaimans ”Fragile things”, till exempel.

      Vet inte vad det beror på.

      1. Profilbild för Stefan Ekman

        Kanske för att varje ny berättelse kräver ett engagemang för att komma in i — men för en roman krävs det arbetet bara en gång för 100 000 ord; för noveller 10-15 gånger? (Jag läser gärna — och många — noveller, men ändå är det mer krävande att ta sig igenom antologier, samlingar, och novelltidskrifter. För att inte tala om dikter …)

      2. Profilbild för Stefan Ekman

        Kanske för att varje ny berättelse kräver ett engagemang för att komma in i — men för en roman krävs det arbetet bara en gång för 100 000 ord; för noveller 10-15 gånger? (Jag läser gärna — och många — noveller, men ändå är det mer krävande att ta sig igenom antologier, samlingar, och novelltidskrifter. För att inte tala om dikter …)

    2. Profilbild för Magnus Edlund

      Bra fråga. Jag kan inte riktigt förklara det själv. Av någon anledning har jag bara väldigt svårt att orka ta mig igenom novellsamlingar. Noveller som så har jag inga problem med, utan det är när de kommer på rad som jag liksom tappar lusten. Har försökt att lösa detta genom att sprida ut läsandet, att läsa ur en novellsamling då och då, men tillslut kommer jag ändå till en punkt där jag säger ”Äh, fuck this” och lägger boken åt sidan.

      Det här gäller i princip alla antologier och samlingar som jag gett mig på. Även om det gäller författare som jag verkligen gillar. Cory Doctorows ”Overclocked” eller Neil Gaimans ”Fragile things”, till exempel.

      Vet inte vad det beror på.

  2. Profilbild för Maria

    ”jag sedan personligen tycker att det är värdelöst att läsa antologier och novellsamlignar”

    Varför tycker du det?

    1. Profilbild för Magnus Edlund

      Bra fråga. Jag kan inte riktigt förklara det själv. Av någon anledning har jag bara väldigt svårt att orka ta mig igenom novellsamlingar. Noveller som så har jag inga problem med, utan det är när de kommer på rad som jag liksom tappar lusten. Har försökt att lösa detta genom att sprida ut läsandet, att läsa ur en novellsamling då och då, men tillslut kommer jag ändå till en punkt där jag säger ”Äh, fuck this” och lägger boken åt sidan.

      Det här gäller i princip alla antologier och samlingar som jag gett mig på. Även om det gäller författare som jag verkligen gillar. Cory Doctorows ”Overclocked” eller Neil Gaimans ”Fragile things”, till exempel.

      Vet inte vad det beror på.

      1. Profilbild för Stefan Ekman

        Kanske för att varje ny berättelse kräver ett engagemang för att komma in i — men för en roman krävs det arbetet bara en gång för 100 000 ord; för noveller 10-15 gånger? (Jag läser gärna — och många — noveller, men ändå är det mer krävande att ta sig igenom antologier, samlingar, och novelltidskrifter. För att inte tala om dikter …)

  3. Profilbild för Johan

    Jag tycker väldigt mycket om att läsa antologier och novellsamlingar. Ofta mer än om att läsa romaner. Noveller är om inte annat mycket bättre på att vara idéexperiment, även om fantasynovellerna inte riktigt driver genren framåt på samma sätt som science fiction-novellerna. Men de inte sällan mycket mer uppfriskande att läsa.

    (Även om jag vill hävda att det inte är ett dugg svårt att hitta bra, rolig, nyskapande fantasy heller – om man bara har bra sorteringsmekanismer. Plockar man slumpad bok i bokhyllan utan att veta någonting om den går det sällan väl, men det är också lite som att leta efter skickliga matematiker på gatan en lördagförmiddag istället för att gå upp till rätt institution på universitetet.)

    //JJ

  4. Profilbild för Johan

    Jag tycker väldigt mycket om att läsa antologier och novellsamlingar. Ofta mer än om att läsa romaner. Noveller är om inte annat mycket bättre på att vara idéexperiment, även om fantasynovellerna inte riktigt driver genren framåt på samma sätt som science fiction-novellerna. Men de inte sällan mycket mer uppfriskande att läsa.

    (Även om jag vill hävda att det inte är ett dugg svårt att hitta bra, rolig, nyskapande fantasy heller – om man bara har bra sorteringsmekanismer. Plockar man slumpad bok i bokhyllan utan att veta någonting om den går det sällan väl, men det är också lite som att leta efter skickliga matematiker på gatan en lördagförmiddag istället för att gå upp till rätt institution på universitetet.)

    //JJ

  5. Profilbild för Johan

    Jag tycker väldigt mycket om att läsa antologier och novellsamlingar. Ofta mer än om att läsa romaner. Noveller är om inte annat mycket bättre på att vara idéexperiment, även om fantasynovellerna inte riktigt driver genren framåt på samma sätt som science fiction-novellerna. Men de inte sällan mycket mer uppfriskande att läsa.

    (Även om jag vill hävda att det inte är ett dugg svårt att hitta bra, rolig, nyskapande fantasy heller – om man bara har bra sorteringsmekanismer. Plockar man slumpad bok i bokhyllan utan att veta någonting om den går det sällan väl, men det är också lite som att leta efter skickliga matematiker på gatan en lördagförmiddag istället för att gå upp till rätt institution på universitetet.)

    //JJ

  6. Profilbild för Johan Anglemark

    Jag skulle dessutom vilja påstå att den skillnad du upplever inte har med formatet att göra utan med att romanformen domineras av det som säljer till den breda massan, medan novellantologierna ofta sammanställs av redaktörer och författare med mer höglitterär smak. Läs romaner av samma författare vars noveller du läser, så ska du se att de också uppvisar samma dragning åt den magiska realismen och bort från klyschorna.

    ”Värdelöst” var en mycket oväntat ord att få se använt om skönlitterär läsning. Det ska bli intressant att se ditt svar till Maria.

  7. Profilbild för Johan Anglemark

    Jag skulle dessutom vilja påstå att den skillnad du upplever inte har med formatet att göra utan med att romanformen domineras av det som säljer till den breda massan, medan novellantologierna ofta sammanställs av redaktörer och författare med mer höglitterär smak. Läs romaner av samma författare vars noveller du läser, så ska du se att de också uppvisar samma dragning åt den magiska realismen och bort från klyschorna.

    ”Värdelöst” var en mycket oväntat ord att få se använt om skönlitterär läsning. Det ska bli intressant att se ditt svar till Maria.

  8. Profilbild för Daniel A.

    När jag läste det här så insåg jag att den senaste novellsamlingen jag läste var… i somras. Det är hemskt. För jag tycker ofta att novelläsandet är givande i allra högsta grad, mycket på grund av de idéexperiment J(J)ohan petar på. Det är ofta en frisk fläkt-känsla i att läsa antologier, med författarvariationen som erbjuds. I novellsamlingar så är det alltid intressant att se hur många bollar en författare kan hålla i luften, från hur många vinklar han eller hon kan berätta samma sak, hur mycket som skiljer novell från roman åt. För, som du säger, så är det väldigt stor skillnad mellan dem.

    Men jag har fått uppfattningen att novellmarknaden för fantasy är rätt begränsad.

  9. Profilbild för Daniel A.

    När jag läste det här så insåg jag att den senaste novellsamlingen jag läste var… i somras. Det är hemskt. För jag tycker ofta att novelläsandet är givande i allra högsta grad, mycket på grund av de idéexperiment J(J)ohan petar på. Det är ofta en frisk fläkt-känsla i att läsa antologier, med författarvariationen som erbjuds. I novellsamlingar så är det alltid intressant att se hur många bollar en författare kan hålla i luften, från hur många vinklar han eller hon kan berätta samma sak, hur mycket som skiljer novell från roman åt. För, som du säger, så är det väldigt stor skillnad mellan dem.

    Men jag har fått uppfattningen att novellmarknaden för fantasy är rätt begränsad.

    1. Profilbild för walium

      Jag skulle säga att novellmarknaden är väldigt liten för alla typer av böcker. Vilket är synd för det är ett format som ofta lämpar sig bra för lekfulla experiment som hade varit tröttsamma i romanform.

    2. Profilbild för walium

      Jag skulle säga att novellmarknaden är väldigt liten för alla typer av böcker. Vilket är synd för det är ett format som ofta lämpar sig bra för lekfulla experiment som hade varit tröttsamma i romanform.

  10. Profilbild för Daniel A.

    När jag läste det här så insåg jag att den senaste novellsamlingen jag läste var… i somras. Det är hemskt. För jag tycker ofta att novelläsandet är givande i allra högsta grad, mycket på grund av de idéexperiment J(J)ohan petar på. Det är ofta en frisk fläkt-känsla i att läsa antologier, med författarvariationen som erbjuds. I novellsamlingar så är det alltid intressant att se hur många bollar en författare kan hålla i luften, från hur många vinklar han eller hon kan berätta samma sak, hur mycket som skiljer novell från roman åt. För, som du säger, så är det väldigt stor skillnad mellan dem.

    Men jag har fått uppfattningen att novellmarknaden för fantasy är rätt begränsad.

    1. Profilbild för walium

      Jag skulle säga att novellmarknaden är väldigt liten för alla typer av böcker. Vilket är synd för det är ett format som ofta lämpar sig bra för lekfulla experiment som hade varit tröttsamma i romanform.

  11. Profilbild för Stefan Ekman

    Enligt senaste numret av New York Review of Science Fiction kommer Magazine of Mantasy & Science Fiction gå över till 6 nr per år istf 12 — trots att 2008 var ett ypperligt år vad gäller deras innehåll. Så blir novellmarknaden för fantasy & sf ännu lite mer begränsad.

  12. Profilbild för Stefan Ekman

    Enligt senaste numret av New York Review of Science Fiction kommer Magazine of Mantasy & Science Fiction gå över till 6 nr per år istf 12 — trots att 2008 var ett ypperligt år vad gäller deras innehåll. Så blir novellmarknaden för fantasy & sf ännu lite mer begränsad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *