Piruett

Science fiction, fantasy och allmäna nörderier – sedan 2007

I rymden är allt sig likt

mass-effect-screen-strid

Just nu spelar jag science fiction-rollspelet Mass Effect på min Xbox 360. Det är ett strålande spel än så länge, och när jag spelat klart det kommer jag, säkert, skriva någon sorts recension här på Piruett. Men redan nu kan jag konstatera en sak: Mass Effect må vara ett bra lir, men det är knappast originellt.

Dryga 10 timmar in i spelet är jag redan begravd i scifi-schabloner. Världen är av Star Wars-typ, alltså att rymden är befolkad av tokigt många olika livsformer, intelligenta och inte, samt att det finns absolut ondska och godhet. Vi har även klassiska motiv som att allt liv i galaxen är hotat, att uråldriga, utdöda, civilisationer lämnat kvar högteknologiska artifakter, och att tänkande robotar starkt ogillar biologiska varelser. Det dyker även upp saker som insektoida monster-aliens, vetenskapliga experiment som gått fel, och rymdpirater. Samt, givetvis, en intergalaktisk regering fylld av intriger och ränkspel.

Om Mass Effect varit en bok eller film, hade jag stört mig enormt på allt detta – hur välberättat det än må vara. Men som tv-spel funkar det. Ett tv-spel är ju så mycket utöver en berättelse. Interaktiviteten uppväger på något sätt alla klyschor … i alla fall än så länge.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *